گوناگون

تعطیل کردن یک کارخانه آلاینده هنر نیست!

در جلسه ارزیابی آمایش زیستی شهرستان‌های استان مرکزی گزارش کاملی از شاخص‌های زیست‌محیطی فراهان و آشتیان ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه مرکزی، پنجمین جلسه ارزیابی آمایش زیستی شهرستان‌های استان مرکزی به منظور بررسی شاخص‌های زیست محیطی در شهرستان‌ها، در استانداری مرکزی برگزار شد.

در این جلسه گزارشی از وضعیت شاخص‌های مذکور در دو شهرستان آشتیان و فراهان ارائه شد.

سعید فائض‌پور فرماندار فراهان در این جلسه با بیان اینکه شهرستان فراهان هنوز شهرستانی نوپاست و بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای توسعه آن فراهم نیست، به وضعیت کارخانه اسیدسازی اشاره کرد و گفت: هنر یک مسئول این نیست که یک کارخانه آلاینده را تعطیل کند بلکه لازم است با دید علمی و کارشناسی شده شرایط را به سوی بهبود هدایت کند.

وی تصریح کرد: کارخانه اسیدسازی کارخانه‌ای است که در ذات خود آلاینده است اما، نمی‌توان به راحتی بدون در نظر گرفتن تعداد کارکنان و کارگران، آن را به تعطیلی کشاند. علیرغم فشارهای بسیار برای تعطیلی این کارخانه با تلا‌ش‌های فراوان وضعیت کارخانه بهسازی شد و طبق همکاری‌هایی که دانشگاه صنعتی شریف داشت، استانداردسازی در این شرکت به انجام رسید و امروز هیچ منعی برای ادامه فعالیت آن وجود ندارد.

فرماندار فراهان با تأکید بر اینکه با نگاه علمی می‌توان بسیاری از مشکلات محیط زیست را کاهش داد، گفت: متأسفانه امروز نگاه بخشی بر عملکردها حاکم شده است، درصورتی که می‌توان با کار کارشناسی و مدیریت واحد چالش‌ها را از پیش رو برداشت. هر دستگاهی صرفاً با دید خود به قضایا نگاه می‌کند. نگاه محیط زیست صرفاً زیست‌محیطی است و توجهی به اشتغال ندارد، در صورتی که ما در فراهان با یک دید علمی و اقدامی فرابخشی وضعیت این کارخانه را بهبود بخشیدیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه حسنی فرماندار آشتیان نیز با اشاره به اینکه مدیریت پسماند در 98 درصد شهرهای کشور به صورت غیراصولی انجام می‌شود و لازم است که طبق برنامه پنج ساله این رقم به 20 درصد کاهش یابد، گفت: تمام تلاش ما معطوف به این امر است که مدیریت پسماند به درستی در شهرستان صورت گیرد.

وی با اشاره به عدم وجود تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان گفت: شرکت آواپزشک که یک شرکت استراتژیک در منطقه آشتیان است تا اواسط آبان‌ماه تصفیه‌خانه خود را راه‌اندازی خواهد کرد و تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: شهرستان دارای 33 روستا، یک شهر و یک شرکت آواپزشک است که تولید پسماند دارند. قبل از این، پسماندهای هر روستا و هر شهر به صورت جدا در 35 نقطه دفن می‌شد اما، در حال حاضر با در اختیار داشتن ماشین مکانیزه جمع‌آوری کلیه پسماندهای شهرستان فقط در یک نقطه دفن می‌شود.

فرماندار آشتیان تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده تعداد واحدهای صنعتی دارای مجوز در شهرستان را به صورت کلی 50 واحد عنوان کرده‌اند، درصورتی‌ که از این تعداد تنها یک واحد در گرگان و دو واحد در آشتیان فعالند و واحدهایی مانند تولید صابون به عنوان صنوف مزاحم در حاشیه شهر ساماندهی شده‌اند.

وی با اشاره به روستای زرنوشه که درصد بیکاری آن صفر است، افزود: مشاغل خانگی در این روستا بسیار رونق دارد و نمی‌توان از فعالان آن درخواست کرد که به حاشیه شهر بروند.

حسنی درخصوص نبود فعالان محیط زیست در آشتیان اضافه کرد: در شهرستان هشت تشکل زیست محیطی فعال وجود دارد که البته علاقمند هستیم که تعداد این NGO‌ها نیز افزایش یابد، چراکه نیاز شهرستان است و در صورت تمایل به فعالیت حمایت‌های لازم اعمال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مجید میراکبری رئیس حفاظت محیط ‌زیست این دو شهرستان نیز گزارشی از وضیعت زیست‌محیطی آشتیان عنوان کرد و افزود: نوع خاک این شهرستان باعث شده است که پوشش گیاهی خاصی در منطقه نداشته باشیم، این مسئله میزان سیل‌خیزی منطقه را نیز افزایش داده است، وضعیت مدیریت پسماند و انجام مدیریت سبز نیز مطلوب نیست و همچنین شهرستان تشکل زیست‌محیطی فعالی ندارد.

وی در خصوص وضعیت زیست‌محیطی شهرستان فراهان ارائه کرد و با اشاره به اینکه تأثیر کشاورزی بر محیط زیست بسیار است، گفت: گسترش کشاورزی باعث افزایش تخریب در اکوسیستم‌های منطقه و تبدیل اراضی شده است. افزایش استفاده از سموم دفع آفات و کود شیمیایی آسیب‌هایی را به دنبال داشته است که این امر لزوم مدیریت صحیح برای حفظ اکوسیستم را می‌طلبد.

میراکبری افزود: فراهان به مانند آشتیان تصفیه‌خانه و مدیریت پسماند اصولی ندارد، اما نسبت به آشتیان وضعیت مناسب‌تری دارد و مدیریت سبز نیز از جانب ادارات به درستی به انجام نمی‌رسد.

وی در خصوص دیگر مشکلات زیست‌محیطی شهرستان اظهار کرد: تخریب معدن و برداشت بی‌رویه، عدم مدیریت پسماند در شهرک صنعتی، نفوذ شیرآبه‌ها در آب‌های زیرزمینی و خاک، سوزانده شدن زباله و متصاعد شدن سموم از مواردی است که مشکلات جدی را برای محیط زیست شهرستان به وجود آورده است.

میراکبری افزود: عدم تکمیل مرکز پایش، عدم وجود امکانات، کمبود نیروی انسانی، چرای بی‌رویه، تخریب و تصرف اراضی و عدم وجود تشکل‌های زیست محیطی نیز بخشی دیگر از مشکلات شهرستان است.

به گزارش ایسنا، بحث ارزیابی آمایش زیستی شهرستان‌های استان از یک ماه پیش آغاز شده است و تاکنون طی پنج جلسه گزارشی از وضعیت شهرستان‌های ساوه، محلات، شازند، دلیجان، آشتیان و فراهان ارائه شده است. همچنین تا پایان ماه جاری اولین جلسه پایش پسماند کشاورزی برگزار خواهد شد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا