گوناگون

سرنوشت 64 دانشجوی اخراجی دانشگاه نروژ به کجا ختم می‌شود؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،‌ دو سال از آخرین دور از اخراج دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های اروپای غربی که توسط دولت هلند صورت گرفت(دولت هلند یکبار در سال ۸۷ و یکبار در سال ۹۱ اقدام به وضع قوانین برای
محدود کردن تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور کرده که در ‌‌نهایت رأی به
نفع دانشجویان ایرانی بود) می‌گذرد، این بار کشور نروژ نیز در این مسیر گام برداشت؛ پلیس امنیت ملی نروژ روز ۲۸ فروردین در تلویزیون رسمی این کشور، از اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی در رشته‌های هسته‌ای و فناوری‌های نوین خبر داد.

این در حالی است که اصلی‌ترین دلیل اخراج این دانشجویان، تحصیل آنها در رشته‌های فیزیک هسته‌ای و فناوری‌های نوین مرتبط نظیر الکترونیک، متالوژی و مکانیک اعلام شده است. علاوه بر این، دانشجویان مذکور در اقدامی سیاسی و غیرقانونی و بدون مستندات، به تلاش برای دستیابی به اطلاعات مرتبط با توسعه و بهینه‌سازی سلاح‌های کشتار جمعی و پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران متهم شده‌اند!

طبق آخرین آمارها تا سال 2011 حدود 17 هزار نفر ایرانی مقیم نروژ هستند که در پراکندگی مهاجرین، این کشور بعد از دانمارک در رده نهم قرار می‌گیرند. سختگیری‌ها و دخالت‌های پلیس امنیت نروژ(موسوم به PST) در روند پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های این کشور در گذشته هم رخ داده است.

2221683 587

طبق گزارش‌های اداره مهاجرت نروژ در سال 2012 یکی از مهمترین دلایل عدم صدور ویزای دانشجویی برای دانشجویان ایرانی که از دانشگاه‌های نروژ پذیرش رسمی تحصیلی گرفته و در انتظار دریافت ویزای دانشجویی خود برای ورود به کشور نروژ بودند، دخالت مستقیم سازمان امنیتی پلیس نروژ PST در روند صدور ویزا بوده است.

اما باید گفت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان نیز صحت این اقدام نروژ را در خصوص ۶۴ دانشجوی ایرانی تأیید کرده است؛ همچنین “مجتبی صدیقی” معاون دانشجویی وزارت علوم در خصوص چند و چون این ماجرا گفت: “خبر اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ در حقیقت نه اخراج بلکه جابجایی و تغییر رشته بوده به طوریکه دولت نروژ شرط ادامه تحصیل و اخذ ویزای دانشجویان ایرانی را تغییر رشته اعلام کرده است”

صدیقی تاکید کرد: این اقدام کاملا غیرقانونی است و از حس‌نژادپرستانه کشورهای غربی نشأت می‌گیرد.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در خصوص برخی گزارش‌ها مبنی بر اخراج تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در نروژ گفت: وزارت خارجه موضوع را پیگیری می‌کند و در این زمینه سرپرست سفارت نروژ در تهران(در غیاب سفیر) نیز برای ارائه پاره‌ای توضیحات به وزارت امور خارجه دعوت شد که ناخرسندی کشورمان نسبت به نظرات مطروحه توسط یکی از افراد پلیس نروژ برایشان ابراز شده است.

وزارت‌خارجه خواهان این شد که هرگونه موانع احتمالی برای تحصیلات دانشجویان ایرانی در این کشور برطرف شود و ابراز امیدواری شد که مسولان نروژی در این زمینه مساعت بیشتری داشته باشند.

2221668 540

براساس این گزارش، اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که سرپرست سفارت نروژ در تهران نیز دانشجویان ایرانی در نروژ را در زمره بهترین دانشجویان خارجی در این کشور دانسته و گفته است دانشجویان ایرانی، دانش موجود در نروژ را افزایش می‌دهند و سیاست دولت و وزارت امور خارجه این کشور در مورد دانشجویان ایرانی تغییر نکرده است، ولی در هر حال موضوع را به اسلو منعکس و متعاقباً طرف ایرانی را از نتیجه مطلع خواهد کرد.

گفتنی است، به سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو ماموریت داده شده است موضوع را پیگیری و روند را بطور مرتب منعکس کند.
 
همچنین کمیته آموزش مجلس شورای اسلامی این اقدام غیر قانونی را مورد بررسی قرار داده است و “جواد هروی” رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی این اقدام را غیرقانونی دانسته و از پیگیری‌های مستمر مجلس در این زمینه خبر داده است.

2221669 278

جواد هروی” رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در رابطه با اخراج این 64 دانشجوی ایرانی در نروژ گفت: ممانعت از تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌هایی همچون فیزیک، الکترونیک، متالوژی و غیره نوعی بهانه تراشی غرب بر سر پیشرفت علمی جوانان ایرانی است که نوعی ادامه روند تحریم‌های غرب، به خصوص آمریکا علیه ایران است.
 
وی گفت: کشور ما نسبت به اینگونه واکنش‌ها که کاملا تکراری است باید آگاهانه و قاطع پاسخ دهد و با فراهم کردن زمینه مساعد تحصیلی در این رشته‌ها در کمال پیشرفت و تجهیزات بومی مشت محکمی بر دهان دشمنان و بهانه جویان پیشرفت علمی کشور زند.
 
وی با بیان اینکه کشورهای غربی از پیشرفت علمی ایران در هراس‌اند خاطرنشان کرد: ما باید با یک حرکت کارشناسی شده ضمن حمایت از جوانان دانشجوی کشور زمینه مساعد تحصیل را برای آنان در داخل کشور فراهم سازیم.

با مرور خط سیر روند اخراج 64 دانشجوی ایرانی از نروژ و پیگیری نهادهای رسمی مرتبط با این مساله در کشور، این سوال باقی است که بالاخره سرنوشت این دانشجویان به کجا ختم می‌شود و گره کور ادامه تحصیل آنها به دست کدام نهاد باز می‌شود؟!

گزارش: سارا عینی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا