گوناگون

به کاهش بحران آب کمک کنید

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا و به نقل از پایگاه خبری یادشده، کمبود آب در ایران به یک موضوع اضطراری تبدیل شده است. به گفته حمید چیت چیان وزیر نیروی ایران؛ تغییر آب و هوا، خشکسالی ها، سیستم آبیاری نامناسب که بخش مهمی از آب را تلف می کند، مصرف بالا و خالی شدن سفره های آب زیرزمینی مهمترین عوامل کمبود آب در ایران هستند.

چیت چیان افزود: 80 درصد منابع آب تجدیدپذیر ایران سالانه مورد استفاده قرار می گیرد که این حجم، 20 درصد بیش از حدی است که به آن مرز بحرانی گفته می شود.

بزرگ ترین رودخانه مرکزی ایران(زاینده رود) تقریبا خشک شده و با خشک شدن آن، یک منبع تامین آب و ماهیگیری از بین رفته است.

حسین هاشمی استاندار تهران از شهروندان تهرانی خواسته است مصرف آب خود را کاهش دهند تا با سهمیه بندی آب روبرو نشوند.

** تاثیر منفی تغییر آب و هوا بر منابع آب ایران

انتظار می رود تغییر آب و هوا بر ایران نیز مانند آسیای مرکزی و خاورمیانه تاثیر منفی بگذارد.

منابع آب در دسترس در مناطق نیمه خشک ایران پیش از این با برداشت فزاینده و افزایش طول دوره های خشکسالی مواجه شده اند.

انتظار می رود با توجه به افزایش دمای زمین، بر شدت این تاثیرات اضافه شود.

براساس مقاله چاپ شده در مجله بین المللی فرایندهای هیدرولوژیکی در سال 2013 که توسط دانشمندان تگزاس، ایران و سوییس تهیه شده است، تغییر آب و هوا بر منابع آب جنوب ایران که از قطب های کشاورزی این کشور محسوب می شود، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

همچنین انتظار می رود تغییر دما و بارش کم باران بر بهره وری محصولات کشاورزی تاثیر منفی بگذارد.

از سوی دیگر، آسیب ناشی از مشکلات مشابه دیگر در ارتباط با قابلیت در دسترس بودن منابع آب نیز خسارات وارده به این منطقه را افزایش دهد.

تاثیر بلندمدت خشکسالی پیش تر خود را در سوریه نشان داده است، گفته می شود این تاثیرات در بروز ناآرامی هایی که در نهایت به جنگ شهری در این کشور تبدیل شد، موثر بوده اند.

** ایران متعهد به اجرای پیمان نامه های بین المللی است

در سال 1992 ایران از امضا کنندگان کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا (UNFCCC) بود که این پیمان نامه در سال 1996 به تصویب رسید.

ایران همچنین از پروتکل کیوتو حمایت کرده و به طور مشخص خواهان حمایت از کشورهای در حال توسعه در توافقات بین المللی است.

به عنوان بخشی از تلاش ایران در زمینه جلوگیری از گرم شدن زمین و تغییر اقلیم، این کشور اقدام به تاسیس سازمان ملی تغییر آب و هوا کرده است. هدف این سازمان، گسترش ارتباطات ملی در زمینه تغییر آب و هوا است.

جدیدترین ابلاغیه کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا در سال 2010 منتشر شد. این ابلاغیه شامل دورنمای تاثیرات تغییر آب و هوا بر ایران و سیاست های انتشار گازهای گلخانه ای که این کشور در نظر دارد، اتخاذ نماید است.

سیاست های قیمت گذاری در ارتباط با انرژی در راس تلاش های بالقوه ایران در راستای کاهش بحران آب است.

این برنامه خواستار بهبود بهره وری انرژی و مدیریت بهتر آن است.

براساس تحقیقی که توسط شرکت تحقیق بازار کانوی واقع در دوبی انجام شده است، تقریبا 80 درصد ایرانیان نگران تغییر آب و هوا هستند.

** سیاست ایران در عمل غلط است

تلاش های ایران در زمینه تغییر آب و هوا در حقیقت برخلاف تعهد این کشور در ارتباط با گرم شدن کره زمین از طریق انتشار گازهای گلخانه ای عمل کرده است.

براساس اعلام مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا، ایران چهارمین ذخایر نفتی اثبات شده جهان و دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد.

براساس دومین مکاتبه ملی از سوی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا، انتظار می رود انتشار گازهای گلخانه ای بخش غیرنفتی این کشور از 100 میلیون تن در سال 2000 به 225 میلیون تن در سال 2025 برسد.

نتیجه آنکه، انتظار می رود هر شرط سفت و سختی در زمینه انتشار کربن در جهان، بر اقتصاد ایران تاثیر منفی بگذارد.

در سال 2009، سرانه انتشار کربن در ایران 8.19 تن بود. 77 درصد کل انتشار گازهای گلخانه ای توسط ایران، مربوط به بخش انرژی است.

با توجه به یارانه سوخت، به نظر می رسد الگوی مصرف انرژی در ایران نیز در زمره ناکارآمدترین الگوهای مصرف در جهان باشد.

براساس گزارش سال 2013 آژانس ارزیابی محیط زیست هلند، ایران در سال 2012 در مجموع 410 میلیون تن گاز گلخانه ای CO2 از طریق مصرف سوخت های فسیلی و تولید سیمان منتشر کرده است.

تلاش های پیشنهادی برای کاهش این حجم، یکی تغییر یا حذف یارانه انرژی و دیگری حرکت به سوی انرژی هسته ای برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده انرژی در این کشور است، احداث چهار نیروگاه هسته ای تا سال 2025.

در حالی که سیاست آب و هوایی ایران شامل بسیاری گفته ها است، به نظر می رسد تا زمانی که یک سیاست سفت وسخت در این زمینه اجرا نشود، انتشار گازهای گلخانه ای توسط این کشور همچنان ادامه خواهد داشت و بنابراین سهم این کشور در کمک به جلوگیری از گرم شدن زمین افزایش خواهد یافت.

همچنین تا زمانی که سوخت های فسیلی یکی از مهمترین منابع اقتصادی ایران باشد، هر نوع توافق آب و هوایی بر اقتصاد ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت.

در حالی که عوامل دیگر مانند آبیاری غیر اصولی و مصرف بیش از حد انرژی نیز در وضعیت فعلی بحران آب در ایران نقش دارند، تغییر آب و هوا این عوامل را تشدید خواهد کرد.

همزمان با اینکه کمبود آب به دلیل تغییر آب و هوا بدتر می شود، ایران و همسایگانش آسیب های بیشتری خواهند دید.

اقتصام(6)1063**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا