گوناگون

حمایت از مردم اولویت طرح تحول نظام سلامت است

به گزارش خبرنگار مهر، جلال غفارزاده پیش از ظهر شنبه در کارگاه آموزشی تدوین فارماکوپه بیمارستانی با بیان اینکه، در طرح تحول نظام سلامت جایگاه داروسازها ارتقا یافت که این امر می تواند در ساختار جدید گردش هزینه سلامت در بیمارستانها موثر باشد گفت: در طرح تحول نظام سلامت 10 بسته حمایتی تعریف شد و یکی از بسته های مهم حمایتی دراین طرح کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم بوده است که در حال اجراست.

مدیرکل اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و امور استانهای سازمان غذا و دارو اظهار داشت: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دولت با تصویب اجرای طرح تحول نظام سلامت، حمایت از مردم در حوزه سلامت را یکی از اولویتهای خود قرار داده است.

وی، در ادامه سخنانش، وجود کمیته دارو درمان در بیمارستانها را در انتخاب داروهای ایمن، با کیفیت و قیمت مناسب موثر دانست و تصریح کرد: این کمیته می تواند در مدیریت تجویز و مصرفی منطقی دارو،  مدیریت مقاومت میکروبی در تعامل با کمیته کنترل عفونت، مدیریت خطاهای دارویی و عوارض ناخواسته آن، پایش هزینه اثر بخشی دارو درمانی با رویکرد اقتصاد سلامت اثر گذار باشد.

وی، تعیین اهداف و دستور کار مشخص و موثر وقابل دستیابی، کامل بودن اعضای کمیته و حمایت موثر و تولیت جدی رئیس بیمارستانها را از عوامل موفقیت کمیته دارو درمان عنوان کرد.

غفار زاده، بر انجام کار تیمی و ایجاد فضای تعاملی ما بین داروسازان و پزشکان بالینی تاکید و تصریح کرد: توانایی دبیر داروساز در اولویت بندی و بارش افکار مناسب و گفتگوی ساختارمند موثر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز، بر مدیریت دارویی در بیمارستانها تاکید کرد و افزود: با مدیریت دارویی می توان هزینه های بیمارستانی را کاهش داد.

قاسم جان بابایی، سیاست گذاری در امور دارویی را یکی از مهمترین مباحث هزینه ای بیمارستانها دانست و گفت: یک سوم هزینه های بیمارستانی مربوط به دارو است.

وی، فعال نمودن کمیته های دارویی را مهمترین شیوه مدیریت دارویی دانست و تصریح کرد: با حضور پزشکان تاثیرگذار می توان مدیریت دارویی را در بیمارستانها به انجام رساند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه افزایش بار بیماری ها، هزینه های درمان را نیز افزایش می دهد، اظهار داشت: ضروری است در زمینه داروهای گرانقیمت نیز هوشمندانه وارد شویم به طوری که اطلاعات داروهای برند، تجاری، خارج از تعرفه در بیمارستانها مشخص ودسته بندی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا