گوناگون

بذر و ایده های نظم اجتماعی باید در دانشگاه ها کاشته شود

81157136 5682861

دکتر ˈعباس آخوندیˈ پنجشنبه شب در جمع دانشگاهیان و پژوهشگران استان گلستان در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: تصور بر این است که نظم در جامعه از طریق بوروکراسی بر نمی گردد بلکه نظم منظومه ای فکری و یک رویکرد و اندیشه است که اول باید در ذهن همه شهروندان بنشیند و تبدیل به یک خواسته اجتماعی شود.

وی اظهارکرد: به همین خاطر، این مسایل را دانشگاه ها باید به عنوان یک نهاد مردمی بررسی و پیگیری کنند تا به جریان اندیشه ای، تبدیل و منجر به اصلاح شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون مدیریت چندگانه در سرزمین ایران حاکم است، گفت: نیاز به بازاندیشی نسبت به مدیریت یکپارچه سرزمینی داریم چرا که از هم گسیختگی موجود، انواع بهم ریختگی ها را موجب شده و قبل از حل از طریق قانون نیاز به اندیشه داریم که دانشگاه می تواند ورود کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ایران مدیریت محلی و هویت محلی نیز تحت تاثیر این مدیریت قرار گرفته و در شهرها نیز دفتر معماری وجود ندارد که نگران تحولات معماری در شهر باشد.

آخوندی گفت: با مرور در شهرهای ایران می توان فهمید که معماری آنها نه بیان کننده سبک زندگی قدیم و نه مدرن است و اساسا فاقد ارزش های اساسی هستند و این نکته مهمی است که باید به نحوی مورد نقد قرار گیرد و با توجه به وضعیت موجود، این نقد را هم باید در دانشگاه شروع کرد.

وی با بیان اینکه واقعیت شهرهای ایران این است که آنچه در این شهرها هزینه شده، فاقد ارزش های بنیادین معماری است، افزود: این مساله نیازمند نقد و ارائه راهکار می باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بسیاری از معماری های شهری بیش از آنکه در اختیار معماران باشد که خلق عاطفه و معماری در شهر کنند در دست سوداگران است که باید این اتفاق به خواسته اجتماعی تبدیل شود و با دستور نمی توان آن را حل کرد.

آخوندی برای ارتباط دانشگاه و وزارت راه و شهرسازی، پیشنهاد کرد: مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به پنج پژوهشکده حمل و نقل، معماری، مصالح ساختمانی، ساختمان (عمران و سازه) و مالی و اقتصاد تبدیل شده و آنچه اخیرا در حوزه استان ها در پی آن بوده، وجود اساتید وابسته به این مرکز بوده تا بتوانیم پروژه های علمی تحقیقاتی را شروع کنیم.

به گفته وی، این اقدام به ارتباط دانشگاه و وزارت راه در سیاستگذاری ها کمک می کند و در استان نیز می توان پروژه هایی را با تامین مالی از طریق همین مرکز انجام داد و نگرانی های موجود را، حل کرد.

آخوندی افزود: از آنجایی که حمل و نقل در استان گلستان ترکیبی است نیاز به طرح جامع حمل و نقل در استان داریم که باید با طرح جامع توسعه استان و شهری پیوند بخورد که می توان به کمک دانشگاه آن را شروع کرد.

وی گفت: نکته دیگر، ارزیابی ایمنی تمام راه های استان و تجهیز جاده های شریانی کشور به مدیریت هوشمند می باشد.

آخوندی با بیان اینکه استقبال از ارزیابی محیط زیستی و نقد معماری از موضوعات مورد استقبال دیگر ماست، افزود: در حوزه نظام مهندسی مشکل موجود این است که مهندس، ناظر است و کننده کار، شخص دیگری است در حالیکه اجرای پروژه وظیفه مهندس است نه فقط نظارت و با ارائه خدمات یکپارچه از سوی مهندسین، مردم دیگر به استاد معمار مراجعه نمی کنند.

آخوندی اظهار کرد: علی رغم وجود ساحل، مرز، منابع طبیعی ، معادن و انواع ثروت های انسانی موجود در استان گلستان، وضعیت شهر و استان بیانگر آن است که آنچنان که باید و شاید در دست مردم ثروت وجود ندارد در حالیکه با وجود این منابع، مردم منطقه باید رفاه بیشتری داشته باشند.

وی همچنین از وجود بافت های فرسوده شهر و روند موجود در شهر گرگان ابراز نگرانی کرد و گفت: بنده یک معلم کوچک در دانشگاه هستم و تلاش این است که از اعضای هیئت علمی برای حل مشکلات موجود در حوزه های مختلف ماموریتی وبویژه در سیاستگذاری ها استفاده شود.

ویژه دیدن بافت قدیم شهر گرگان، اعتماد به دانشگاه و واگذاری طرح ها به دانشگاه ها، خروج جاده آسیایی به خارج از پارک ملی گلستان، افزایش سرانه فضای سبز در طرح های جامع، توزیع ظرفیت عادلانه برای مهندسین دارای پروانه، اهمیت به نقش مهندسین معماری و معماران با تجربه ، احداث مجتمع های خدماتی رفاهی بخشی از مواردی بود که توسط پژوهشگران ودانشگاهیان به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شد.

وزیر راه و شهرسازی امروز صبح در راس هیاتی جهت بازدید از طرح های عمرانی استان گلستان وارد گرگان شد.

7464/579

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا