گوناگون

سبزوار به عنوان پایلوت برنامه توانمند سازی سکونت گاه های غیررسمی انتخاب شد

به گزارش خبرنگار مهر، بعدازظهر جمعه طی مراسمی تفاهم نامه سه جانبه ای به منظور ارتقاء سکونت گاه های غیر رسمی و توانمند سازی ساکنان محلی؛ میان مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری سبزوار در محل شورای اسلامی این شهر به امضا رسید.

سیامک مقدم به عنوان نماینده مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد تهران، نریمان مصطفایی به نمایندگی دفتر عمران و بهسازی و محمدعلی طالبی شهردار سبزوار این تفاهم نامه را امضاء کردند.

بر اساس این تفاهم نامه سه طرف توافق کردند که در اجرای فعالیت های مشترک در توسعه و مدیریت شهری، ارتقاء سکونت گاه های غیر رسمی و توانمند سازی ساکنان محلی به منظور ارائه و بهبود زیر ساخت ها و بهبود محیط و همچنین ارائه خدمات به گروه های آسیب پذیر با درآمد پائین همکاری داشته باشند که این امر منجر به افزایش بهبود شرایط زندگی ساکنان سکونت گاه های غیر رسمی و کاهش گسست کالبدی از بدنه اصلی شهر خواهد شد.

بهبود شرایط زیست محیطی، جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و مدیریتی محلات هدف از جمله محله بندی در شهر سبزوار از نظر مشارکت های اجتماعی از دیگر موضاعات توافق در این تفاهم نامه است.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه طی یک چارچوب همکاری در سبزوار با تمرکز بر توسعه پایدار شهری، تعلیم و آموزش، تحقیقات و ظرفیت سازی، توسعه سیاسی، اطلاعات و نشر، کاهش خطر بلایا، حفاظت از محیط زیست، مدیریت زمین و سکونت گاه ها، پناه گاه ها و مساکن غیر رسمی بر اساس منافع متقابل و اهداف سازمانی طرفین اجرا خواهد شد.

در این مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک دیگری میان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، دانشگاه حکیم سبزواری و شهرداری سبزوار در زمینه های مطالعاتی، پژوهش های کاربردی، آموزشی و علمی، اجرایی، مدیریتی محلات هدف بهسازی و نوسازی سکونت گاه های غیر رسمی، بافت های فرسوده، تاریخی شهر سبزوار به امضاء رسید.

رئیس دفتر تهران مرکز اسکان بشر ملل متحد در حاشیه این مراسم با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از ایرانیان در سکونت گاه های غیر رسمی سالن هستند گفت: وزیر مسکن راه و شهرسازی چند روز پیش اعلام کرد که حدود 11 میلیون نفر در ایران در سکونت گاه های غیر رسمی سکونت دارند.

سیامک مقدم، تنها انجام برخی فعالیت ها و کارهای لازم در  محلات سکونت گاه ها را برای بهسازی و توانمند سازی کافی ندانست و بر برنامه ریزی جامع  و علمی و نیز مشارکت تمام دستگاه های اجرائی شهر و مدیریت شهری تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که سه طرف این تفاهم نامه همچنین نقش پررنگی در جلوگیری از سکونت گاه های غیر رسمی جدید داشته باشند.

مدیر کل دفتر توانمند سازی سکونت گاه های غیر رسمی نیز گفت: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران که سیاستگذاری های بهسازی و نوسازی سکونت گاه های غیر رسمی، بافت های فرسوده و تاریخی را بر عهده دارد شهر سبزوار را به عنوان پایلوت ملی و بین المللی برای اجرائی کردن برنامه ها انتخاب کرد که با امضاء تفاهم نامه های امروز در راستای اجرای پروژه ها و برنامه های متعدد در محلات هدف سکونت گاه های غیر رسمی سبزوار اقدام خواهیم کرد.

نریمان مصطفائی از برگزاری نخستین نشست تخصصی کارگروه منطقه ای بافت های نابسامان آسیا اقیانوسیه با همکاری دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در سبزوار خبر داد.

شهردار سبزوار همچنین در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه سبزوار از امروز به عنوان پایلوت ملی و بین المللی برنامه بهسازی و توانمند سازی سکونت گاه های غیر رسمی شناخته شد اظهار داشت: متاسفانه جمعیت، وسعت و عمق سکونت گاه های غیر رسمی سبزوار از میانگین کشوری بالاتر است و حدود 40 هزار نفر از 230 هزار نفر جمعیت سبزوار در این مناطق سکونت دارند.

 طالبی با اشاره به بازدیدها و مطالعات چند ماهه طرفین افزود: طی توافقات مناطق عیدگاه و نیروگاه به عنوان پایلوت اجرای طرح در نظر گرفته شده که ان شاءالله پس از اجرای طرح به عنوان منطقه برخوردار شهری شناخته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا