گوناگون

دارو کالای استراتژیک، لوکس و گرانی است!

برخی می‌خواهند دولت را ذبح کنندسال 91 کمیسیون اصل 90 مجلس، میزبان شکایات‌ متعددی درباره تفاوت فاحش قیمت حاشیه بازار با قیمت‌های اعلام‌شده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سوءاستفاده رانت‌خواران و سفته بازان بود؛ افزون بر این، گزارش‌هایی مبنی بر ظهور مفاسد و رانت‌های آشکار در فروش آزاد خودرو و اجحاف به مصرف‌کنندگان و پرداخت نکردن کامل حقوق دولت و مالیات‌های قانونی در بازار خودروهای وارداتی گزارش شد.

به گزارش «تابناک»، ‌در پی این شکایت از شهریورماه 1391 و در پی اظهارات مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت وقت که از اختصاص ارز مرجع به واردات کالاها و خودروهای لوکس انتقاد کرده بود، مسأله را وارد فاز جدیدی کرد؛ از یک سو سرگردانی بیماران و از سوی دیگر، سودهای کلان واردکنندگان خودرو و دسته بیل باعث شد تا انتقادات تندی نسبت به مدیریت این بخش شود.

بنا بر این گزارش، در همه جهان، دارو را یک کالای استراتژیک و باارزش می‌دانند. با اینکه دارو حجم بسیار اندکی دارد، شاید گردش مالی بسیار بالای آن، هر کسی را تحریک کند، به همین دلیل سودجویان و سوداگران همواره در پی راهی برای ورود به این بخش بوده‌اند.

دکتر رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع به خبرنگار تابناک گفت: کمیته‌ای درباره بحث دارو تشکیل‌ شده و با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغیه و طرح تحول سلامت، کاهش هزینه از جیب مردم، بحث دارو را در بیماران سرطانی و بیماری‌های نادر ـ که با قیمهای ت بسیار زیاد به دست ما مصرف‌کننده می‌رسد ـ مدیریت کنیم.

این نماینده گفت: عمده هدف ما این است که در واردات دارو از واردات داروهای برند که کیفیت پایین و قیمت بالایی دارند، به سمت واردات داروهای ژنریک که اعتبار جهانی و کیفیت بالاتری دارند حرکت کنیم. برای این کار در بودجه امسال نیز 2200 میلیارد تومان یارانه برای واردات دارو اختصاص داده شده که با این کار به هدف خواهد رسید.

ما اکنون به یک عزم جدید و مدیریت بلندمدت نیاز داریم تا این جایگزینی در واردات دارو صورت گیرد. از سوی دیگر، عواملی را که باعث گران فروشی دارو و یا عواملی که باعث ایجاد تنوع در نوع داروها و ورود داروهای بی‌کیفیت می‌شود، ساماندهی کنیم.

طرح سلامت بند 5 سیاست‌های کلی ابلاغیه، بر واردات داروهای ژنریک تأکید دارد، اگر این کار انجام شود و ما به طرف واردات این نوع داروها که دارای کیفیت بسیار بالاتری است، برویم باعث خواهد شد دارویی که به دست بیماران می‌رسد، چندین برابر ارزان تر از مشابه خود در بازار شود.

وی گفت: این کار باعث خواهد شد که دارو به یک چهارم بهای کنونی خود برسد. هم اکنون داروهای برند به بهایی بسیار بالا و حتی بالاتر از نرخ دارو در کشور سازنده به دست ما می‌رسد، حال آنکه بر پایه قراردادهای بین‌المللی نرخ داروها باید متناسب با بهای منطقه به دست ما می‌رسید.

وی گفت: ما در حال بررسی هستیم تا ببینیم چرا تا این اندازه داروی برند وارد کشور می‌شود، در حالی‌ که در بند پنج سیاست‌های کلی تأکید شده که از داروهای ژنریک استفاده شود؛ البته به نتایجی هم در این زمینه کمیسیون رسیده است و به احتمال زیاد، عامل این کار رانت باشد.

در دنیا این نوع داروها به برند ارجحیت دارند، ولی در ایران قضیه برعکس است و این جای پرسش برای ما دارد. در سال های گذشته موضوع تحریم دارویی و ورود شرکت‌های تک نسخه‌ای، عامل به وجود آمدن این کاستی‌ها و رانت در دارو شده است.

این نماینده مجلس گفت: دارو یک کالای استراتژیک و لوکس است و سود بسیاری در تجارت آن وجود دارد. دارو در 35 سال گذشته، چشم اسفندیار وزارت بهداشت و درمان بوده است، این کالا با حجم اندک، گردش مالی بسیاری را از آن خود کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا