گوناگون

بنیاد شهید، دستور مجلس برای وام دادن به ایثارگران را اجرا می کند

خانه‌های ایثارگران، وزیر راه و شهرسازی را روز سه شنبه برای توضیح به مجلس کشاند، آن هم در حالی که همزمان بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت وام 70 میلیون تومانی به ایثارگران از ابتدای تیر ماه خبر داده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز بعد از دستور پر سر و صدای مجلس که طرح سوال از وزیر امور خارجه بود، به صحن علنی آمد تا به سوال ملی حسن کامران در مورد تامین مسکن ایثارگران پاسخ دهد.

کامران در سوالش پرسیده بود که چرا ماده 44 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه در مورد تامین مسکن ایثارگران اجرایی نشده است، «طبق ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازی مکلف به تامین مسکن جانبازان 50 درصد است. طبق این حکم قانونی وزارت راه و شهرسازی باید برای تامین مسکن جانبازان 25 تا 50 درصد که حداقل دو سال سابقه حضور در جبهه داشته و همچنین آزادگان و فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر از فاقد مسکن که قبلا از زمین و مسکن دولتی استفاده نکرده‌اند، اقدامات لازم را انجام دهند.»

کامران با اشاره به رابطه خانوادگی وزیر راه و شهرسازی با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به بی تاثیر بودن تفاهم‌نامه‌های این دو نهاد اعتراض کرده و گفت که آقای آخوندی و شهیدی باجناق هستند و راحت می‌توانند کارها را حل و فصل کنند؛ سوال من این است که کدام از این بندهای تفاهم‌نامه اجرایی شده است؟ آیا ایثارگران برای گرفتن وام و زمین باید التماس کنند؟

وزیر راه و شهرسازی هم البته دست خالی به جلسه نیامده بود، وی با تاکید بر این که تامین مسکن برای جانبازان و خانواده‌های ایثارگران از اولویت‌های کاری‌اش است، اظهار کرد: «در تاریخ 28 مهرماه سال 92 جلسه‌ای برگزار کردیم و در آنجا تفاهم‌نامه‌ای برای تامین مسکن ایثارگران امضا شد و مقرر گردید نماینده‌ای از سازمان مسکن و همچنین بنیاد شهید بر رسیدگی به تقاضاها در استان‌ها انتخاب شود. اکنون کارها در حال انجام است.»

آخوندی همچنین یادآور شد که در تفاهم‌نامه مقرر است تا با هماهنگی بنیاد شهید و دولت نسبت به واگذاری زمین با اولویت برای جانبازان بالای 25 درصد اقدامات لازم انجام شود؛ همچنین دستور تخصیص زمین نیز داده شده و قرار شد که این کار برای فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان بالای 70 درصد نیز با شرایطی انجام شود.»

با وجود توضیحات وزیر البته نماینده طراح سوال از پاسخ‌ها قانع نشد و هیات رییسه دستور رای گیری داد، اما مجلس با 132 رای موافق، 54 مخالف و 21 رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر مجلس شورای اسلامی رای به قانع کننده بودن توضیحات وزیر داد.

همزمان، صبح روز سه‌شنبه، حسین هادیانی، معاون عمران و مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران هم اعلام کرد بر اساس مصوبه مجلس اعطای 100 هزار سهمیه وام مسکن برای ایثارگران در سال جاری در دستور کار است و بر همین اساس امسال مبلغ این وام در شهرهای بزرگ بالاتر از یک میلیون نفر جمعیت و تهران 72 میلیون تومان برای مرکز استان‌ها 60 میلیون تومان، شهرهای کوچک 50 میلیون تومان و در روستاها 30 میلیون تومان است.

معاون عمرانی بنیاد شهید همچنین خبر داده است که اعطای وام‌های 70 میلیون تومانی طبق روال کارهای بانکی از تیرماه آغاز خواهد شد.

وزیر راه هم در جلسه روز سه‌شنبه مجلس تاکید کرد که اگر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان با مشکلی در مورد پرداخت وام مسکن به خانواده‌های ایثارگران برخورد کردند موضوع را به وزارت خانه گزارش دهند.

لابد با همه‌ی این تمهیدات، علی‌رغم این که آقای کامران می‌گوید به خاطر خانواده شهدا جرات نمی‌کند از توضیحات وزیر قانع شود و می‌گوید که دادن زمین بدون آماده‌سازی آن قابل قبول نیست، ابراز امیدواری وزیر و معاون عمران و مسکن بنیاد شهید می‌تواند نوید مشکلات کم‌تری برای خانه‌دار شدن ایثار گران باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا