گوناگون

جریمه دیرکرد بانکی حرام و رباست/ اختصاص 4 هزار میلیارد ریال به اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی نتاج در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی بانک، بورس و بیمه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد حرام و ربا بودن جریمه دیرکرد بانکها، گفت: جریمه دیرکرد بانکی همیشه حرام بوده و هیچ گاه بانک ها مجاز به دریافت آن نبوده و نیستند؛ اما آنچه در متن قوانین و مقررات آمده و مراجع تقلید قم نیز بر آن تاکید کرده اند این است که دریافت وجه التزام به عنوان شرط ضمن عقد اشکال ندارد.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه اساس کار بانکها با مشتریان وفای به عهد است و اگر تسهیلات گیرندگان به موقع منابع را به بانک ها باز نگردانند،اساس موسسات مالی و بانک ها با مشکل مواجه می شود، تصریح کرد: زیرا موسسات شدیدا وابسته به این هستند که وام ها و تسهیلات به موقع به آنها بازگردانده شود در غیر این صورت مشکل معوقات ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: بانکها و موسسات و مجموعه هایی که بر اساس شرایط تعیین شده عمل کنند نرخ معوقات استاندارد آنها بین 3 تا 5 درصد خواهد بود در غیر این صورت دچار تله نقدینگی و مطالبات معوق می شوند. بنابراین بانکها به وکالت از سپرده گذاران باید در قراردادها قید وجه التزام را منعقد نمایند.

نتاج، ساماندهی مجدد نرخ سود سپرده های بانکی با توجه به ریسک موسسات و بانک های خصوصی را به بانک مرکزی توصیه کرد و گفت: اصلی ترین عامل بهای تمام شده پول نرخ سود سپرده هاست.

وی با اعلام اینکه تاثیر ثبات در نرخ سود سپرده ها در ماههای آتی مشخص خواهد شد، افزود: رابطه بین نرخ تورم و نرخ سود تسهیلات نیز با تشخیص بانک مرکزی ساماندهی خواهد شد.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بانک مهر اقتصاد در سال 92 بیش از 2 هزار میلیارد ریال از منابع خود را در قالب اقتصاد مقاومتی به بخش هایی مانند کشاورزی به صورت وام ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار داده و در سال 93 این رقم به 4 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

نتاج عنوان کرد: افزایش سرمایه این بانک از 2 هزار میلیارد ریال به 12 هزار میلیارد ریال انجام خواهد شد و  و پس از آن عرضه 51 درصد سهام را در بورس انجام خواهیم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا