گوناگون

زهد و تقوای آیت الله بهجت شخصیت علمی ایشان را کمرنگ نشان می‌دهد/ تدریس تا سه روز قبل از ارتحال

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم پنجمین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت شامگاه پنج شنبه با حضور مراجع تقلید و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در این مراسم، آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی، علوی گرگانی و همچنین آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران، آیت الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجج اسلام سعیدی امام جمعه قم، محمدی گلپایگانی ریس دفتر مقام معظم رهبری و صالحی منش استاندار قم و نیز جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در این مراسم، در سخنانی با تشریح ابعاد شخصیتی آیت الله بهجت اظهار داشت: آیت الله بهجت مظهر تقوا، فضیلت، فقیه و مجتهدی پارسا و محب پروردگار و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود که سخن گفتن در خصوص ایشان بسیار سخت و دشوار است.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری گفت: بشر دارای سلسله غرایضی است که اگر مهار نشود طغیان می‌کند و موجب سقوط انسان می‌شود که خداوند متعال برای هدایت انسان سه راه را تعیین کرده که طی کردن این مسیر موجب رسیدن به سر منزل مقصود خواهد شد.

وی افزود: خداوند در نهاد انسان چراغ پر فروغی به نام عقل روشن کرده که در قرآن ۶۴ مورد از عقل یاد شده که موجب تشخیص خوب از بد می‌شود.

عالم در جامعه اسلامی ارزشمند است

امام جمعه قم، ادامه داد: دومین عامل منشاء هدایت انسان، انبیاء و پیامبران الهی هستند که آنان رابطه‌ای دو سویه برقرار می‌کنند و از سویی احکام الهی را دریافت و از طرفی با مردم آنگونه که می‌فهمند برخورد می‌کنند.

IMG12594283

وی عنوان کرد: پیامبران احکام الهی را به صورت روان برای مردم بیان می‌کنند و اولیاء الهی نیز تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا بشر را هدایت کنند.

آیت الله حسینی بوشهری، با بیان اینکه عالمان دین نیز انسان را به راه راست هدایت می‌کنند، افزود: عالم در جامعه اسلامی ارزشمند است و در قرآن و روایات از آنان تجلیل شده و پیامبر(ص) فرمود مثل علما همانند ستارگان پرفروغی است که مردم توسط آنان مسیر و راه را پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به نشانه‌های علمایی که می‌توانند انسان را به مسیر درست هدایت کنند، افزود: عالمی که علم خود را به همراه اخلاص بکار می‌برند می‌توانند انسان را در مسیر الهی قرار دهند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) اظهار داشت: عالمان دین می‌توانند مردم را از حالت شک به تردید برسانند و از غرور به سمت تواضع و از ریا به طرف اخلاص و از دنیا طلبی به سمت زهد هدایت کنند.

آیت الله بهجت زیر بار مسئولیت مرجعیت نمی‌رفت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تواضع و فروتنی آیت الله بهجت اظهار داشت: آیت الله بهجت زیر بار مسئولیت مرجعیت نمی‌رفتند و بزرگان و مردم آنقدر پیش ایشان رفتند تا او احساس تکلیف کرد و در این عرصه وارد شد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه، بٌعد علمی شخصیت آیت الله بهجت ناشناخته مانده است، افزود: برخی از ابعاد شخصیتی آیت الله بهجت همانند زهد و تقوا، جنبه علمی ایشان را کمرنگ نشان داد در حالی که ایشان در محضر اساتیدی بزرگی تحصیل و تا سه روز قبل از ارتحالشان تدریس را رها نکردند.

IMG08521888

وی ابراز داشت: آیت الله بهجت می‌فرمود اگر طلبه‌ای اهل درس و بحث نباشد نمی‌تواند او را به رسمیت بشناسم و آثار و کتاب‌های ایشان نشان از علم بالای آیت الله بهجت دارد و آیت الله بهاء الدینی می‌فرمود ثروتمند‌ترین مرد جهان آیت الله بهجت است که از طریق زهد و تقوا به این مقام رسید.

توصیه امام راحل بر بیان درس اخلاق توسط آیت الله بهجت

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین، با بیان اینکه اعضای مجلس خبرگان نزد امام راحل رفتند و گفتند ما درس اخلاق می‌خواهیم که امام فرمود مگر در قم آیت الله بهجت ندارید، گفت: ایشان وقتی به حرم مطهر می‌آمدند دو ساعت عرض ارادت می‌کردند و ایستاده زیارت جامعه کبیره می‌خواندند.

وی تصریح کرد: آیت الله بهجت همراه بر ترک معصیت تاکید داشتند که اگر این مسئله در جامعه رعایت شود بیشتر مشکلات ما حل خواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در سفرهایی که به قم داشتند به دیدن ایشان می‌رفتند و در بحران‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب پیش می‌آمد آیت الله بهجت می‌گفتند برای امام راحل قربانی کنید و امام بارها و بار‌ها به منزل ایشان می‌آمدند و با ایشان رابطه‌ای صمیمی داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا