گوناگون

بیش از 2000 هکتار از اراضی کشاورزی خراسان‌جنوبی زیرکشت عناب

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: سطح زیرکشت باغ‌های عناب خراسان‌جنوبی 2809 هکتار است.

«هاشم ولی‌پورمطلق» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه زمان برداشت محصول عناب در استان از اوایل مرداد بصورت مصرف تازه‌خوری آغاز و تا اواخر شهریور در دیگر نقاط استان ادامه دارد، گفت: پارسال، 4068 تن عناب از باغ‌های خراسان‌جنوبی برداشت شد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین آفت عناب، مگس عناب است، افزود: مگس عناب، دو نسل دارد و خسارت نسل اول بیشتر است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: از علائم حمله‌ی مگس عناب، ریزش میوه‌های تازه‌ و ریز است و نسل دوم آفت به میوه‌هایی که پس از دوره‌ی فعالیت نسل اول مگس تشکیل شده‌اند حمله می‌کند که این میوه‌ها نیز بیشتر ریز و یا متوسط است.

ولی‌پورمطلق شخم سطحی پای درختان برای از میان بردن فرم زمستان گذران آفت در خاک و مبارزه شیمیایی در دو نوبت با مشورت کارشناسان حفظ نباتات را از راه‌های مبارزه با آفت عناب دانست و گفت: سنک و پارانشیم‌خوار برگ عناب از دیگر آفات این محصول هستند که مبارزه با مگس عناب آن‌ها را کنترل می‌کند.

وی یادآور شد: کشاورزان برای مبارزه با آفات و عوامل خسارت‌زای گیاهی با کارشناسان کشاورزی مراکز خدمات، کلینیک‌های گیاه پزشکی و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشورت کرده و از سمپاشی بی‌رویه در همه‌ی محصولات خودداری کند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خوسف، بیرجند و سربیشه مهم‌ترین شهرستان‌های عناب‌خیز استان هستند، گفت: هم‌اکنون بیشتر عناب تولیدی استان در داخل کشور به مصرف می‌رسد اما تلاش برای بهبود کمی و کیفی محصول عناب از اهداف مهم سازمان است که با تهیه‌ی برنامه‌ی جامع محصولات خاص مانند زرشک، زعفران و عناب و اجرا کردن آن با ایجاد هماهنگی دیگر ادارات مرتبط و تدوین قوانین حمایتی صادرات آن نیز قابل انجام است.

ولی‌پورمطلق یکی از اهداف مهم برگزاری همایش ملی زرشک و عناب در سال گذشته را معرفی و رونق بخشیدن به صادرات عناب و زرشک برشمرد و افزود: عناب بعنوان یک گیاه دارویی و با خواص غذایی بالا بصورت تازه و خشک مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: این میوه سرشار از ویتامین C است در حالت تازه 36.74 درصد و در حالت خشک 65 تا 71.77 درصد قند دارد و از همین‌رو از آن در تولید کمپوت و شیرینی استفاده می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از میوه‌ی عناب بعنوان داروی لعاب‌دار و نرم‌کننده برای تصفیه‌ی خون و کمک به هاضمه استفاده می‌شود، گفت: جوشانده‌ی ریشه‌ی عناب برای کاهش تب و گرد ریشه‌ی خشک عناب برای التیام‌بخش زخم‌ها و جراحت‌های کهنه و میوه عناب موثر در درمان آسم و تنگی نفس، دارویی ضد سرطان است و جوشانده آن برای گرفتگی صدا و سرفه مفید است.

ولی‌پورمطلق یادآورز شد: خشکسالی‌های پی‌در‌پی، فقدان فرآوری عناب بعلت نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در استان، فقدان تبلیغات مناسب و کافی در راستای شناساندن خواص و ارزش غذایی و دارویی این محصول و عرضه‌ی محدود عناب در بازارهای خارج از استان و نیز نبود ساماندهی صادرات عناب، از عمده‌ترین مشکلات محصول عناب است.

وی در خصوص میزان حمایت و تسهیلات جهاد کشاورزی به عناب‌کاران استان تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اعطای تسهیلات کم‌بهره از محل کارگروه توسعه‌ی کشاورزی و کمک‌های فنی اعتباری در اختیار متقاضیان احداث و نوسازی باغ‌ها قرار داده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: ارائه‌ی مشاوره‌های تخصصی به باغداران توسط کارشناسان سازمان و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی در راستای افزایش کیفیت محصول عناب است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا