گوناگون

فرهنگ رمز ماندگاری جامعه/ در تولید فرهنگی پیشقدم باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وفایی عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان با اشاره به سخنی از امام راحل(ره)، والاترین عنصر در موجودیت جامعه را فرهنگ دانست و گفت: فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن است و اگر فرهنگ جامعه ای افت کند، حتی اگر جامعه به پیشرفت هایی دست یابد، پوچ است.

وی افزود: فرهنگ باید جهت و محور تصمیم گیری در صنعت و توسعه و تجارت قرار گیرد و در همه زمینه ها باید نگاه فرهنگی داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که ترویج فرهنگ اصیل ایرانی رمز موفقیت فرهنگ و هنر است، خاطرنشان کرد: رنج هنر لذت بخش است و امیدواریم در دولت تدبیر و امید با همیاری یکدیگر فرهنگ غنی خود را گسترش دهیم تا جوانان ما فریب فرهنگ غرب را نخورند.

این مسئول فرهنگی خواستار وجود نقشه فرهنگی بر روی میز مدیران شد و ادامه داد: فرهنگ زیرساخت گسترده ای دارد و در حال حاضر نبرد همه دنیا و ممالک جنگ فرهنگ هاست.

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان ابراز داشت: ما در عصر ارتباطات و فرهنگ زندگی می کنیم و اگر دیروز مجموعه آداب و رسوم را فرهنگ می نامیدیم، اکنون ایدیولوژی و تکنولوژی را فرهنگ می نامند.

به گفته وفایی ما صاحب فرهنگ غنی و متمدن هستیم و به هنر معماری خود مانند معماری در مساجد می بالیم و همه اشعار مولوی نیز برگرفته از آموزه های دینی و قرآنی است و شعر سعدی خاقانی ما نیز بر سر در سازمان ملل نقش گرفته است.

وی در پایان برای رئیس جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان آرزوی موفقیت کرد.

هر کاری در جامعه با پیوست فرهنگی باشد

فرماندار رفسنجان نیز در این مراسم گفت: اگر قرار است امور جامعه اصلاح شود، و باور داریم که وسیله آن ابزار فرهنگی است، باید تلاش کنیم از جامعه هنری برای رفع موانع کمک بگیریم.

حمید ملانوری با تبریک دهه ولایت، توجه به بحث فرهنگ را در همه عرصه ها امری ضروری دانست و افزود: فرهنگ جامعه جزو لاینفک زندگی و جامعه انسانی است و هر کاری که قرار است در جامعه شکل گیرد باید با پیوست فرهنگی باشد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی به عنوان دغدغه اصلی جامعه، اظهار داشت: انتظار عمومی جامعه نیز رفع مشکلات و موانع اقتصادی و گرفتاری های معیشتی است؛ و قاعده بر این است که برنامه ها با پیوست فرهنگی و بر اساس فرهنگ ملی و مذهبی اجرا شود.

وی عنوان کرد: در همه صحنه های انقلابی در طول این سال ها شاهد حضور و مشارکت مردم در سایه مدیریت جهادی امام راحل(ره) بوده ایم.

ملانوری ادامه داد: ۹۰ درصد مراکز فرهنگی، بهداشتی، عمران و آبادانی شهرها و روستاها در رفسنجان با مشارکت مردم و باور خدمت به مردم صورت گرفته است.

فرماندار رفسنجان، شهرستان رفسنجان را در زمینه های موقوفات و برنامه های فرهنگی غنی دانست و گفت: جامعه فرهنگی و هنری باید در راس برنامه ها قرار گیرد و همه با هم در مسیر توسعه برای خلق عادت حرکت کنیم و در این مسیر ابزارهای هنری چون قلم، شعر، فیلم، هنرهای تجسمی به این جریان یاری برسانند.

ملانوری رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان را فردی فرهنگی برخاسته از جامعه علمی معرفی و خاطرنشان کرد: آقای تقوی اهل رسانه و مطبوعات بوده و صاحب تحربیات گرانقدری است که می تواند به کمک سایر مدیران سکان کشتی فرهنگ شهرستان را به دست بگیرد و شهرستان رفسنجان را به سمتی هدایت کند که مورد نیاز مردم است.

رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رفسنجان نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متعلق به همه است، گفت: همه باید به فرهنگ شهر کمک کنیم چرا که نتیجه آن به فرزندانمان برمی گردد.

حسین تقوی تصریح کرد: در ساخت و ارتقاء فرهنگ، دست یاری به سوی همه دراز کرده تا در سایه تجربه پیشکسوتان و بزرگان در کنار جوانان استعدادها را شناسایی و در جهت اهداف گام برداریم.

وی خطاب به هنرمندان و اصحاب فرهنگ از آنان خواست که همراه، همفکر و همراه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باشند.

امام جمعه موقت رفسنجان نیز با تبریک عید ولایت، گفت: اگر بخواهیم جامعه، کشور و نظام و انقلاب در برابر تحریم ها و کارشکنی ها حفظ شود باید گوش به فرمان ولایت باشیم.

حجت الاسلام سید محمود حسینی با تأکید بر حفظ وحدت کلمه، تصریح کرد: امیدواریم با کمک یکدیگر در اداره ارشاد، تبلیغات اسلامی، شورا و شهرداری رفسنجان که به نوعی کار فرهنگی انجام می دهند فرهنگ اصیل دینی و اسلامی را در شهرستان به پیش ببریم.

فرهنگ و هنر  شناسنامه و هویت هر جامعه است

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان نیز در سخنانی خدمت در عرصه فرهنگ و هنر را افتخاری بزرگ دانست که همیشه موجب فخر و مباهات است و ادامه داد: فرهنگ و هنر در جامعه شناسنامه هویت و شخصیت انسانها است و فرهنگ زبان اصلی انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان سرزمین پارسه است.

سعید نجفی با بیان اینکه پل ارتباطی انسانها با واقعیت هنر است، اضافه کرد: هنر، واقعیت ها را برای تمام اقشار جامعه قابل درک کرده و به همه می شناساند و رسالت هنر همگانی کردن واقعیت ها است.

وی با تأکید بر این نکته که اگر نتوانیم در فرهنگ موفق باشیم در سایر حوزه ها نیز موفق نخواهیم بود، یادآور شد: حوزه فرهنگ از دو سو مورد بی مهری واقع شده است یکی اینکه از سوی مردم به صورت مطالبه بیان نمی شود و یکی از سوی مسئولین که بیشتر توانشان را در حوزه های اقتصاد، کشاورزی و صنعتی گذاشته اند.

نجفی ابراز امیدواری کرد تجربه یکساله حضور وی در اداره ارشاد رفسنجان در تحقق کامل برنامه ها و پویایی فعالیتها موثر باشد.

در این مراسم حسین تقوی به عنوان رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان و از زحمات سعید نجفی زاده رییس سابق این اداره تجلیل معرفی شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا