گوناگون

برخی خبرنگاران از مدیران متخلف قم اسطوره می‌سازند/ جلوگیری از پرداخت غیر قانونی در منوریل

به گزارش خبرنگار مهر، محمود صلبی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اشاره به ماموریت‌های سازمان بازرسی مطابق اصل 170 قانون اساسی اظهار داشت: برخی از مدیران بی قانونی را شاخص مدیریتی دانسته و گوششان بدهکار هشدارهای سازمان بازرسی نیست.  

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در زمینه نظارت عمومی افزود: مشاهده می‌کنیم که برخی خبرنگاران این وظیفه را فراموش کرده و با تعریف و تمجید مستمر از این مدیران از آنها اسطوره ساخته‌اند.

مدیرکل بازرسی استان قم ادامه داد: در شرایطی که این مدیران تا آنجا که بتوانند قانون را دور می‌زنند و مردم نیز بیشترین نارضایتی را از این دستگاه‌ها دارند، تعریف و تمجید مستمر از این افراد در رسانه‌ها در واقع نوعی بی حرمتی به مردم است.

وی گفت: خبرنگاران از نخبگان جامعه محسوب می‌شوند و تیزبینی خاصی نسبت به موضوعات دارند. این قشر اگر به وظایف خود عمل کنند، با دادن هشدار به دستگاه‌ها و مدیران می‌توانند از بسیاری از تخلفات پیشگیری کنند اما متاسفانه این نقش در رسانه‌های قم پررنگ نیست.

وی خبرنگاران را بازرسان افتخاری در ادارات خواند و افزود: وقتی اهل قلم سوء جریان‌ها را ندیده و نسبت به مشکلات بی تفاوت باشد و فقط نیمه پر اقدامات مدیران را ببیند، عجیب نیست که مدیر متخلف نسبت به رویه غلط خود جری‌تر شود.

صلبی عنوان کرد: قانون‌گریزی در برخی از دستگاه‌ها عرف شده است و هنگامی که مدیر این موضوع را برای خود امتیاز می‌داند، دیگر از معاونان و کارمندان نمی‌توان انتظاری داشت.

وی افزود: اگر یک دستگاه سلامت اداری داشته باشد، هیچ گاه نباید از نظارت سازمان بازرسی بترسد. مدیرانی که مدام مطرح می‌کنند که سازمان بازرسی برای آنها مشکل ایجاد کرده لابد ضعف‌هایی از نظر سلامت اداری در دستگاه خود می‌بینند که نسبت به نظارت‌ها بی میل هستند.

نظارت هر 73 سال یک بار از دستگاه‌ها

مدیرکل بازرسی استان قم مشکل دیگر این ارگان در استان قم را کمبود بودجه دانست که نمی‌گذارد وظایف قانونی سازمان بازرسی به خوبی انجام شود.

سازمان بازرسی زیر مجموعه قوه قضاییه است اما به گفته صلبی در استان‌ها بودجه این دستگاه از طریق استانداری تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه اداره‌کل بازرسی در استان قم در سال 92 حداقلی بود گفت: در سال جاری وضعیت یک مقدار بهتر شد اما هنوز این بودجه در حد و اندازه این سازمان نیست. در میان 31 استان کشور نیز استان قم ضعیف‌ترین بودجه را به سازمان بازرسی اختصاص داده است.

صلبی با اشاره به کمبود نیرو در این سازمان اضافه کرد: اگر بخواهیم به روال عادی کار کنیم، با وجود 2 هزار هدف بازرسی در استان قم، 73 سال یکبار باید از دستگاه‌ها بازرسی صورت بگیرد اما نیروهای این سازمان با فداکاری وظایف خود را پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی در این اداره یک سوم تعداد مورد نیاز است، گفت: مبارزه با فساد و پیشگیری از وقوع تخلف با این وضعیت مالی و نیروی انسانی کار بسیار مشکلی است.

مدیرکل بازرسی استان قم هزینه کردن برای پیشگیری از تخلفات را نوعی سرمایه‌گذاری دانست و اظهار داشت: طبق تحقیقی که سال گذشته صورت گرفته، اگر 30 میلیون تومان در سازمان بازرسی هزینه شود، از هدر رفت 3 میلیارد تومان از بیت‌المال جلوگیری خواهد شد.

IMG14323770

بررسی عملکرد شهرداری در بلوار پیامبر اعظم(ص)

وی با اشاره به روند کار اداره‌کل بازرسی استان قم در پیگری بازرسی‌های برنامه‌‌ای بر اساس اولویت‌ها گفت: در سال گذشته 21 مورد بازرسی برنامه‌ای انجام شد. امسال هم برای انجام 18 مورد برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا کنون 15 مورد به نتیجه رسیده است.

بررسی عملکرد شهرداری در طرح بلوار پیامبر اعظم(ص)، بررسی عملکرد آموزش و پرورش ناحیه یک، بررسی عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و سهام عدالت، بررسی روند احداث و نگهداری پروژه‌های ورزشی در استان قم، بررسی عملکرد اداره‌کل میراث فرهنگی در نحوه اجرای پروژه‌های مرمت تاریخی و شرکت‌های خدمات گردشگری از جمله بازرسی‌های برنامه‌ای سال جاری اداره‌کل بازرسی استان قم است.

صلبی با اشاره به اینکه بخش دیگری از عملکرد اداره‌کل بازرسی مربوط به بازرسی‌های موردی است افزود: این بازرسی‌ها بر اساس گزارش افراد و شکایات آنها صورت می‌گیرد که در یک سال گذشته 364 مورد انجام شده است.

وی گفت: در این میان 48 مورد تخلف اداری، 11 مورد کیفری، 7 مورد ارسال به دیوان محاسبات و 2 مورد ارسال به دیوان عدالت اداری صورت گرفته است که شهرداری قم، اداره‌کل کار و تعاون و اداره‌کل راه و شهرسازی بیشترین شکایات را داشته‌اند. شرکت برق، آبفا، آبفار، شرکت شهرک‌ها و مخابرات هم عملکرد خوبی در زمینه ثبت قانونی مناقصات و مزایده‌ها در میان دستگاه‌های استان داشته‌اند.

دخالت در فاز یک و دو منوریل

وی با اشاره به دخالت اداره‌کل بازرسی استان قم در فاز یک و دو منوریل قم اضافه کرد: در این پروژه توانستیم از پرداخت غیر قانونی 25 میلیارد تومان جلوگیری کنیم.

مدیرکل بازرسی استان قم با اشاره به سوالاتی که در زمینه منوریل وجود دارد گفت: رئیس شورای شهر قم، شهردار  و مدیر قطار شهری برای پاسخگویی به این سوالات در جلسات حاضر شده‌اند.

وی با اشاره به تخصصی بودن کار در حوزه مالی افزود: با این حال روزی نیست که با آقایان در تماس نباشیم تا از بروز تخلفات بیشتر پیشگیری کنیم.

همه به تخلفات فرودگاه کمک کردند

مسئله فرودگاه قم موضوع دیگری بود که صلبی به آن پرداخت. وی با اشاره به اینکه کسی در استان با ساختن فرودگاه مخالف نیست گفت: نداشتن فرودگاه برای استانی مانند قم یک ضعف و دلیل بخشی از عقب‌ماندگی‌های آن است با این حال سوالاتی درباره این پروژه وجود دارد که باید به آن پاسخ گفت.

وی نداشتن مجوز زمین، مجوز آب، مسئله پدافند غیر عامل، نداشتن مجوز از شرکت فرودگاه‌های بین‌المللی و مسائل زیست محیطی را از جمله سوالاتی دانست که سازندگان فرودگاه قم باید به آن پاسخ دهند.

صلبی با اشاره به اینکه راه‌اندازی یک مجموعه گردشگری درکنار فرودگاه با در نظر گرفتن موارد قانونی ایرادی ندارد ابراز داشت: با این حال در گذشته مسئله گردشگری به مسئله ساخت فرودگاه اولویت داده شده که این موضوع باید اصلاح شود.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره سکوت اداره‌کل بازرسی استان قم تا شکل گیری این تخلفات آشکار اضافه کرد: فقط سازمان بازرسی مرجع جلوگیری از تخفات نیست. وقتی چنین طرح بزرگی اجرا می‌شود و دستگاه‌های بسیاری به این فرد کمک می‌کنند، باید مسائل قانونی هم در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا