گوناگون

روستاهای آذربایجان‌شرقی در چه وضعیتی قرار دارند؟

خانه‌های قدیمی و نامقاوم بیش از سایر بناها در معرض ویرانی و آسیب‌دیدگی در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه قرار دارند که ویرانی مساکن روستایی در زلزله بم و ارسباران گواه این ادعا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، زلزله ارسباران همچون تلنگری به مردم آذربایجان آنان را از کمین حوادث غیرمترقبه آگاه‌تر کرد. اینک روستاییان استان بیش از پیش به دنبال مقاوم‌سازی خانه‌هایشان هستند و در این راستا تسهیلات ویژه دولت برای نوسازی خانه‌های روستایی، روستاییان را در تأمین بخشی از هزینه‌های نوسازی خانه‌هایشان یاری می‌کند.

از سوی دیگر دولت اجرای طرح هادی روستاها را با جدیت دنبال می‌کند و می‌توان گفت، با تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی، چهره بسیاری از روستاهای استان در حال تغییر است.

روستای لاهیجان

به گزارش خبرنگار ایسنا، روستای لاهیجان که در محدوده تبریز واقع است، در وضعیت خوبی قرار دارد، طرح هادی در این روستا اجرا شده و ساخت‌وساز نیز رونق یافته است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تبریز در جمع خبرنگاران گفت: لاهیجان از روستاهای بزرگ بخش خسروشاه است که یک هزار و 500 خانوار و پنج هزار و 500 نفر جمعیت دارد.

حسین اکرمی وش با اعلام اینکه طرح مقاوم‌سازی مساکن روستایی در روستای لاهیجان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است، گفت: بیش از 60 درصد خانه‌های این روستا با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن، مقاوم‌سازی شده‌اند، به‌طوری‌که 507 فقره تسهیلات در این روستا اعطا شده است.

وی ادامه داد: طرح هادی لاهیجان طی سال‌های 86 تا 88 اجرا شده است و همچنین 752 فقره سند در لاهیجان صادر شده است.

اکرمی وش در خصوص وضعیت روستاهای اطراف تبریز، گفت: 68 روستای استان در محدوده تبریز قرار دارند که طرح مقاوم‌سازی خانه‌ها و طرح هادی در بیشتر این روستاها اجرا شده است.

روستاهای محدوده شهرستان بناب

به گزارش خبرنگار ایسنا، 28 روستا در محدوده شهرستان بناب واقع شده است که برخی در وضعیت بدی قرار دارند و هنوز طرح هادی در آن‌ها اجرا نشده است؛ اما روستاهایی همچون خانه برق یک، خانه برق دو و قره‌چپق سر و سامان گرفته‌اند و لقب “روستای شهر نما” زیبنده این روستاهاست.

گویا عدم همکاری دهیاری ها دلیل وضعیت بد برخی روستاهای شهرستان بناب است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بناب در جمع خبرنگاران گفت: در 28 روستای بناب 50 هزار نفر ساکن هستند و تاکنون مراحل مطالعاتی طرح هادی 26 روستای این شهرستان انجام شده که در این بین فاز اول طرح هادی 20 روستا و فاز دوم طرح هادی 10 روستا اجرا شده است.

احمد قاسمی افزود: این شهرستان از نظر اجرای فاز اول طرح هادی در رده دوم و از نظر اجرای فاز دوم طرح هادی در رده اول بین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

وی اظهار کرد: چهار هزار و 700 فقره تسهیلات به منظور مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به روستاییان اعطا شده است و هم‌اکنون در حال اجرای طرح پنج روستا هستیم که امیدوارم تا پایان سال این طرح‌ها به طور کامل اجرا شوند.

معاون مقاوم‌سازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: مسکن نیاز اساسی جامعه است و تأثیر مستقیم در شکل‌گیری اقتصاد و فرهنگ منطقه دارد.

خلیل پیراهنیان با بیان اینکه مسکن شهری با مسکن روستایی تفاوت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: در شهرها مشکل بی‌مسکنی و در روستاها مشکل فرسودگی خانه‌ها مطرح است.

وی افزود: بافت فرسوده در روستاها زمینه‌ساز بروز مشکلات بهداشتی و معیشتی است.

وی با بیان اینکه روند بهسازی خانه‌های روستایی از سال 74 تا 84 بسیار کند بود، گفت: از سال 74 تا 84 سالانه 700 الی 800 واحد مسکونی روستایی بهسازی می‌شدند که در سال 84 طرح ویژه نوسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی تصویب شد، بر اساس این مصوبه، مقرر شد سالانه 200 هزار خانه روستایی در سطح کشور بهسازی شوند.

پیراهنیان ادامه داد: بهسازی سالانه 12 هزار واحد مسکونی روستایی در برنامه بنیاد مسکن استان قرار گرفت و از سال 84 تا 90، 96 هزار واحد مسکونی بهسازی شد و در گذشته نیز هشت هزار و 500 واحد مقاوم‌سازی شده بود.

وی تأکید کرد: هم اکنون دولت به بهسازی مسکن‌های فرسوده روستایی تأکید دارد و اعطاء 15 میلیون تومان تسهیلات برای بهسازی هر یک از واحدهای فرسوده در نظر گرفته شده است.

معاون مقاوم‌سازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی از اعطاء تسهیلات قرض‌الحسنه جهت تعمیر خانه‌های روستایی خبر داد و افزود: همچنین وام قرض‌الحسنه جهت تعمیرات ضروری به روستاییان اعطا می‌شود.

وی با اشاره به خسارات زلزله اهر، هریس و ورزقان، گفت: در زلزله ارسباران خسارات زیادی به خانه‌های روستایی وارد شد؛ به‌طوری‌که پس از این زلزله 20 هزار واحد روستایی و چهار هزار و 500 واحد شهری نوسازی، و 22 هزار واحد مورد تعمیر قرار گرفت.

پیراهنیان خاطرنشان کرد: روستاییان استقبال بسیار خوبی از طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی می‌کنند و تأثیر اجرای این طرح، ایجاد فرهنگ صحیح ساخت و ساز در روستاهاست.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان نیز گفت: دولت موظف است در راستای اجرای قانون ساماندهی مساکن روستایی تا پایان برنامه توسعه پنجم، برای کلیه روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی تهیه و اجرا کند.

نادر نسترین افزود: یک هزار و 950 روستا در آذربایجان‌شرقی مشمول طرح هادی هستند که مراحل مطالعه 87 درصد از این روستاها انجام شده است.

وی ادامه داد: طرح هادی 600 روستا در استان اجرا شده که این رقم از میانگین کشوری بیشتر است.

نسترین با اشاره به استقبال روستاییان از اجرای طرح هادی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی، خاطرنشان کرد: در گشایش معابر، دهیاری‌ها و شوراها و مردم همکاری خوبی داشته‌اند و هم‌اکنون منتظر تخصیص اعتبارات هستیم تا طرح هادی را در روستاهای باقیمانده اجرا کنیم.

وی در خصوص صدور سند مالکیت برای خانه‌های روستایی، اظهار کرد: دولت در روستاهای بالای 20 خانوار و دارای شورا، سند مالکیت صادر می‌کند که تاکنون 192 هزار فقره سند صادر کرده‌ایم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان افزود: همچنین صدور سند در شهرهایی با جمعیت زیر 25 هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن است که با همکاری شهرداری و اداره ثبت اسناد هر شهرستان اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی گفت: علاوه بر طرح هادی، احیاء بافت‌های با ارزش برخی روستاها در برنامه‌ها قرار دارد، چرا که بافت برخی روستاها از جنبه تاریخی و گردشگری بسیار ارزشمند است و می‌توان از این ظرفیت در راستای جذب گردشگر استفاده کرد.

گزارش از سامان عیوضی خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان‌شرقی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا