گوناگون

تسهیلات قرض الحسنه به خوشه های صنعتی پرداخت می شود

81236232 5820933

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی مازندران ، ˈ اصحابی ˈ در نشست با مدیران واحد های شهرک های صنعتی مازندران افزود: هم اکنون سه هزارو 400 واحد درحال راه اندازی و دو هزار واحد تولیدی درحال نصب ماشین آلات در بخش تولید و صنعت قرار دارند.

وی با بیان اینکه این واحد های صنعتی از نبود منابع بانکی رنج می برند ،بیان داشت : حدود 70 درصد واحدهای تولیدی از عدم سرمایه در گردش رنج می برند زیرا بخش عمده ای از ماشین آلات واحدهای تولیدی ، وارداتی هستند و تکنولوژی این دستگاه ها باید بومی سازی شود.

اصحابی اظهار داشت : 116 خوشه صنعتی در کشور وجود دارد که با انجام کار مطالعاتی و هزینه بالا به مرحله تولید و بازار رسیدند.

وی تصریح کرد : خوشه های صنعتی باید به بازار هدف توجه کند تا محصولات تولیدی آنها در انبار نماند.

اصحابی خاطرنشان کرد : امروز صنایع بزرگ ، دیگر توجیه پذیر نیست و باید به صنایع کوچک توجه بیشتری شود .

معاون صندوق مهر امام رضا (ع) کشور یادآور شد : مهمترین مزیت تفاهم نامه همکاری صندوق مهر امام رضا (ع) و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ، ارائه تسهیلات اعطایی بصورت قرض الحسنه است که کارمزدهای بانکی در این تفاهم نامه نیست و این تسهیلات ، به طرحهایی که دارای توجیه فنی ، اقتصادی و اشتغال باشند ،تعلق خواهد گرفت .

ˈ سید مصطفی موسوی ˈ مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران در این جلسه گفت : مازندران یکی از استان های پیشرو در زمینه ایجاد خوشه های صنعتی بوده که دو خوشه صنعتی ادوات کشاورزی جویبار و مبلمان صنایع چوبی بابل به مرحله توسعه یافتگی رسیده اند.

وی افزود: دو خوشه گل و گیاه چالوس و ماهی قزل آلای هراز نیز در مرحله مطالعه و فاز توسعه قرار دارند .

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران افزود : خوشه ماهی قزل آلای هراز ، 15 درصد تولید ماهی قزل آلای کشور را انجام می دهد .

موسوی بیان داشت : در تکنیک توسعه خوشه های صنعتی ، یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه شود انتخاب یک عامل توسعه است که این عامل توسعه یکی از افراد تحصیلکرده و آشنا به ادبیات خوشه است و با استفاده از تکنیک هایی که در این خصوص وجود دارد ، رقابت درونی خوشه به هم افزایی تبدیل می شود و یک ارتباط دو طرفه و چند جانبه بین اعضای خوشه ایجاد می شود و از این ارتباط ، شبکه هایی نظیر کنسرسیوم خرید ، کنسرسیوم فروش ، صادرات و مباحث مربوط به آموزش شکل می گیرد که منجـر به افزایش تولیـد ، فروش ، سطح بهره وری و راندمان خوشه خواهد شد .

وی تصریح کرد : خوشه گل و گیاه استان جزء محصولات استراتژیک مازندران است که از دو سال قبل ، بحث مطالعه آن آغاز شد و به رغم خسارات جدی ناشی از بارش برف سنگین اخیر ، امیدواریم با برنامه ریزی های تدوینی توسعه خوشه ها بعنوان سند برنامه عمل ، بتوانیم این خسارات را از بعد تکنیکی جبران کنیم و سایر خوشه های صنعتی را نیز به فاز توانمندسازی برسانیم .

موسوی خاطرنشان کرد : یکی از برنامه هایی که به دنبال آن هستیم ایجاد خوشه های صنعتی صادرات گرا است و با نگاه خوبی که مسوولان صندوق مهر امام رضا (ع) نسبت به مسائل توسعه کشور و خوشه های صنعتی دارند ، این پتانسیل در زمینه توسعه خوشه و توسعه عوامل و واحدهای درون خوشه ، به کمک خوشه خواهد آمد و شرکت شهرکهای صنعتی آماده هرگونه همکاری جهت تعامل این صندوق با خوشه های صنعتی استان است.

مازندران 38شهرک و نواحی صنعتی دارد.ک/1

2585/608

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا