گوناگون

درد جنگل‌های بلوط لرستان چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: برای مقابله با زوال جنگل‎های بلوط پاک‎تراشی نکنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، محمد حسین بازگیر در جمع خبرنگاران، بیان کرد: حفاظت از محیط زیست یک وظیفه بین بخشی بوده و یک دستگاه نمی‎تواند به تنهایی این وظیفه را انجام دهد.

وی اضافه کرد: چندین سال است جنگل‎های بلوط با بیماری زوال و خشکیدگی مورد تهدید قرار گرفته‎اند و انواع آفات و امراض، بدنه درختان را مورد حمله قرار داده است؛ مجموع این اتفاقات باعث تخریب پایداری و کاهش توان مقاومت آنها می‎شود.

بازگیر ادامه داد: هنوز مطالعه دقیقی در این زمینه صورت نگرفته و متأسفانه تحت تأثیر افکار عمومی قطع درختان در سطح وسیع صورت گرفت، این در حالیست که طرف حساب ما یک باغ نیست، یک جنگل با توپوگرافی خشن است که باید درد را پیدا کرد نه صورت مسئله را به طور کل پاک کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: نباید پاک تراشی کنیم. اگر نهالی بخواهد رشد کند باید در سایه درخت کهنسالی باشد. دانشگاه‎های ما و مراکز علمی باید روی این مسئله جدی پیگیر شوند، در حالی که هنوز یک پاورقی از دانشگاه‎ها در این خصوص ارائه نشده است.

بازگیر با انتقاد از نحوه اجرای پروژه زاگرس مرکزی تصریح کرد: 1500 کیلومتر طول زاگرس بوده و اگر از طرف شمال یا جنوب آن حرکت کنید در هر صورت لرستان قلب زاگرس می‎شود، اما حفاظت از جنگل‌های این استان در این پروژه‎ها جایی ندارد. لرستان 20 درصد جنگل‎های زاگرس و 10 درصد جنگل‎های کل کشور را در خود جای داده است.

وی افزود: البته کارهای کوچکی در این راستا انجام شده اما در حد این استان نیست.

به گزارش ایسنا، طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با هدف حفاظت از محدوده 2.5 میلیون هکتاری زاگرس مرکزی از طریق هم سو کردن حفاظت از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار با فعالیت‎های بخش‎های کشاورزی، جنگلداری، مراتع، آب و گردشگری تصویب شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا