گوناگون

رویکرد موضوعی به قرآن نیاز عصر حاضر است/ رسالت قرآن حذف فاصله بین ما و پیامبر اکرم(ص) است

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین جلسه از سلسله نشست های «قرآن در عصر حاضر»، شب گذشته 16 تیرماه با حضور حسین مرادی، از کارشناسان قرآنی کشور در سالن خلیج فارس مجموعه باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

مرادی در ابتدای این نشست با اشاره به آیه مبارکه «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ»، گفت: خداوند در این آیه شریفه فرموده است که آیا زمان آن نرسیده است که مثل دیگر قوم های اهل کتاب نباشید و مانند آنها از پیامبرتان فاصله نگیرید؟ در بین قوم های اهل کتاب تا زمانی که پیامبرشان بود با دین بودند اما همین که پیامبر از بین آنها رفت، آنها نیز از دین خارج شدند، در این آیه شریفه مراد از کلمه «کثیر» اکثر افرادی است که گمان می بردند مؤمن هستند اما فاسق بودند.

مرادی تصریح کرد: اکنون که برای ما مسلمانان 14 قرن از زمان پیامبر گذشته است و این فاصله به وجود آمده است، حضور پیامبر را چندان حس نمی کنیم، آیا زمان آن نرسیده است که این فاصله را برداریم و مثل سایر قوم های اهل کتاب نباشیم؟ در واقع زمان آن رسیده است که مسلمانان در برابر قرآن خاشع شوند آن چنان که گویی هم الان قرآن نازل شده است.رسالت قرآن این است که این فاصله به وجود آمده را پر کند، رسالت قرآن حذف فاصله بین ما و پیامبر اکرم(ص) است.

مرادی در ادامه با طرح این سؤال که چرا پیامبر(ص) خاتم الانبیاء است، گفت: در زمان کودکی و در مدارس به ما می گفتند به دلیل اینکه عقل انسان به رشد کامل خود رسیده است، انسان به مرحله ای رسیده است که نیاز به تجدید نبوت نیست. اما این همه ماجرا نیست؛ در واقع به این دلیل ختم نبوت صورت گرفت که قرآن نازل شد، اگر قرآن نازل نمی شد ختمی نیز صورت نمی گرفت.

این استاد دانشگاه در ادامه با ذکر حدیثی از امام رضا(ع) که فرموده اند «قرآن کلام الله است» عنوان کرد: امام رضا(ع) فرمودند از این تعریف تجاوز نکنید و مبادا آن را دست کم بگیرید. کلام الله یعنی سخن گفتن خداوند با انسان و اگر این جمله را به طور کامل درک کنیم گام اول و آخر را در مورد شناخت قرآن کریم برداشته ایم. اگر این موضوع را بفهمیم اتفاقات بسیار خوشایندی خواهیم دید که یکی از آنها آن این است که آن فرد حاضر نخواهد بود جای خود را با هیچ شخص دیگری تغییر دهد.

مرادی در ادامه با طرح این سؤال که مگر قبلاً نیز وحی نبوده است و خداوند از طریق آن با پیامبران سخن نگفته است پس چرا همان زمان ختم نبوت نبوده است؟ گفت: خداوند قبلاً توسط پیامبران کتاب آسمانی فرستاده است اما حفظ آن را بر عهده انسان ها گذاشته بود اما انسان ها نه تنها آن را حفظ نکرد بلکه در صدد تحریف آن نیز برآمد تا اینکه نوبت به قرآن کریم رسید و حفظ آن را خداوند بر عهده گرفت.

وی با بیان اینکه ما مسلمانان همیشه حفظ قرآن کریم را سند افتخار خود می دانستیم، اظهار کرد: این در حالی است که تحریف کتاب خود توسط برخی مذاهب سبب سرافکندگی بشریت شده است. خداوند از همه پیامبران و اولیاء عهد و پیمان گرفته است که راه کتاب خدا را به روی مردم باز کنند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود در نشست «رسالت قرآن در عصر حاضر»، گفت: در احادیث بسیاری آمده است که هر کس قرآن را پیش روی خود قرار دهداو را به سمت بهشت سوق می دهند و هر کس که قرآن را پشت سر قرار دهد به سمت آتش جهنم سوق داده خواهد شد بنابراین رسالت قرآن کریم به طور کلی و در همه اعصار این است که فاصله بین پیامبر(ص) و انسان ها را آن پنان بردارد که ما در هر عصری خود را در محضر رسول اکرم(ص) ببینیم و کل رسالت پیامبر(ص) نیز همین امر بوده است.

مرادی اظهار کرد: با اینکه قرآن کریم توسط خداوند حفظ شده است اما باب کتمان کتاب خدا بسته نشده است و باید مواظب باشیم قرآن مهجور نشود، حضرت امام خمینی(ره) در کتاب آداب صلاة بحثی در مورد تفسیر قرآن کریم و مهجوریت آن دارند، بنابراین ممکن است حتی کتمان قرآن کریم با تفسیر آن باشد یعنی به حدی به تفسیر پرداخته شود که از تبیین قرآن کریم غافل بمانیم.

وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم قرآن کاربردی شود باید روشهای مختلف کاردبرد قرآن در زندگی را یاد بگیریم، افزود: قرآن در قبال یکا یک مسائل عصر جدید رسالت تفسیر دارد، ما تا به حال تاریخ قرآن را تفسیر کرده ایم یعنی خود قرآن تفسیر شده است اما حرکت ما باید به سمتی باشد که خود قرآن تفسیر کننده باشد. کلمه تفسیر در قرآن کریم فقط یکبار تکرار شده است که در آن هم قرار شده است تا خود قرآن تفسیر کننده باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: خداوند در آیه «وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُورًا» می فرماید ما در این قرآن هر جریانی مطرح کرده ایم اما اکثر مردم راه کفران در پیش گرفته اند، از نظر این آیه کسی که به دنبال قرآن نیست و هیچ مسئله ای از قرآن را نمی خواهد راه کفران در پیش گرفته است.

مرادی در پایان سخنلنش با اشاره به اینکه اگر می خواهیم سراغ قرآن برویم و مشکلات خود را عرضه کنیم به روش نیاز داریم، گفت: کتاب «روش تخقیق موضوعی در قرآن کریم» نوشته لسانی فشارکی منبع خوبی برای این کار است و به ما کمک می کند تا در قرآن تحقیق کنیم. در عصر حاضر که عصر بروز مشکلات و معضلات جدید است رویکرد موضوعی به قرآن کریم کاملاً ضروری و نیازمند زمان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا