گوناگون

خوزستان باید برای مقابله با آسیب‌ها تجهیز شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در نشست خبری هفته ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی گفت: آموزش‌های همگانی و مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها و بناها دو اولویت مهم در مقابله با بلایای طبیعی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر علی خدادادی در این نشست که امروز (19 مهرماه) در سالن اجتماعات جمعیت هلال احمر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی از 18 تا 24 مهرماه برگزار می‌شود که شعار امسال این هفته تحت عنوان “عزم ملی، تدابیر پیشگیرانه، افزایش امید و ایمنی در برابر بلایای طبیعی” تعیین شده است.

وی ادامه داد: این شعار، مفاهیمی در خود دارد که بیانگر تمامی رسالت‌های جمعیت هلال احمر در بحران‌هاست. آن‌چه که در هدایت و مدیریت یک بحران ملی می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد، عزم ملی است. هم‌چنین تدابیر پیشگیرانه می‌تواند زمینه‌ساز مقابله با بحران‌ها و کاهش آثار سوء و مخرب بلایا باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: شرایط دست‌یابی به اهداف مورد نظر در بحران‌ها، این است که پیش از وقوع بحران باید آگاهی عمومی، آمادگی و هماهنگی کلیه دستگاه‌ها افزایش یابد. اگر هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود نداشته باشد، این امر موجب گستردگی دامنه بحران خواهد شد.

خدادادی افزود: یکی از ضرورت‌های کار این است که صدمات و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی به حداقل ممکن برسد. آموزش در این زمینه، نقش بسیار تاثیرگذاری دارد، چرا که در بلایای طبیعی اگر آموزش و آگاهی لازم نباشد، خسارت‌های جانی و مالی فراوانی ایجاد می‌شوند و این خسارت‌ها از دو جنبه آسیب‌های فیزیکی و آسیب‌های روحی و روانی قابل بررسی است.

وی ادامه داد: مشکل اساسی که معمولا بعد از بحران‌ها ایجاد می‌شود، آسیب‌های روانی و اجتماعی است. جبران آسیب‌های روحی و روانی مدت‌ها طول می‌کشد و بازگرداندن افراد آسیب‌دیده به شرایط طبیعی مدت‌زمان زیادی لازم دارد و بعضا این خسارت‌ها غیرقابل جبران است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در خصوص دلیل لزوم افزایش آمادگی در استان، گفت: از 34 حادثه طبیعی که در کشورمان رخ می‌دهد، 24 نوع حادثه در استان خوزستان روی می‌دهند. هم‌چنین در سال‌های اخیر با تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی کره زمین مواجه بوده‌ایم که استان خوزستان از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل ضرورت دارد که در استان خوزستان ضمن گسترش آموزش‌های همگانی، آمادگی لازم برای مقابله با بلایای طبیعی نیز حاصل شود.

خدادادی عنوان کرد: در سال‌های اخیر پدیده صاعقه و طوفان را در استان داشته‌ایم. در دو ماه گذشته در شهرستان ایذه دو خانواده، سرپرست خود را بر اثر صاعقه از دست دادند و هم‌چنین در سال جاری طوفان‌هایی در شمال استان به وقوع پیوست که بی‌سابقه بودند و خسارت‌های زیادی به بار آوردند. با توجه به این مسایل، باید امکانات و شرایط محیطی را به گونه‌ای ایجاد کنیم که کاهش خسارات و افزایش ایمنی در برابر این گونه پدیده‌ها را به دنبال داشته باشد.

خوزستان در معرض خطر زلزله است

وی افزود: هم‌چنین در 50 سال گذشته 307 مورد زلزله بین 3 تا 5 ریشتری و 39 مورد زلزله بین 5 تا 7 ریشتری در خوزستان به وقوع پیوسته و این نشان می‌دهد که استان خوزستان در معرض خطر زلزله قرار دارد که لازم است اقدمات لازم در جهت افزایش ایمنی و کاهش خسارت های ناشی از این حادثه انجام می‌شود.

خدادادی توجه به زیرساخت‌ها و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را در مدیریت بحران بسیار ضروری دانست و گفت: ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به خصوص در روستاهای در معرض خطر می‌تواند موجب کاهش آثار بد ناشی از بلاهای طبیعی شود. بنابراین در وهله نخست آموزش و سپس مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها باید در اولویت کار قرار گیرد.

وی افزود: خطوط انتقال برق و شبکه آب آشامیدنی و گاز از جمله زیرساخت‌های مهمی هستند که باید شرایطی داشته باشند که هنگام وقوع حادثه، از مقاومت لازم برخوردار باشند. در اهواز خطوط انتقال آب فرسودگی بالایی دارد و باید توجه بیشتری به آن شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: با توجه به این شرایط، یک نگاه ویژه و آکادمیک به مسایل و مشکلات استان نیاز است و ظرفیت‌های موجود نمی‌توانند پاسخگوی حداکثری به آسیب‌ها باشد. در حال حاضر از پتانسیل لازم برای مقابله با آسیب‌ها و بلایای طبیعی برخوردار نیستیم که این ناشی از نبود امکانات و نیروی انسانی متخصص است.

لزوم ایجاد مدیریت واحد در زمان بحران

خدادادی لزوم تشکیل یک مدیریت واحد و منسجم در زمان بحران را بسیار ضروری برشمرد و افزود: وجود این مدیریت واحد در بحران موجب هدایت همه‌جانبه کمک‌ها به منطقه آسیب دیده می‌شود.

وی افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، شرایط و تجهیزات مناسبی برای مقابله با آسیب‌ها نیاز است. در استان خوزستان هم امکان وقوع شرایط غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد؛ سال گذشته با بحران تنفسی پس از بارندگی در خوزستان مواجه شدیم که این از جمله شرایط غیرقابل پیش‌بینی در استان بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: با توجه به شرایط پیش آمده، باید علل ایجاد این حوادث به خوبی شناسایی شوند تا به رفع علت بپردازیم و بار دیگر تاکید می‌شود که آموزش همگانی و افزایش آمادگی باید در اولویت قرار گیرد.

خدادادی گفت: شرایط خوزستان به گونه‌ای است که در 6 ماهه اول امسال بیشترین آمار غرق‌شدگی را در کشور داشته و استان‌هایی مانند مازندران و گیلان در ردیف‌های بعدی قرار گرفتند. در خوزستان با وجود رودخانه‌های خروشان در مناطق ایذه، دزفول، باغملک و … باید تدابیری در جهت کاهش تلفات اندیشیده شود و آموزش و اطلاع رسانی در راس برنامه‌ها باشد.

وی در ادامه به موضوع ایمنی جاده‌ها نیز اشاره کرد و افزود: در استان شاهد تلفات بالای ناشی از حوادث جاده‌ای هستیم که با برنامه‌ریزی صحیحی که در استان در حال انجام است، شاهد کاهش تلفات حوادث جاده‌ای خواهیم بود. در دنیا پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها، بیشترین آمار مرگ و میر در حوادث رانندگی رخ می‌دهد این در حالی است که بیشترین آمار مرگ و میر در کشورمان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی به تلفات ناشی از حوادث رانندگی اختصاص دارد.

آموزش مقابله با بلایا ضروری است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در جهت کاهش تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای آموزش روستاییان ساکن روستاهای حاشیه جاده‌ها در دستور کار قرار گرفته است. تلفات ناشی از حوادث رانندگی علل مختلفی دارد؛ استاندارد نبودن جاده‌ها، استاندارد نبودن خودروها و عوامل انسانی از جمله علل این حوادث است.

خدادادی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر خوزستان 22 پایگاه امداد و نجات فعال شامل 18 پایگاه دایمی و 4 پایگاه موقتی دارد. البته با توجه به شرایطی استان دارد، راه‌اندازی پایگاه های امداد و نجات غریق و امداد و نجات کوهستان نیز ضروری است.

وی به تردد عراقی‌ها از مرزهای ایران اشاره کرد و گفت: در کشور عراق برای اعطای ویزا و عبور ایرانیان به این کشور، آزمایش‌های سخت پزشکی گرفته می‌شود این در حالی است که در این سمت مرز به راحتی در مرز کشورمان ارتزاق می‌کنند و سخت گرفته نمی‌شود. لازم است حساسیتی در این زمینه از سوی مسئولان ایجاد شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در خصوص آموزش در حوزه‌های مختلف به مردم اظهار کرد: یکی دیگر از بخش‌های آموزشی هلال احمر در مناطق مین‌گذاری شده ارایه می‌شود که در این بخش به مردم حوالی این مناطق جهت پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار ناشی از انفجار مین، آموزش‌های لازم داده می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا