گوناگون

حاج‌رضايي: بدون کي‌روش، نتايج فاجعه‌بار بود

  امير حاج‌رضايي با قابل قبول دانستن عملکرد تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني بيستم، اظهارکرد: از زمان قرعه کشي جام جهاني گمانه‌زني هاي زيادي درباره نتايج تيم ملي وجود داشت که غالب ديدگاه‌ها منفي بود. از همان زمان کارشناسان شروع کردند به تجزيه و تحليل گروه ايران و اکثرا هم بدبينانه به موضوع نگاه مي‌کردند. علت اين نگاه هم پيشينه تيم ملي و ابزارهاي موجود در آن بود.

به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: اردوهاي تيم ملي يکي پس از ديگري لغو مي‌شد و کي‌روش هم در مصاحبه‌هايش مدام به نابساماني‌ها و بي‌برنامگي‌ها گوشه و کنايه مي‌زد. ماجرا اين طور پيش رفت تا اردوي آفريقاي جنوبي که تنها 10 بازيکن در آن شرکت کردند و يکي، يکي به اردو اضافه شدند. ماحصل اين اتفاقات که بخشي به فدراسيون مربوط بود و بخش ديگرش مسائل تحريم ايران و بازي نکردن تيم‌هاي خوب خارجي با ما بود، اين بدبيني‌ها را افزايش مي‌داد.

حاج‌رضايي همچنين گفت: کي‌روش با همه اين مسائل مواجه بود ولي عملکرد تيم ملي برابر آرژانتين باعث شد که ديدگاه همه نسبت به تيم ملي عوض شود. در آن بازي در برخي دقايق سخت بود که تيم خودمان را بشناسيم!

* عملکرد تيم ملي قابل قبول بود

اين کارشناس فوتبال در ادامه با بيان اين که عملکرد تيم ملي در جام جهاني را بايد در مجموع سه بازي ببينيم نه به صورت تک به تک، اظهار کرد: عملکرد تيم ملي را در مجموع قابل قبول مي‌دانم. پس از بازي درخشان برابر آرژانتين، اين تفکر در جامعه فوتبال ما حاکم شد که بوسني را راحت مي‌بريم ولي با اطلاعاتي که از قبل از جام جهاني نسبت به بوسني داشتم و با تفسير بازي اين تيم برابر آرژانتين، مي‌دانستم که کار دشواري برابر اين تيم داريم.

حاج‌رضايي افزود: بوسني تيم بسيار خوبي بود و در خط مياني بازيکناني داشت که قابليت‌هاي متفاوتي داشتند. اين مساله براي هر تيمي خيلي مهم است. شماره 10 آنها بازيساز و طراح بود و پشت سر ادين ژکو بازي مي‌کرد. شماره 8 بوسني يعني لاويچ، در جناح چپ بازي مي‌کرد و در کانال‌هاي طولي خوب حرکت مي‌کرد. در سمت راست هم پيانيچ حضور داشت که برابر ما کولاک کرد. او در رم بازي مي‌کند. در مجموع خط هافبک بوسني وحشتناک بود.

وي ادامه داد: بوسني را از قبل تيم خوبي مي‌دانستم و بنابراين تحليل درستي داشتم که تيم خطرناکي است. بعد از بازي خوب ايران برابر آرژانتين، خيلي ها فکر مي‌کردند که به بوسني 4 – 5 گل مي‌زنيم و در ضمن چون بوسني حذف شده انگيزه‌اي برابر ما ندارد. بر همين اساس تحليل‌هايي صورت گرفت که درست نبود.

* انرژي تيم ملي برابر بوسني تخليه شده بود

حاج‌رضايي همچنين گفت: مشکل اساسي تيم ملي در بازي سوم که اجازه نداد مثل دو بازي قبلي خوب عمل کنيم، تخليه انرژي بازيکنان بود. تيم ما در دو بازي قبلي‌اش تماما دفاع کرد و مالکيت توپ دست حريفان بود. اين کار انرژي زيادي از بازيکنان ما گرفت.

وي ادامه داد: دو دليل عمده باعث شد که برابر بوسني راحت نباشيم؛ نخست آن که انرژي نداشتيم چون در دو بازي قبلي تنها 13 – 14 بازيکن براي ما بازي کرده بودند و دوم آن که ما رفته بوديم که تا دقيقه 70 گل نخوريم و بعد با ضدحمله به گل برسيم. وقتي وارد فاز هجومي شديم، ضعف‌هاي ما آشکار شد.

او افزود: در دو بازي قبلي برابر نيجريه و آرژانتين استراتژي ما دفاع بود که کي‌روش خيلي خوب آن را انتخاب کرده بود. در نيمه دوم برابر آرژانتين فوق‌العاده خوب بوديم و همين مساله هم انرژي ما را گرفت. به عنوان مثال، وقتي يک کشتي‌گير وزن کم مي‌کند، دعا مي‌کند که در دورهاي اول و دوم به حريفان راحتي برخورد کند چون انرژي لازم را ندارد و وقتي به حريف قدرتمندي برمي خورد دچار مشکل مي‌شود.

* تفکر حاکم بر فوتبال ايران بايد تغيير کند

حاج‌رضايي در ادامه دامنه بحث را از جام جهاني فراتر برد و به ايسنا گفت: فوتبال ما درگير مسائل زيادي است که بحث زيادي را مي‌طلبد. تفکر خوبي در دنيا هست که براساس آن کسي مثل چزاره پراندلي از مربيگري ايتاليا استعفا مي‌دهد تا تفکر جديدي وارد شود اما اين تفکر در ايران نيست و آقايان پس از حدود هفت سال که تفکرشان در فوتبال ايران حاکم بوده، به فکر انتخابات دور سوم هستند!

وي افزود: عملکرد تيم ملي در جام جهاني و پيش از آن، به آناليز فراگير نياز دارد اما آن چه از دريچه تلويزيون ديدم و با توجه به مطالعاتم درباره حريفان و با علم به وجود مشکلات متعدد در راه آماده‌سازي تيم ملي، عملکرد اين تيم را در برزيل، مثبت ارزيابي مي‌کنم.

کارشناس فوتبال همچنين درباره آينده تيم ملي و برنامه‌ريزي براي موفقيت‌هاي بيشتر آن اظهار کرد: من با افراد مشکلي ندارم بلکه تفکر آنهاست که مورد نقد است. براي شخص کفاشيان احترام قائلم، اگر او برود نفعي براي من ندارد، همانطور که اگر بماند من ضرر نمي‌کنم، دغدغه من بحث منافع ملي است. اگر رئيس فدراسيون تغيير کند اما تفکر همان تفکر باشد، تغيير فيزيکي به چه دردي مي‌خورد؟

* نخستين گام براي ساختن آينده، حفظ کي‌روش است

وي در ادامه با دفاع از عملکرد کارلوس کي‌روش در تيم ملي ايران گفت: در وهله اول بايد تفکر حاکم بر فوتبال ايران تغيير کند و نخستين گام براي ساختن آينده فوتبال ايران ابقاي کي‌روش است. اول بايد ببينيم که او را در ايران نگه مي‌دارند تا آن وقت ببينيم که برنامه‌هاي او اجرا مي‌شوند يا خير!

حاج‌رضايي همچنين گفت: به دفعات ديده شده که مربي برنامه مي‌دهد و آينده‌نگري مي‌کند اما اين فدراسيون است که بايد آنها را اجرا کند ولي به بهانه اين که پول نيست و مشکلات هست، از اجراي برنامه‌ها سربازمي‌زند. دو بار اردوي تيم ملي در پرتغال لغو شد، در حالي که بعدها معلوم شد هزينه هر يک از اين اردوها تنها 300 هزار دلار بوده است.

وي افزود: حالا هم درباره تمديد قرارداد کي‌روش، هر کسي چيزي مي‌گويد و اظهارنظرها متفاوت است. وزارت ورزش مي‌گويد به فدراسيون پول تمديد قراراداد را مي‌دهد اما کي‌روش بايد مبلغ درخواستي‌اش را تعديل کند اما فدراسيوني‌ها مي‌گويند که اصلا پول ندارند. در اين وضعيت اساسا نمي‌دانيم که چه کسي راست مي‌گويد؟

* تغيير سرمربي، بازگشت به عقب است

به گزارش ايسنا، با توجه به ادعاي فدراسيون مبني بر اين که پول لازم را براي تمديد قرارداد کي‌روش ندارد، بايد به نوعي دور استخدام يک مربي درجه يک خارجي را خط کشيد. بنابراين جانشين احتمالي کي‌روش يا يک مربي درجه دو و سه خارجي يا يک مربي وطني است. اما اين اتفاق چه تاثيري بر فوتبال ملي ايران خواهد گذاشت؟

امير حاج‌رضايي در پاسخ به اين سوال گفت: قطعا با اين کار، فوتبال ملي ما عقب گرد مي‌کند. جام جهاني به فوتبال ما حيثيت داد و عملکرد فوتبال ملي ما در منظر جهانيان بازتاب خوبي داشت. با تغيير کي‌روش عقب‌گرد مي‌کنيم.

* برخي نقدها از کي‌روش منصفانه نيست

وي همچنين درباره اظهارنظرهاي برخي کارشناسان در تخريب عملکرد تيم ملي و کي‌روش، آن هم در حالي که پيش از جام جهاني معتقد بودند تيم ملي نتايج فاجعه‌باري کسب مي‌کند، گفت: فرهنگ جامعه فوتبال ما بايد عوض شود. معتقدم که همه حق دارند حرف بزنند. برآيند نظرهاي موافق و مخالف مي‌تواند نتيجه داشته باشد. اين مردم و رسانه‌ها هستند که قضاوت مي‌کنند.

حاج‌رضايي ادامه داد: اگر مخالف منصف باشيم، به نوعي از تيم ملي حمايت کرده‌ايم. گاهي خود من به رفتارها و گفتارهاي کي‌روش نقد داشته‌ام؛ آن جا که او نگاه بالا به پايين به ما داشت. در ايران افراد بافرهنگ، باسواد و فرهيخته کم نيستند. گاهي نوع نگاه کي‌روش را نمي‌پسنديدم. هر انساني در برخي موارد دچار اشتباه مي‌شود اما ديدگاهي که برخي از دوستان و همکاران من دارند، با انصاف فاصله دارد.

وي افزود: با افراط و تفريط مخالفم. بايد تحمل شنيدن صداي مخالف را داشته باشيم اما نبايد عملکرد تيم ملي را در سه بازي به صورت مجزا نگاه کنيم. ممکن است که موافق تيم ملي تنها به بازي با نيجريه و آرژانتين اکتفا کند و مخالفش فقط بازي بوسني را ببيند. درست است که ما در فاز هجومي چندان خوب کار نکرديم چون استراتژي‌مان براساس دفاع و ضدحمله بود که نه خلاف قانون است و نه خلاف اخلاق. تحليل کي‌روش از حريفان او را مجاب کرد که از اين سيستم استفاده کند.

حاج‌رضايي در ادامه براي توضيح بهتر سخنش مثالي از فوتبال جهان ارائه داد: زماني که بارسلونا با تيکي‌تاکاي معروفش همه را اسير مي‌کرد، همين کارلوس کي‌روش در منچستريونايتد پادزهرش را يافت. يونايتد آن سال با انجام بازي بسته برابر بارسلونا و در نهايت با گل اسکولز به مرحله بعدي ليگ قهرمانان اروپا راه يافت و قهرمان شد.

* بدون کي‌روش، نتايج فاجعه‌بار بود

وي افزود: تماشاگران فوتبال به عنوان کساني که با علاقه فوتبال را دنبال مي‌کنند، فوتبال هجومي را دوست دارند اما ديدگاه مربي بايد با ديدگاه تماشاگران تفاوت داشته باشد. مربي بايد براساس حريفان تاکتيک تيمش را بچيند. شايد اگر يکي از همين دوستان منتقد، سرمربي تيم ملي شود، شيوه ديگري را انتخاب کند اما بايد ديد که آيا آن شيوه به درستي جواب خواهد داد يا خير؟

حاج‌رضايي همچنين به ايسنا گفت: به عنوان مثال اکنون که هواي تهران گرم است، پالتو به کار نمي‌آيد اما آيا پالتو چيز بدي است؟ قطعا چند ماه ديگر پالتو مورد استفاده خودش را پيدا مي‌کند. هر تاکتيکي‌ هم برابر برخي حريفان جواب مي‌دهد. به نظر من تاکتيک انتخابي کي‌روش در جام جهاني بسيار خوب بود وگرنه نتيجه فاجعه‌باري رقم مي‌خورد.

* دفاع از دروازه تيم ملي، دفاع از آبروي ايران بود

وي در ادامه مثل هميشگي‌اش را تکرار کرد و گفت: وقتي درختي مي‌افتد، تبرزن‌ها زياد مي‌شوند. البته خدا را شکر که درخت فوتبال ملي ما تناور است و هنوز به زمين نيفتاده است اما اين انتقادها واقعا انصاف نيست. در مجموع اگر به عملکرد تيم ملي نگاه کنيم، دو بازي بزرگ داشتيم و در بازي سوم ديگر جان نداشتيم. ما برابر دو تيم قدرتمند جام جهاني دفاع کرديم. دفاع، واژه قشنگي است. دفاع از دروازه تيم ملي، دفاع از آبروي کشور بود.

حاج‌رضايي در پايان گفت: در مجموع اين صحبت‌ها به سه نکته اساسي مي‌رسيم؛ نخست آن که تيم ملي با همه مشکلاتي که داشت، عملکرد مثبتي در برزيل داشت، دوم آن که شيوه انتخابي کي‌روش براي بازي‌هاي جام جهاني خوب بود و سومين نکته اين که اگر فوتبال ما مي‌خواهد سطحش را بالا ببرد، بايد کي‌روش را حفظ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا