Mihanpostپیشنهاد سردبیرمحيط زيستهوا فضا

جدیدترین عکس فضایی دریاچه ارومیه توسط فضانورد روسی منتشر شد

جدیدترین عکس فضایی دریاچه ارومیه توسط فضانورد روسی بنام آنتون آستری در حالی منتشر شده است که این فضانورد روسی که در حال حاضر در ایستگاه بین المللی فضایی اقامت دارد قبلا به عنوان خلبان جنگنده در نیروی هوایی روسیه حضور داشته و حالا تصویری هوایی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه را منتشر کرده است.

در این میان جدیدترین عکس فضایی دریاچه ارومیه از آن جهت سوژه ی آنتون آستری فضانورد روسی قرار گرفته است که وی هم می داند که این دریاچه در سال های اخیر و به دنبال وضعیت اقلیمی در حوالی آن و مهمتر از همه با پایین رفتن آب ، کم کم روند خشک شدنش را سپری می کند.

جدیدترین عکس فضایی دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه در شمال غربی کشور ایران و طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است. مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ ترین دریاچهٔ داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچهٔ آب شور در خاور میانه، و ششمین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا است.آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر،باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

عکس فضایی دریاچه در سال 1984ارومیه

بد نیست بدانید که یکی از نخستین اشارات به دریاچه ارومیه در کتیبه سده نهم پیش از میلاد مسیح در شلمنسر سوم (سلطنت بین ۸۵۸–۸۲۴ قبل از میلاد) به دو نام در محل دریاچه ارومیه اشاره شده: پرسواه (به معنی ایرانیان یا پارسیان) و ماتای (یا میتانی‌ها). هنوز دقیقا روشن نیست که این نام‌ها به منطقه یا قبیله یا پیوندی که بین گروهی از نام‌های مردم با شاهان وجود داشته اشاره می‌کند.

بر اساس لیست تنوع زیستی پارک ملی دریاچه ارومیه که در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ ارائه شده‌است پارک ملی دریاچه ارومیه مسکن ۶۲ گونه باکتری و آرکئوباکتر، ۴۲ گونه قارچهای میکروسکوپی، ۲۰ گونه جلبک، ۳۱۱ گونه گیاه، ۵ گونه نرم‌تنان دو کفه‌ای (رودخانه‌های جزایر)، ۲۲۶ گونه از پرندگان، ۲۷ گونه خزنده و دوزیست و ۲۴ گونه از پستانداران می‌باشد. همچنین دست کم فسیل ۴۷ گونه یافته شده‌است این زیست‌بوم بصورت بین‌المللی توسط یونسکو به عنوان منطقه تحت حفاظت به ثبت رسیده‌است. سازمان محیط زیست ایران اکثر نقاط این دریاچه را به عنوان پارک ملی شناسایی نموده‌است.

این دریاچه با داشتن بیش از یک‌ صد جزیره کوچک سخره‌ای محل توقف پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو، پلیکان، کفچه‌نوک، اکراس، لک‌لک،اردک پیسه، نوک‌خنجری٬ چوب‌پا، و مرغ نوروزی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا