گوناگون

شب های رمضان تهران

81238339 5824573

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اجرای برنامه های فرهنگی و افطاری ها، خاطرات خوش دادن افطاری و بیدار شدن در سحرهای این ماه برای همه تداعی می شود و برگزاری این آیین ها به شب های ماه مبارک رمضان حال و هوای خاصی بخشیده است.

روزهای ماه مبارک رمضان که مردم روزه دار مشغول فعالیت های مختلف کاری هستند، اما این شب ها در تهران آیین های ویژه ای برگزار می شود که این موضوع باعث تنوع شب های رمضان در تهران نسبت به شب های دیگر ماه های سال می شود.

برگزاری مراسم افطاری به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، جشن رمضان برای کمک خیران و نیکوکاران به افراد نیازمند، دم افطار ویژه شیرخوارگاه آمنه، «بر آستان جانان» برنامه ای فرهنگی در پارک ها، شب های شیدایی، افطاری به آدم کوچولوها و کارتن خواب ها و برنامه مناجات خوانی در مسجد ارگ تهران از جمله برنامه های شب های ماه مبارک رمضان در تهران است.

برپایی نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس و نمایشگاه حجاب و عفاف از برنامه های فرهنگی ماه مبارک رمضان در تهران به شمار می رود که در نوع خود با استقبال بی نظیر مردم تهران مواجه شده است.

***جشن رمضان

جشن رمضان همچون روال سنوات گذشته همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان به مدت 30 شب با همکاری ویژه شبکه تهران از ساعت 21:30 تا 23 در ستاد مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) واقع در سوهانک تهران برگزار و از شبکه مزبور پخش می شود.

ترویج عمیق و گسترده سنت حسنه و اسلامی دستگیری از نیازمندان، نمایش توانمندی های خانواده های تحت حمایت و به ویژه آشنایی مردم با فعالیت های کمیته امداد از اهداف برگزاری جشن رمضان است.

در این جشن هنرمندان، مسئولان اجرایی، مددجویان نخبه کمیته امداد و خیرین و نیکوکاران کشورمان حضور دارند.

در جشن رمضان امسال نیز 200 غرفه در بازارچه خیریه در نظر گرفته شده که بیش از 120 غرفه مربوط به تولیدات مددجویان در زمینه صنایع دستی، پوشاک، خوراکی، لوازم خانگی، سفال و غیره است.

سایر غرفه های برپا شده در جشن رمضان نیز در راستای طرح های مشارکتی کمیته امداد نظیر اکرام ایتام برپا شده است.

اجرای برنامه های آموزشی، فرهنگی، مسابقات قرآن برای کودکان و نوجوانان، مشاوره های دینی، حقوقی در حاشیه این جشن برگزار می شود و نشست صمیمی حامیان با ایتام از جمله برنامه های دیدنی جشن رمضان است.

ˈقلب آرزوها ˈ دیگر برنامه های جنبی جشن رمضان است که در این بخش از برنامه هر روز، آرزویی از یک کودک یا از نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد، به همت چهره های محبوب هنری، ورزشی و اجتماعی برآورده می شود و این آرزوها می تواند هر چیزی باشد، مثل سفری زیارتی به مشهد مقدس.

***جشن گلریزان

در ماه مبارک رمضان مردم نوعدوست ایرانی، زندانیان جرائم غیرعمد را نیز فراموش نمی کنند و یکی از برنامه های هرساله ستاد دیه کشور برگزاری جشن گلریزان با همت ویژه خیران و نیکوکاران برای این زندانیان است.

این جشن هرساله در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور تحت عنوان جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد برگزار می شود.

با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان زمان به اوج رسیدن احساسات و نیکوکاری مردم است به همین منظور این جشن تحت عنوان جشن رهایی در تهران برگزار شد و در برخی از شهرهای کشور نیز با شعار «بهار رهایی با گل احسان تو» برگزار می شود.

براساس آمار ستاد دیه کشور، هفت هزار و 800 زندانی جرایم غیرعمد به دلیل ناتوانی از پرداخت جرایم و بدهی در زندان های سراسر کشور به سر می برند، که برای آزادی این گروه از زندانیان چهار هزار و 500 میلیارد ریال نیاز است.

بیشترین زندانیان جرایم غیرعمد بدهکاران مالی بابت صدور چک هستند که شمار آنها حدود سه هزار نفر است.

*** نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برای نخستین بار در باغ موزه دفاع مقدس برپا شد که این نمایشگاه شامل بخش هایی از جمله دانشگاهیان، کودک و نوجوان، تشکل های قرآنی، بین الملل و رسانه های دیجیتال است.

فعالیت های بخش دانشگاهیان با مشارکت و همکاری 11 نهاد دانشگاهی با موضوع هایی نظیر طب در قرآن، جشنواره پایان نامه های قرآنی، جشنواره صحیفه سجادیه و نهج البلاغه، قرآن و مطالعات میان رشته ای برپا می شود.

بخش کودک و نوجوان با ارائه برنامه ها و فعالیت های خود در قالب 13 عنوان برنامه در نمایشگاه قرآن کریم حضور دارد. از جمله این برنامه ها می توان به قصه گویی، شعرخوانی، مسابقه، کاردستی، بازی و سرگرمی و نقاشی اشاره کرد.

بخش بین الملل نمایشگاه قرآن نیز به مدت 10 روز از پنجم تا پانزدهم ماه مبارک رمضان برگزار شد.

معرفی نرم افزارهای رسانه ای، برنامه های کاربردی رسانه های هوشمند و همراه، بازی، سرگرمی و نرم افزارهای کودک و نوجوان، پایگاه های اینترنتی در حوزه قرآن و عترت و معرفی نرم افزار و پایگاه های مرتبط با سبک زندگی قرآنی و از فعالیت های بخش رسانه های دیجیتال است.

این نمایشگاه که از چهارم تیرماه جاری در باغ موزه دفاع مقدس دایر شده، روزانه پذیرای هزاران نفر از علاقه مندان است و 18 موسسه دولتی و 35 موسسه مردمی آثار قرآنی خود را به نمایش گذاشته اند.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار توسعه فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی هر روز از ساعت 18 تا 24 شب تا 31 تیرماه سال جاری میزان بازدیدکنندگان است.

***افطاری با آدم کوچولوها

یکی از اقدامات موثر خیران و نیکوکاران افطاری با افراد خاص است که در شب های ماه مبارک رمضان امسال یکی از رستوران های شهر تهران اقدام به دادن افطاری به تعدادی از آدم های کوچولو در سطح این شهر کرد.

در این مراسم افطاری حدود 70 نفر از کوچولوهای عزیز میهمان بودند که گرفتن عکس های یادگاری خاطرات خوشی در این شب در کنار دیگر دوستان خود داشتند.

***برنامه دم افطار در شیرخوارگاه آمنه

«دم افطار» عنوان ویژه برنامه زنده لحظات ملکوتی قبل از افطار شبکه تهران است که در ماه مبارک رمضان هر روز ساعت 20 روی آنتن می رود.

دعوت از خوانندگان و بازیگران مطرح کشور، دیدار با مددجویان سازمان بهزیستی، سرای احسان، تجلیل از خانواده های شهدای جاویدالاثر و همچنین مسابقه پیامکی همراه با جوایز نفیس از جمله برنامه های دم افطار در شیرخوارگاه آمنه است.

***برنامه افطاری کارتن خواب ها

ماه رمضان بهترین فرصت برای یادآوری افرادی است که در ماه های دیگر در روزمرگی های زندگی ما گم می شوند و راحت از کنار آنان رد می شویم.

درست است کارتن خواب ها نمونه ای از این افراد هستند و قرار است مراسم افطاری برای این افراد برگزار شود به امید روزی که دیگر هیچ فردی در خیابان ها و کوچه های شهرها کارتن خواب نباشد.

امشب نیز قرار است در برنامه ای از سوی برخی از کارتن خواب هایی قبلی شهرمان که اکنون دارای زندگی شده و سر و سامان گرفته اند در موسسه طلوع بی نام و نشان ها برگزار شود.

در این برنامه قرار است اقدامات و فعالیت های خیرخواهانه ای برای دیگر کارتن خواب های شهرمان انجام شود تا آنان نیز دوباره لذت زندگی را بچشند.

***برنامه «بر آستان جانان» در پارک های تهران

همچنین در ماه مبارک رمضان در 14 نقطه از شهر تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجموعه برنامه هایی ترکیبی با عنوان «بر آستان جانان» را به مدت 17 شب در طول ماه رمضان سال جاری به اجرا گذاشته است.

هدف از طراحی برنامه «بر آستان جانان» معنوی کردن فضای جامعه و بویژه بوستان های شهری و حفظ قداست این ماه بود و اینکه مبارک بودن ماه رمضان نمود عینی پیدا کند.

این برنامه از ابتدای ماه رمضان آغاز شده و طی آن در بعضی از نقاط از 90 دقیقه پیش از اذان مغرب تا زمان افطار و در سایر نقاط، بعد از اذان مغرب تا پاسی از شب، این برنامه اجرا می شود.

برنامه ها شامل قرائت و همخوانی یک حزب قرآن کریم، اجرای سرود، تواشیح، تئاتر، مسابقه، تلاوت مجلسی، پخش اذان و سپس صرف افطاری ساده است.

***شب های شیدایی

شب های شیدایی هم از سلسله برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که شب های ماه رمضان از ساعت 22 تا 1 بامداد در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود.

قرائت قرآن، مناجات خوانی، اجرای سرود و تواشیح، گپ و گفت با هنرمندان، بیان خاطرات دفاع مقدس، برپایی نگارگذر و خیابان هنر و نمایش آبنمای موزیکال از جمله برنامه های این مراسم است.

***برنامه مناجات با خدا

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان یکی از برنامه های پر طرفدار تهران، برنامه مناجات با خدا شب های ماه مبارک رمضان در مسجد ارگ می باشد که در شب های ماه مبارک رمضان با جمعیت زیادی از روزه داران برگزار می شود.

شروع این مراسم از ساعت 23:45 با قرائت قرآن کریم، ساعت 24 سخنرانی، 45 دقیقه بامداد قرائت دسته جمعی چهارده صلوات بر محمد و آل محمد به نیت فرج امام زمان (عج) و رفع مشکل تمام مسلمین جهان، ساعت 1 تا 2:45 سحر قرائت ادعیه، مناجات و روضه خوانی اهل بیت (ع) است.

همچنین وب سایت موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان، جهت رفاه حال مخاطبان خارج از کشور و هموطنان گرامی که امکان حضور در این مراسم را ندارند ، در طول ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 24 اقدام به پخش زنده اینترنتی سخنرانی و مناجات می نماید.

*** برنامه قرائت قرآن در برخی مراکز مذهبی

در همین حال شب های رمضان در برخی از مراکز مذهبی مانند مساجد و حسینیه ها جلسات قرائت قرآن مجید با حضور برخی از قاریان ممتاز کشورمان برگزار می شود.

در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز شب های ماه مبارک رمضان برنامه سخنرانی و قرائت یک جزء قرآن مجید برگزار می شود.

این برنامه نیز با استقبال پرشور مردم قرار گرفته و به صورت مستقیم از شبکه 5 سیما پخش می شود.

برگزاری آیین های ویژه شب قدر در شب های ماه مبارک رمضان نیز رونق بیشتری به این آیین ها می بخشد.

ویژه برنامه های مراسم احیای لیالی پر فیض قدر نیز در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) در لیالی قدر از ساعت 22 تا 2 بامداد در مصلای بزرگ ری برگزار می شود.

مراسم احیای شبهای لیالی قدر در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره ) برگزار می شود.

روابط عمومی آستان حرم مطهر حضرت امام (ره ) در اطلاعیه ای از عموم مردم برای حضور در مراسم پر فیض احیای لیالی قدر دعوت به عمل آورد.

این مراسم در راس ساعت 10:30 شب در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) آغاز می شود.

سازمان بهشت زهرا (س) اعلام کرد که به مناسبت فرارسیدن شبهای لیالی قدر ماه مبارک رمضان مراسم احیا و شب زنده داری درگلزار شهدای بهشت زهرا (س) برگزار می شود.

در دیگر مراکز مذهبی و فرهنگی تهران مانند مهدیه و مساجد جامع برنامه های ویژه ای به مناسبت شب قدر برگزار می شود.

اجتمام(5)**7268**1436

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا