گوناگون

برداشت 8 هزار تن محول "پسته" از باغ های شهرستان خاش

2307429 533به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،رئيس سازمان جهاد کشاورزي سيستان و بلوچستان با اشاره به اينکه در سال زراعي گذشته سطح زير کشت پسته در شهرستان خاش در مقايسه با سال زراعي قبل از آن پنج و چهار دهم درصد افزايش يافته است گفت : اوايل خرداد ماه سال جاري 350هزار اصله نهال پسته به صورت يارانه اي بين کشاورزان توزيع شد.

نجفي هزينه توليد اين تعداد نهال پسته را 550 ميليون ريال اعلام کرد و افزود : تمايل مردم به کشت پسته موجب شده تا حتي نهال پسته با قيمت آزاد از کشاورزان خريداري شود.
وي گفت : توليد نهال يارانه اي پسته و توزيع آن بين کشاورزان و همچنين تشويق کشاورزان براي استفاده از شبکه آبياري تحت فشار در باغهاي پسته از طرح هايي است که با هدف توسعه باغ هاي پسته انجام شده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي سيستان و بلوچستان عمده مناطق توليد پسته در سيستان و بلوچستان را شهرستان هاي خاش و زاهدان عنوان کرد و افزود : در اين مناطق هفت هزار باغ پسته وجود دارد که بيشترين سطح زير کشت با 4 هزار و 800 هکتار متعلق به شهرستان خاش است.

نجفي گفت : تجهيزات پوست کني و ترمينال ضبط پسته که پسته ها را بر اساس اندازه جدا سازي و تفکيک مي کند از جمله صنايعي است که در اختيار کشاورزان قرار داده شده است تا محصول خود را با کيفيت بيشتري به بازار مصرف عرضه کنند.
وي گفت : در توليد پسته استان در هر هکتار 3 نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم مشغول به کارند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي سيستان و بلوچستان پسته هاي کله قوچي ، اوحدي ، اکبري ، بادامي ، احمد آقاييو محلي را از انواع پسته هاي توليد شده منطقه عنوان کرد و افزود: پسته کاران استان با توجه به بازار خوب پسته در استان کرمان و وجود مشتريان و تجار شناخته شده، محصول پسته خود را بر اساس قيمت پايه به تجار اين استان عرضه مي کنند.

يکي از برنامه هاي وزارت جهاد کشاورزي توسعه باغ هاي پسته در ديگر مناطق کشور است تا بتوان اين محصول استراتژيک و تجاري را در ديگر نقاط کشور توليد کرد که مناطق توليد پسته در استان به خصوص شهرستان خاش و منطقه گوهر کوه اين شهرستان تا کنون در اجراي طرح توسعه باغ هاي و توليد محصول پسته موفق بوده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا