گوناگون

بستر سازی برای ریشه کنی فقر در جامعه هدف اجرای طرح محسنین است/ 120 هزار خانوار زیر پوشش کمیته امداد گیلان قرار دارند

به گزارش خبرنگار مهر، در کنار فرزندان محروم از نعمت پدر، نوگلان دیگری هم هستند که تقدیر به گونه ای دیگر آنان را از وجود این پشتوانه عظیم بی بهره کرده است.

پدرانی که باوجود میل باطنی خود به دلیل بیماری، کهولت، از کار افتادگی و گسستن از فضای پر مهر خانوادگی توان اداره زندگی خود را نداشته و با تامین معیشت خانواده بر دوش زنان سرپرست خانوار نهاده شده است.

با هدف جاری کردن اهداف متعالی ارزش های اصیل اسلامی و جوشش رافت و الفت میان اقشار مختلف مردم با اجرای طرح محسنین شرایطی فراهم شده تا خیران و نیکوکاران به نیازمند ترین خانواده ها با واریز ماهانه مبلغ هر چند کم 20 هزار تومانی مساعدت کنند.

بنابر این حامیان می توانند همراه با اهدای این مبلغ با شناسايي نيازهاي كلي خانواده در ايام ويژه سال در زمينه هاي مختلف كه اركان معيشت هر روز را تشكيل مي دهد در حد وسع و توان در طرح ماندگار محسنین شرکت کنند.

مدیر کل کمیته امداد و امام خمینی (ره) گیلان در این باره به خبرنگار مهر گفت: حامیان این طرح می توانند خدمات پوشاك، ارزاق، درمان، مسكن، اشتغال، جهيزيه، فرهنگي ، آموزشي (تحصيلي) و اوقات فراغت را به مددجویان ارائه دهند.

حسین علیمحمدی افزود: اهداف و ضرورت های شرعی این طرح شامل کسب رضای الهی، عمل به سیره نبوی، احیای فرهنگ دستگیری و کمک به نیازمندان است.

IMG12394188

بستر سازی برای ریشه کنی فقر در جامعه ضرورت اجرای طرح محسنین است

وی درباره اهداف، آرمان ها و ضرورت های ملی گفت: بستر سازی برای ریشه کنی فقر در جامعه، کاهش آلام روحی و ذهنی خانواده های نیازمند، حفظ عزت نفس خانواده های نیازمند قبل از درخواست، ارتباط عاطفی بین دو قشر برخوردار و غیر برخوردار جامعه و تبدیل باورهای ملی و همسو در جامعه با باورهای استراتژیک نظام  و مشارکت عمومی از اهداف مهم طرح محسنین هستند.

مدیر کل کمیته امداد و امام خمینی (ره) گیلان اهداف سازمانی اجرای این طرح را تقویت سهم مردم در مقابل سهم دولت در فرایند امداد به محرومان، تقویت اعتماد عمومی و زمینه های ارتباط مفید و موثر بین اقشار جامعه با امداد، ارتقای جایگاه امداد در سطح ملی و بکارگیری مدل های متنوع مبازره با فقر و محرومیت و کاهش فاصله طبقاتی عنوان کرد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان نیز گفت: جامعه هدف طرح محسنین شامل 12 هزار نفر بوده در حالی که تنها هزار و 714 نفر از آنها دارای حامی هستند که 500 حامی بومی استان نیستند.

عسگر اکبری با تاکید بر اینکه نیکوکاران باید به طرح محسنین توجه ویژه ای داشته باشند، اظهار داشت: هم اکنون پنج هزار و 321 یتیم گیلانی دارای 24 هزار حامی بوده که از این تعداد 14 هزار حامی بومی استان هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها 14 هزار حامی در جمعیت دو میلیون و 500 هزار نفری استان از ایتام حمایت می کنند، ادامه داد: انتظار می رود تعداد حامیان در سال جاری به 28 هزار نفر ارتقا یابد تا میانگین سرانه ایتام از وضعیت موجود به وضعیت بهتر مبدل شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان گفت: نیکوکاران می توانند با حضور در جشن رمضان که در پنج شهرستان استان برگزار می شوند با نیازمندی‌های خانواده‌های مددجو آشنا ‌شوند و نسبت به رفع مشکلات آنها پیش قدم شوند.

IMG12401804

120 هزار خانوار زیر پوشش کمیته امداد گیلان قرار دارند

وی افزود: در حال حاضر 214 هزار مددجو در گیلان وجود دارد که در قالب 120 هزار خانوار زیر پوشش کمیته امداد قرار دارند علاوه بر این بیش از 62 هزار خانوار سالمند بالای 60 سال استان از خدمات کمیته امداد به ویژه در بخش درمان بهره مند می شوند.

اکبری درباره طرح شهید رجایی اظهار داشت: گیلان نسبت به سایر استان های کشور از بیشترین تعداد سالمند برخوردار است بر این اساس طرح کمک معیشتی شهید رجایی حامی سالمندان بالای 60 سال بوده و تا سال گذشته پنج میلیارد و 200 میلیون تومان به صورت ماهیانه به حساب مستمری بگیران واریز می‌شده  که امسال این مبلغ به بیش از 7 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از 56 هزار خانوار مددجوی گیلان شش هزار خانوار به دلایل طلاق، زیر پوشش کمیته امداد قرار دارند، ادامه داد: هم اکنون 62 هزار زن سرپرست خانوار استان با همکاری کمیته امداد و سازمان تامین اجتماعی بیمه شده اند تا بعد از گذشت 10 سال با داشتن شرط سنی 55 سال بازنشسته شوند و به جای دریافت حداقل مستمری، از مزایای بازنشستگی قانون کار بهره ببرند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان با تاکید بر اینکه سالیانه جهیزیه چهار هزار و 500 نوعروس در قالب طرح کوثر از سوی کمیته امداد استان و مردم نوعدوست تامین می شود، یادآور شد: همچنین طرح شفا برای رسیدگی به امور درمان مددجویانی که گرفتار بیماری‌های صعب‌الاعلاج هستند اجرا می شود علاوه براین مراسم گلریزان از سوی حامیان و نیکوکاران برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در قالب طرح رحمت اجرا می‌شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گیلان نیز با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان 550 هزار نفر از مردم استان اطعام می‌شوند، گفت: امسال 50 طرح کمیته امداد امام خمینی در گیلان اجرا می شود که برگزاری 10 طرح در ماه رمضان جاری صورت می گیرد.

محمد علی رمضانی  پنج شهرستان رشت، رودسر، لاهیجان، آستارا و تالش را به عنوان میزبان جشن رمضان معرفی کرد و افزود: طرح کلید بهشت در ماه مبارک رمضان جاری اجرا می شود که در راستای آن مسئولان در تمام شهرستان‌ها به مددجویان سرکشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه به هزار و 201 مددجو در ماه مبارک رمضان سال گذشته سرکشی شد، اظهار داشت: امسال به دو هزار خانه مددجویان زیر پوشش کمیته امداد گیلان سرکشی خواهد شد.

IMG12400592

رمضان امسال 550 هزار نفر در استان اطعام می‌شوند

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گیلان با بیان اینکه 50 هزار کیسه شامل برنج، روغن، حبوبات، خرما و … به صورت سبد کالا در رمضان امسال به مددجویان زیر پوشش کمیته امداد گیلان اهدا می شود، ادامه داد: اجرای این طرح در سال گذشته 77 میلیون تومان هزینه دربر داشته و پیش بینی می شود امسال این رقم به  100 میلیون تومان افزایش یابد.

وی از درآمد 52 میلیارد تومانی کمیته امداد در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته 486 هزار مددجو در هزار و 313 مسجد گیلان اطعام شدند که سه میلیارد و 145 میلیون تومان هزینه دربر داشته است.

رمضانی با بیان اینکه ماه رمضان امسال 550 هزار نفر با هزینه سه میلیارد و 840 میلیون تومانی در استان اطعام می‌شوند، افزود: اطعام 100 هزار نفر در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع)،  استقرار صندوق کمک به آزادی زندانیان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم مظلوم فلسطین از برنامه‌های کمیته امداد استان در این ماه مبارک است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دستگیری از نیازمندان باید به یک فرهنگ عمومی مبدل شود، گفت: دولت نمی تواند به تنهایی وظیفه بزرگ تامین رفاه برای جامعه انسانی را به دوش بکشند در این راستا کمک به محرومان یک وظیفه عمومی است.

غلامعلی جعفرزاده به خبرنگار مهر اظهار داشت: ميل كمك به ايتام فقرا و نيازمندان از جلوه هاي زيباي ماه مبارك رمضان است كه اوج انجام اين سنت هاي حسنه را در جامعه آشكار مي سازد.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات جامعه از جمله فقر ریشه در فرهنگ دارد که در همین راستا باید فرهنگ دستگیری از نیازمندان و فقرا در جامعه اشاعه یابد چرا که فرهنگ انفاق به شادابی اجتماع کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسان و نيکوکاري که گاه از آن به انفاق و صدقه تعبير شده در شرع مقدس اسلام داراي جايگاهي بسيار والاست و آيات و روايات زيادي درباره اهميت و آثار نيک آن و در مواردي پيامدهاي منفي ترک آن وجود دارد.

در قرآن هرجا که از نماز به عنوان نماد عبادت ها سخن گفته ‌شده، از انفاق نيز به عنوان نماد وظايف اجتماعي ياد شده است. بر این اساس می توان گفت که در اسلام کمال و سعادت انسان بر دو پايه اصلي بنا شده که يکي نماز به عنوان عبادت و راز و نياز با خدا و دومي کمک به نيازمندان به عنوان يک وظيفه مهم اجتماعي است که همگان باید نسبت به آن توجهی ویژه داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا