گوناگون

دانشگاه ها کارآفرین و تحقیقات باید برای تولید ثروت باشند

81179355 5722242

اسماعیل جبارزاده عصر روز جمعه در آیین گشایش دومین نمایشگاه فن آوری های نو و پیشرفته در تبریز، افزود: هیچ کس نباید برای انجام پژوهش دچار مشکل شود و پارک علم و فن آوری استان باید فعال تر شده و تعداد شرکت های عضو خود را افزایش دهد.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان تقویت شوند تا بتوانند پا بگیرند و صدور مجوز فعالیت به این شرکت ها باید تسهیل شود و بانک ها نیز طرح های دانش بنیان و پژوهشی را در اولویت تسهیلات خود قرار دهند.

جبارزاده اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان و فناوری های نو و پیشرفته محور توسعه همه بخش های استان قرار گرفته و آذربایجان شرقی دست یابی به این موضوع مهم را در سال 96 همزمان با چهلمین سالگرد قیام 29 بهمن مردم تبریز هدف گذاری کرده است.

وی گفت: ایران در طول 35 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به جرم استقلال طلبی و آزادی خواهی با مشکلات عدیده ای مواجه شده و در طول سال های اخیر نیز به بهانه تلاش برای دست یابی به انرژی هسته ای، هدف تحریم های غیرانسانی قرار گرفته است.

وی افزود: تا زمانی که ما بخواهیم روی پای خود ایستاده و به بیگانگان وابسته نباشیم، مقابله با زیاده خواهان ادامه خواهد داشت و اگر روزی مساله هسته ای نیز حل شود، موضوع های دیگری برای دشمنی با ملت ایران مطرح می شود.

جبارزاده با تاکید بر اینکه باید به ملت خود و دانشگاه ها و مراکز علمی کشور متکی باشیم، گفت: صنعت ما در گذشته یا از نظر دانش فنی و یا از نظر تجهیزات و مواد اولیه وابسته به خارج از کشور بوده است.

وی اظهارکرد: باید به سمتی برویم که وابستگی خود را به خارج و واردات کمتر کنیم و این مهم جز از راه توجه به فناوری های پیشرفته ممکن نیست.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه باید واردات و صنایع وابسته کاهش یابد، افزود: فاصله زیادی به لحاظ فن آوری های نو و پیشرفته در ˈهای تکˈ نداریم و در سایه نیروی انسانی تحصیلکرده می توانیم بر صنایع دانش محور حساب بازکنیم.

جبارزاده گفت: آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های فوق العاده ای در این زمینه بوده و در مدت چهار ماه حدود 600 طرح دانش بنیان و آماده ورود به بازار را شناسایی و در این نمایشگاه عرضه شده است.

جبارزاده گفت: این طرح ها توان اداره یک استان را دارند و اگر محققان و نیروهای خوش فکر دانشگاهی ما بدانند که طرح ها آنها خریدار دارد، سال آینده با اشتیاق بیشتری وارد این نمایشگاه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: سه هزار عضو محقق، پژوهشگر و هیات علمی در آذربایجان شرقی حضور دارند که با اندکی تلاش و همت از سوی آنان می توانیم سالانه هزاران طرح دانش بنیان و پژوهش محور را در استان شاهد باشیم.

وی افزود: با این تعداد عضو حداقل دو هزار طرح و پژوهش دانش بنیان در آذربایجان شرقی می تواند ارایه شود.

مدیر اجرایی نمایشگاه فن آوری های نو و پیشرفته در تبریز نیز در این آیین گفت: اقتصاد ما دانش بنیان نیست و باید سرمایه گذاری بیشتری در بخش فن آوری انجام دهیم.

علی جهانگیری افزود: اقتصاد مقاومتی با پیوند سیستماتیک علم، فن آوری و کسب و کار توسط اقتصاد دانش بنیان تحقق می یابد.

در این آیین همچنین از تمبر ویژه دومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته در تبریز رونمایی شد.

دومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته در تبریز عصر امروز همزمان با سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) در نمایشگاه بین المللی این شهر آغاز به کار کرد.

590 طرح فناورانه در 125 غرفه در مدت سه روز در این محل برای بازدید مردم و علاقه مندان دایر خواهد بود.

هدف از برپایی این نمایشگاه بستر سازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا تجاری سازی و نیز شناسایی توانمندی های علمی و پژوهشی و فناوری استان وزمینه سازی برای توسعه صادرات دانش فناوری و تقویت و توسعه شرکت های دانش بنیان عنوان شده است.

همچنین در حاشیه برپایی این نمایشگاه نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی با موضوعات مختلف در حوزه پژوهش و فناوری از قبیل نانوفناوری و صنعت، تبدیل ایده به محصول، مالکیت فکری، موفقیت و شکست شرکت های دانش بنیان و ارزش گذاری فناوری برگزار می شود.

برپایی شش کارگاه مهارتی کشت بافت، مکاترونیک، ابزار دقیق، بازرسی جوش، BMS و رباتیک از دیگر برنامه های جنبی این نمایشگاه است.

7223/587

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا