گوناگون

جایگاه جوان در وزارت ورزش و جوانان کجاست؟

81199599 5758130

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مناظره روز جمعه بیست و سوم خردادماه شبکه یک سیما به مساله شکل گیری وزارت ورزش و جوانان اختصاص داشت و طی آن سید رمضان شجاعی کیاسری گفت : امروز 98 درصد فعالیت های اجرایی این وزارتخانه در امور ورزش تمرکز یافته و دو درصد مربوط به جوانان است .

وی تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان از ادغام میان سازمان تربیت بدنی با سازمان ملی جوانان شکل گرفته است که این دو مجموعه هیچ گونه سنخیتی با یکدیگر ندارند ، درحالی که یکی از نیازهای جوانان ورزش است .

شجاعی کیاسری خاطرنشان ساخت: تاسیس وزارت وزرش و جوانان در واقع موجب نادیده گرفته شدن حقوق جوانان و یا موضوع جوان تحت الشعاع فعالیت جاری این وزارت است .

به اعتقاد این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، جایگاهی برای پاسخگویی به نابسامانی های جوانان و محلی برای ارایه خدمات به این قشر وجود ندارد .

شجاعی کیاسری اضافه کرد: جوانان 29- 15 سال در چتر حمایتی وزارت ورزش جایی ندارند، ستادهای ساماندهی امور جوانان حذف شده و درشهرستانها تشکیلاتی و نمایندگی به عنوان جوانان وجود ندارد .

وی عدم شکل گیری سامانه ازدواج جوانان را به عنوان نارسایی برای این قشر نام برد و گفت : مشکلات اشتغال و مسکن به عنوان دغدغه های اصلی جوانان مطرح است که مانع از ازدواج آنها می شود .

شجاعی کیاسری، در نوبت قرار گرفتن 1.5 میلیون نفر برای دریافت وام ازدواج و وجود 40 درصد افراد که در سن ازدواج قرار دارند و نمی توانند تاهل اختیار کنند را به عنوان مشکلات جوانان یاد کرد .

وی همچنین گفت: ماده 41 و 42 قانون پنجم دولت ها راموظف و مکلف کرده است تا یک درصد اعتبارات دستگاه ها و نهادهایی را که از بودجه دولتی استفاده می کنند ، در جهت توسعه ورزش بهره برداری کند.

وی با بیان اینکه ، متاسفانه سیاست ها یا قوانین مرتبط با جوانان درکشور اجرایی نمی شود گفت : آیا اینکه ادغام سازمان ملی جوانان مانع از اجرایی شدن قوانین و سیاست های مرتبط با جوانان شده یا خیر باید گفت، در گذشته این سازمان متولی انجام یکسری کارهای پژوهشی و برگزاری جشنواره هایی در حوزه جوانان بود و کار خاص دیگری انجام نمی داد که حالا این ادغام مانع از اجرای برنامه های آن شده باشد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی ، ادامه داد: راهکار حل مشکلات جوانان تنها در باور این قشر است و باید نشان دهیم که بدون هیچ قید و شرطی آنان را باور داریم.

ابراهیم فیاض دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز گفت : امروز دنیای ارتباطات رشد سریع و جهشی دارد و تحولات فرهنگی به شدت رو به رشد است و مخاطب اصلی هم جوانان هستند .

وی تاکید کرد : چنانچه امروز به موقع به نیازهای جوانان پاسخ ندهیم ، افسردگی آنها پیامد اعتیاد را در بردارد و از سوی دیگر پرخاشگری مخاطرات دیگری را دامن خواهد زد .

فیاض یادآور شد : مساله اقتصاد برای جوانان فاکتور مهم است ، زیرا ازدواج آنها با اشتغال فراهم می شود که پیامد درآمد را به دنبال داشته باشد .

وی ادامه داد: بیشتر مشکلات جوانان در همین عدم باور آنان نهفته است و امروز باید بگوییم که جوانان ایرانی به گونه ای دچار ناامیدی شده اند که همین کاهش گرایش آنان به ادامه تحصیل ریشه در همین مساله دارد .

وی با بیان اینکه ساختار دانشگاه ها ساختاری مناسب با 40 یا 50 سال قبل است ، گفت: ساختار نامناسب موجب بروز دلسردی در جوانان شده است و این درحالی است که دانشگاه های مختلف در سراسر جهان در حال تغییر ساختاری هستند و به همین دلیل بسیاری از جوانانی که در ایران انگیزه ای برای ادامه تحصیل ندارند در خارج با شور و اشتیاق خوبی به تحصیل می پردازند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: سیاست های فعلی بیش از هر چیز تهدیدی برای جوانان محسوب می شود و ما غالبا نگاهی سازمانی به آنان داشته و درحالی که به گذشته یا به حال آنان می اندیشیم ، آینده آنان را کاملا به فراموشی سپرده ایم .

فیاض همچنین گفت: مساله مهمی که امروز کاملا فراموش شده مساله اقتصادی است تفکر بخش جوانان باید قبل ازهر چیز اقتصادی باشد و باید این تفکر در میان آنان ایجاد شود که چه کاری باید انجام دهند و چه مهارت یا تخصصی را کسب کنند که بتوانند مشکلات مالی خود را حل کنند یا به عبارت ساده پول در آورند.

به گفته فیاض در حالی که جوانان امروز در ایران تهدید محسوب می شوند، باید به آنان اعتقاد و باور داشت و فرصت های کافی برای فعالیت در اختیار آنان قرار داد.

وی افزود: جوانان یعنی آینده یک کشور و آینده کشور بدون اقتصاد و رسیدن به شرایط مساعد اقتصادی امکان پذیر نیست.

مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه به عنوان یکی از طراحان اصلی ادغام سازمان های یادشده ، در این مناظره اظهار داشت : موضوع ادغام براثر سیاست اقتدار مجلس هشتم و کوچک سازی دولت به مورد اجرا گذاشته شد .

وی گفت : مجلس با طرح ادغام تلاش کرد تا دولت را پاسخگو کند، زیرا دولت نهم و دهم به هیچ کس پاسخگو نبود و در عین حال بیش از 60 کشور جهان وزارت ورزش و جوانان یکی است.

مجلس هشتم در دیماه 1389 با آرای بالا رای به تشکیل وزارت ورزش و جوانان داد .

کواکبیان افزود: براساس برنامه پنجم توسعه (94-1390) شمار وزارتخانه ها از 21 به 17 وزارت باید کاهش می یافت و در واقع کوچک سازی مورد تاکید بود .

به اعتقاد وی ، دولت نباید این قدر در امور مداخله نماید ، بلکه باید با واگذاری امور به مردم کارها در اختیار آنها قرار گیرد و سیاست کوچک سازی پیاده شود .

حسین گروسی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یکی از موافقان شکل گیری وزارت نامبرده، اظهار داشت: امروز حدود 6 درصد از مردم کشور ورزش می کنند ، درحالی که باید به گونه ای برنامه ریزی شود ، حداقل 50 درصد مردم به ورزش گرایش داشته باشند .

وی اضافه کرد: چنانچه بحث جوانان مغفول مانده ، این ناشی از ضعف تدوین ساختار و لایحه برای فعالیت این وزارتخانه است و چنانچه مباحث به شکل دقیق تدوین شود ، جوان جایگاه خود را باز می یابد .

نماینده شهریار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به حرفهای که زده می شود و لوایحی که به قانون تبدیلی می شوند پایبند باشیم ، گفت: وقتی قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و شورای نگهبان آن را تصویب کرد این قانون در کشور لازم اجرا است و نباید دولت ها با قانون گریزی مانع از اجرای قوانین در کشور شوند.

گروسی ادامه داد: ما در تصویب قوانین مشکلی نداریم اما متاسفانه همیشه در اجرای قوانین مشکل داشته ایم و اگر قوانینی مزاحمی وجود دارد باید این قوانین حذف شود در شاهد اجرای قوانین خوب در کشور باشیم.

وی نیز گفت: باید جوانان را باور داشته باشیم و این باورنباید تنها در حد شعار باشد.

محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت : به اعتقاد وزیر ورزش ، این ساختار جوابگوی وزارتخانه نیست و هدف مجلس شورای اسلامی از ادغام سازمان های نامبرده ، اقتدار مجلس بوده و نه مساله جوانان و در واقع آنها مورد توجه قرار نگرفته اند .

وی افزود : چنانچه در دیگر کشورهای جهان وزارت ورزش و جوانان یکی باشد ، این امر براساس یک ساختار و قاعده صحیح شکل گرفته که در ایران به آن توجه نکردیم .

به گفته این مقام مسئول ، ترکیب سازمان ملی جوانان در تربیت بدنی ، سازمانی که پراز حاشیه است، نادرست بوده و در شکل گیری این وزارت درحقیقت ، دغدغه جوانان نبوده اند.

گلزاری تصریح کرد : امروز علاوه بر وزیر ورزش و جوانان ، در دولت و مجلس شورای اسلامی به اشتباه بودن ادغام سازمان تربیت بدنی با سازمان ملی جوانان پی برده اند .

وی گفت : بهتر این بود که قبل از ادغام ، ورزش از تصدی گری دولت خارج می شد ، سپس دو سازمان نامبرده به شکل واحدی در می آمدند .

در عین حال مردم در نظر سنجی این برنامه تلویزیونی در قبال این سوال که به نظر شما برای حل مشکلات جوانان کشور ، آیا تشکیل وزارت ورزش و جوانان تصمیم درستی بود ، پاسخ منفی دادند .

گلزاری گفت : با آنکه معتقدیم وزارت ورزش و جوانان برای هر دو حوزه ورزش و جوانان برنامه هایی دارد اما باور داریم این دو موضوع از نظر ساختاری با یکدیگر سنخیت ندارند و برای اینکه هریک بتوانند در رسالتی که به عهده دارد موفق عمل کنند باید به صورت دو سازمان مستقل از یکدیگر فعالیت کنند و یا سازمان ملی جوانان با سازمانی ادغام شود که از نظر موضوعیت یا جنس سنخیت داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان موضوعی فرابخشی است و باید سازمان ها و نهادهای مختلف در این زمینه فعال شوند تا مشکل جوانان در همه زمینه ها قابل حل باشد.

به گفته گلزاری سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش وظایف تصدی گری دارد و این درحالی است که سازمان ملی جوانان وظیفه ای مدیریتی داشته و بیشتر به کار سیاست گذاری و برنامه ریزی می پردازد و این دو ماهیتی متفاوت از یکدیگر دارند.

وی از راه اندازی مراکز مشاوره ازدواج جوانان از اول مهرماه ما سال جاری خبر داد و گفت: وقتی در خصوص نداشتن سنخیت این دو موضوع صحبت می کنیم به معنی این نیست که کارها رها شده است و ما علاوه بر راه اندازی این مراکز مشاوره و کلینک کنترل خشم با همکاری شهرداری به دنبال فعال کردن سمن ها (سازمان های مردم نهاد) در این مسیر هستیم .

اقتصام (3) ** 1559**1828**1601**

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا