گوناگون

شکستن حصر آبادان نقطه عطفی در دفاع‌مقدس بود

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان درباره عملیات غرورآفرین ثامن‌الائمه (ع) که منجر به شکست حصر آبادان شد، گفت: این عملیات بر اساس هماهنگی‌هایی که بین ارتش و سپاه انجام شده بود و با فرمان مستقیم امام‌خمینی(ره) که تاکید داشتند حصر آبادان باید شکسته شود، صورت گرفت و به آزادسازی آبادان انجامید.

فرج‌الله خبیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌منطقه خوزستان اظهارکرد: این عملیات که در حومه شهر آبادان انجام شد، از اولین عملیات‌های پیروز در ابتدای جنگ تحمیلی بود.

وی ادامه داد: با این عملیات تمام شهر کارون که در دست دشمن بعثی بود آزاد و آبادان نیز از محاصره خارج شد. شکست حصر آبادان نقطه عطفی در تاریخ دفاع‌مقدس بود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان افزود: پس از این عملیات یک آرامش نسبی به شهر برگشت و بسیاری از فعالیت‌ها که به دلیل محاصره دشمن متوقف شده بود مجدد از سر گرفته شد. این عملیات زمینه‌ساز پیروزی رزمندگان ما در عملیات‌های دیگر به خصوص عملیات بیت‌المقدس شد.

خیبر ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره تمام شهیدان که در جریان دفاع‌مقدس و عملیات ثامن‌الائمه(ع) جان خود را فدای میهن اسلامی کرده و از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند، گفت: باید به این نکته اشاره کرد که پس از پایان جنگ تحمیلی برنامه‌های زیادی برای بازسازی شهر آبادان اجرا شد. مهم‌ترین آسیبی که به شهر وارد شد از لحاظ فیزیکی بود. زیرساخت‌ها، کارخانجات و روستاهای آبادان به طور کامل در جنگ تحمیلی آسیب دیدند و میزان خسارت گسترده بود اما مهم‌تر از آن، خسارتی بود که به منابع انسانی آبادان وارد شد و تاکنون جبران نشده است.

وی گفت: جنگ تحمیلی موجب شد منابع انسانی کارآمد ما در حوزه فکر و اندیشه و حوزه سرمایه و کارآفرینی از شهر آبادان خارج شوند و این خلا هنوز جبران نشده اما امیدواریم با پیشرفت‌هایی که در منطقه آزاد اروند در حال رخ دادن است، انگیزه مردم برای بازگشت به آبادان بیشتر شود و نظر سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به شهرستان آبادان بیش از گذشته جلب شود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان اظهارکرد:‌ با سرمایه‌گذاری‌هایی که در گذشته انجام شد و تا آنجا که مقدور بود کار بازسازی اماکن مسکونی و تاسیسات در این شهر در طول یک دوره زمانی و در حدود 20 سال انجام شد اما این بازسازی کامل نشده و هنوز هم آثار جنگ در سیمای شهر آبادان مشهود است.

خبیر افزود: امیدواریم با فعالیت‌هایی که در حال انجام است، به زودی شاهد آن باشیم که آثار جنگ از چهره شهر زدوده شود و شهر شرایط طبیعی و مطلوبی برای زندگی مردم شهیدپرور آبادان پیدا کند.

به گزارش ایسنا، شکستن حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه(ع) در سال 1360 رخ داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا