گوناگون

طرح "محب" در خراسان رضوی کلید خورد/ آموزش خدمات مشاوره‌ای در بلایای طبیعی

به گزارش خبرنگار مهر، به منظور آماده ‌سازی مردم محلات خراسان رضوی برای مقابله با تبعات روانی و اجتماعی بلایای طبیعی اجرای گسترده‌ طرح محب و آموزش خدمات مشاوره ای و حمایتهای روانی اجتماعی در بلایای طبیعی در استان  کلید خورد.

حسن حاجی‌‌پور معاون پیشگیری سازمان بهزیستی خراسان رضوی بعدازظهر شنبه در اولین دوره‌ آموزشی کارشناسان این طرح در محل مرکز جامع علمی‌کاربردی بهزیستی خراسان رضوی از اجرای این طرح  در 30 محله‌ مشهد خبر داد و عنوان کرد: این طرح با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات روانی بازماندگان حوادث و بلایای طبیعی و بحران‌های اجتماعی برگزار می شود.

کمک به رفع فشارهای روانی بازماندگان حوادث طبیعی

وی ابراز کرد: پس از حوادث و بلایای طبیعی، مشکلات و فشارهای روانی بازماندگان حادثه به شکلی غیر قابل پیش‌بینی زیاد می‌شود که با حمایت‌های روانی اجتماعی، روان‌شناسی و مددکاری، کاهش پیدا نکند آسیب‌های جدی و عمیقی در جامعه‌ فراهم می‌کند.

حاجی پور افزود: نیمی از افرادی که بعد از بحران‌های بزرگ دچار اضطراب می‌شوند به آسیب‌های جدی روانی مبتلا شده که فرایند عادی زندگی شان را مختل ساخته و دیگران را نیز متأثر می‌کند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های این طرح از سطح کارشناسان دولتی آغاز می شود و تا مردم و گروه‌های محلی ادامه می یابد، اظهار داشت: ساکنان محلات را برای اجرای این طرح توسط  تیم‌های اجتماع‌ محور آموزش خواهند دید و این طرح تا فراگیری کامل مناطق شهری و روستایی، ادامه می یابد.

ایران همواره در معرض بحران های طبیعی است

هادی عسلی كارشناس طرح محب در بهزیستی خراسان رضوی هم در ادامه گفت: ایران بر روی کمربند زلزله آلپ – هیمالیا قرار دارد از این رو هرچند وقت یک بار زلزله نقطه ای از کشورمان را در معرض آسیب و بحران قرار می دهد.

وی به وقوع زلزله های بوئین زهرا، رودبار، منجیل، زنجان، قزوین، قائن، بم، زرند و ورزقان اشاره کرد و افزود: این حوادث دامنه، شدت آسیب و پیاپی بودن زلزله‌ها را نشان می دهد.

عسلی ابراز کرد: وقوع سیل‌های ویرانگر در سال‌های اخیر هم نشان می دهد  که هیچ نقطه‌ای از کشور ما مصون از حوادث غیر مترقبه نیست.

وی از ایران به عنوان 10 کشور بلاخیز جهان نام برد و افزود: هر چند بلایای طبیعی قابل پیش بینی و پیشگیری نیستند ولی عملیات امداد و نجات بعد از وقوع و به حداقل رساندن آثار مخرب و فاجعه بار بلایا اهمیت زیادی در رفع بحران ها خواهد د اشت.

ساکنان محلات نخستین گروهی كه توانایی کمک به افراد آسیب ‌دیده را دارند

کارشناس طرح محب بهزیستی خراسان رضوی ابراز کرد:قبل  از رسیدن نیروهای امدادی و نمایندگان و اعضای گروه‌های مسئول افرادی كه در محلات حادثه‌ دیده و بحران ‌زده زندگی می‌كنند، نخستین گروهی هستند كه توانایی کمک به افراد آسیب ‌دیده را دارند.

وی با بیان اینكه شبكه‌ محب بر اساس این نظریه شكل گرفته كه باید قبل از نیروهای عملگر رسمی، افراد محلات حادثه‌ دیده به كمك بلازدگان بشتابند گفت: اگر برنامه‌ محب به طور كامل اجرا شود، آسیب‌های روانی و اجتماعی پس از بلایا، به میزان زیادی كنترل و زمینه برای ورود نیروهای رسمی به سرعت فراهم می‌شود.

عسلی آموزش افراد و گروه‌های مرجع محلات و توانمند سازی افراد محلی را محور طرح محب دانست و گفت: شناسایی اماكن امن، مراكز خرید ایمن، پناه‌ گاهها،‌ مساجد،‌ مدارس و منازلی كه امكان خدمت ‌رسانی عمومی به حادثه ‌دیدگان را دارند، یكی از گام‌های اولیه‌ تشكیل تیم های فوریتی است كه در محلات تشكیل می‌شوند.

وی آموزش كمك‌های اولیه به عده‌ای از داوطلبان محلات را بخش دیگری از طرح محب عنوان کرد و افزود: پس از اجرای مراحل آموزشی اعضای گروه‌های محلی آموزش دیده  با برگزاری جلسات و نشست‌های متناوب آموزشی، آمادگی خود را برای مقابله با بروز حوادث احتمالی آینده، حفظ می‌كنند.

اجرای طرح محب تنها راه کاهش تبعات روانی اجتماعی بلایا است

جعفر رجبی روانپزشک و کارشناس برنامه‌ اجتماع‌ محور بهزیستی خراسان رضوی هم در ادامه گفت: بخش زیادی از مشکلات حوادث بزرگ به این جهت پیش می‌آید که جامعه، آمادگی لازم در برابر این حادثه را ندارد.

وی افزود: اگر بتوانیم مردم را برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی آماده کنیم و آموزش‌های لازم را به آنها بدهیم، تبعات روانی اجتماعی این بلایا به حداقل می‌رسد.

رجبی  ابراز کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه و آماده ‌سازی جوامع محلی، به سرمایه‌گذاری احتیاج دارد و از عهده‌ یکایک افراد خارج است.

وی کار آموزشی مستمر و گسترده در محلات را  نیازمند تقویت زیربناهای فرهنگ اجتماعی دانست و ادامه داد:ایجاد تغییر در افرادی که مسئولیت ‌گریزی و اجتماع‌ گریزی دارند نیازمند آموزش درازمدت و همکاری نخبگان محله است.

رجبی گفت: اجرای طرح محب، هر اندازه هم که زمان ببرد، تنها راه کاهش آسیب‌ها و تبعات روانی اجتماعی بلایا و بحران‌های طبیعی و اجتماعی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا