گوناگون

فیلم: نوای زندوکیلی بشنوید و سری به موزه هنرهای معاصر بزنید

224372 966همزمان با روزهای گرم پایانی خردادماه، برنامه‌های فرهنگی فراوانی در پایتخت برپا است که زمان تفریح این آخر هفته را می‌توانید با انتخاب برخی از آنها پر کنید. پیش از آن اما، قطعه‌ای شنیدنی از علی زندوکیلی یکی از چهره‌های نسل آینده موسیقی ایران را بشنوید.

به گزارش «تابناک»، مارکوس وایزبک معاون دانشگاه هنر باهاوس و از هنرمندان شناخته شده حوزه گرافیک در اروپا روز پنج‌شنبه 22 خردادماه بخشی از آثار گرافیکی خود را در گالری ایده به نمایش در خواهد آورد.  در این نمایشگاه آثار گرافیکی این هنرمند شامل پوستر، طراحی لوگو و طراحی‌های هنری، این گرافیست به نمایش در خواهد آمد.

وایزبک که برای مذاکره همکاری میان مدرسه باهاوس و مدرسه هنرهای ایده به ایران سفر کرده، علاوه بر نمایشگاه آثار خود کارگاه آموزشی نیز در مدرسه ایده برگزار خواهد کرد. این کارگاه روز شنبه 24 خردادماه از ساعت 9 تا 17 در مدرسه ایده برگزار می‌شود.  مارکوس ویزبک  متولد سال 1965 در شهر آفنبرگ در آلمان است و معاون دانشکده و استاد گرافیک در دانشکده هنر و طراحی دانشگاه باوهاوس ویمار را بر عهده دارد.

او عضو باشگاه مدیران هنری و انجمن گرافیک بین‌المللی (AGI) است و تاکنون مدیریت هنری و طراح سازمان بسیاری از شرکت‌ها، گالری‌های هنری و موزه‌های معتبر همچون؛ موزه مدرن آرت فرانکفورت، گالری کروم (KROME)، Deutsche Bank و… اشاره کرد.  او نویسنده کتب متعدد در زمینه هنر، گرافیک و فرهنگ است که از جمله آنها می‌توان به کتاب‌های؛ “برج نقره‌ای”، “سطح” و “هنرگرافیک در موسیقی الکترونیک” اشاره کرد.

او تاکنون نمایشگاه‌های معتبر هنری و بین‌المللی نیز در کشورهایی نظیر آمریکا، ایتالیا، هلند، فرانسه، آلمان و… برگزار کرده است.  نمایشگاه آثار مارکوس وایزبک از ساعت 16 روز پنج‌شنبه 22 خردادماه افتتاح و تا پایان خردادماه در گالری ایده واقع در کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، خیابان هیجدهم شماره 26 میزبان علاقمندان است.

همچنین نمایشگاه نقاشی‌های آریا ساعتچی ۲۳ خرداد با نمایش 14 اثر در ابعاد 150*120 در گالری پنجره برپا می شود؛ آثاری که با تکنینک رنگ روغن روی بوم و اکرولیک روی بوم خلق شده اند. این آثار پرتره‌هایی هستند که این هنرمند از چهره‌های آشنا در میان اطرافین خود کشیده تا بتواند احساس درونی آنها را که گاه در تضاد با فضای رنگی است که بر بوم غالب است، بیرون بیاورد.  آریا ساعتچی که متولد 1363 است و تا کنون در پنج نمایشگاه گروهی از جمله در خانه هنرمندان،اکسپو و گالری پنجره حضور داشته است و این نخستین نمایشگاه انفرادی این هنرمند محسوب می‌شود. 

این نمایشگاه تا 30 خردادماه در گالری پنجره دایر است و علاقمندان می‌توانند ساعت 16 تا 20 هر روز از این نمایشگاه واقع در ظفر، خیابان فرید افشار، انتهای کوچه بابک شرقی، بن بست بابک، پلاک 29، طبقه دوم مراجعه کنند.  گفتنی است پس از این نمایشگاه گالری به مدت یک ماه در تعطیلات تابستانی خواهد بود.

در رویدادی دیگر حسن شکاری مجموعه‌ای از نقاشی‌های خود از طبیعت ایران را با عنوان «جشن بی‌پایان»، در گالری آتبین به نمایش می‌گذارد. این هنرمند درباره این نمایشگاه اظهار کرد: 20 تابلوی نقاشی من در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته شده است. همه نقاشی‌ها با تکنیک اکریلیک روی بوم و چوب کار شده‌اند. نمایشگاه «جشن بی‌پایان» از 23 خرداد تا سوم تیر ماه در گالری آتبین به نشانی خیابان ولیعصر، جنوب چهارراه پارک‌وی، انتهای کوچه تورج، کوچه خاکزاد، شماره 42 از ساعت 16 تا 21 میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

نمایشگاهی از عکس‌های نمایش «آخرین نامه» با نمایش آثاری از هفت عکاس در لابی تالار چهارسوی تئاتر شهر برپا شده است. مهدی آشنا، مسؤول برگزاری این نمایشگاه، اظهار کرد:10 عکس رنگی 50*70 از هفت عکاس به نمایش گذاشته شده است. این عکس‌ها حاصل عکاسی رضا معطریان، سیامک زمردی مطلق، مهدی آشنا، سینا عدلی، کامران چیذری، مهرشاد کوروش‌نیا و پیمان صدیقی از نمایش «آخرین نامه» به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا است. نمایشگاه عکس‌های نمایش «آخرین نامه» از 18 خرداد تا پایان این ماه و همزمان با روی صحنه رفتن این نمایش در لابی تالار سایه مجموعه تئاتر شهر برپا خواهد بود.

نمایشگاهی از عکس‌های نخستین زن عکاس اصفهان از مجموعه شخصی الهه عبدالله‌آبادی در موزه عکسخانه شهر در حال برگزاری است. عبدالله‌آبادی درباره‌ عکس‌های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه شامل ۵۰ عکس سیاه و سفید در اندازه‌های مختلف از مجموعه شخصی من است. عکس‌ها را سال 86 از عکاسخانه زیبای اصفهان خریداری کردم.

این نمایشگاه از 18 خرداد تا ششم تیر ماه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفت‌ تیر، خیابان بهار‌شیراز، بوستان بهار‌شیراز میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.

هنرمندان نقاش 30  استان کشور در نمایشگاه و کارگاه آموزشی «سوگواره رنگ ها» به خلق اثر پرداختند. برخی از هنرمندان در این کارگاه به مناسب 14 و 15 خرداد ماه، چهره امام را تصویر کرده بودند و بعضی نیز به صورت انتزاعی و سوررئال اندیشه ها و آرمان های امام راحل را در آثار خود بازتاب دادند. 

اثرهایی که در این نمایشگاه قرار می گیرد آثار منتخب دو دوره برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) است.  در این نمایشگاه آثار نقاشانی همچون، مظاهر آذرپی، محمد اسدی، سید علی موسوی، سیده هلاله حسینی، عادل یزدی، ناصر سیفی، عباس امانی، حلیمه پیری، علی بحرینی، افشین محبوبی، محسن اسدی است.  براساس این گزارش، نمایشگاه سوگواره رنگ ها شنبه 24 خرداد افتتاح می شود و تا 8 تیر برای علاقه مندان برپا است.

گالری مس‌نگار نمایشگاهی از هنرهای چلنگری، کوفته‌گری و قفل‌سازی که مربوط به دوران صفویه هستند را برگزار می‌کند. مرتضی افضلی، یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، درباره‌ی آثار این نمایشگاه اظهار کرد:‌ آثار حجمی فولادی که پس از ساخت با طلاکوبی و نقره‌کوبی تزیین می‌شود در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. این هنر بازمانده دوران صفویه است که امروز هم توسط هنرمندان اصفهانی دنبال می‌شود.

این نمایشگاه از 22 تا 29 خرداد ماه در گالری مس‌نگار واقع در میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان زاینده‌رود، مجتمع پارک پرنس، بخش تجاری، شماره 5 میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

یک عکاس در نخستین نمایشگاه انفرادی خود، قاب‌هایی از طبیعت بکر شهرهای مختلف ایران را به نمایش گذاشته است. مجتبی ظفری، درباره نمایشگاه «مهمانی نگاه» اظهار کرد: در این نمایشگاه 28 عکس با ابعاد۵۰×۷۰ و ۵۰×۷۵ سانتیمتر با تکنیک دیجیتال و به صورت رنگی و سیاه و سفید، با موضوع طبیعت 10 استان کشور روی دیوار رفته است.

این نمایشگاه از 17 تا 22 خرداد ماه در نگارخانه فرهنگسرای آفتاب به نشانی خیابان شریعتی، روبروی خیابان دولت، کوچه امامزاده از ساعت 16 تا 19 میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.

نخستین نمایشگاه از سلسله نمایشگاه‌های «خوشنویسان مشغول کارند»، با عنوان «وضعیت مرزی»، روز جمعه 23 خرداد ماه در گالری مژده گشایش می یابد. این نمایشگاه، تعدادی از آثار بهرام حنفی و محمد فدایی از دو نسل هنرمندان معاصر خوشنویسی را در خود دارد.

علاقه‌مندان می توانند از این نمایشگاه از 23 تا 29 خردادماه جاری در گالری مژده واقع در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18، شماره 27، واحد 1 بازدید کنند.

در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی با عنوان «از امپرسیونیسم تا امروز – تاریخ معاصر چاپ های دستی»، به نمایش در آمده‌ است.

در این نمایشگاه بیش از 240 اثر از 74 هنرمند به روی دیوار رفته است. علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه آثار «از امپرسیونیسم تا امروز – تاریخ معاصر چاپ های دستی»، می‌توانند تا 16 مردادماه، روزهای یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت 10صبح تا 8 شب وروزهای جمعه از ساعت 4 بعدازظهر تا 8 شب به جز شنبه ها وتعطیلات رسمی به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

علی ملک، 12 قطعه مجسمه‌ خود را که از خمیر کاغذ و دستمال توالت ساخته شده‌اند و با رنگ صنعتی و ماژیک بر روی آن‌ها نقاشی شده است در گالری هما، به نمایش گذاشته‌است.

او در بیانیه‌ی نمایشگاه نوشته است: «هنر، دست‌ساخته و ذهن ساخته‌ای‌ست که جدا از احساس فردی به آن، به عنوان یک امر موجود، وجود دارد؛ آنچه به آن معنا می‌بخشد موافقت و مخالفت بیننده در مقام ناظر است». این نمایشگاه از 16 خرداد آغاز و تا 3 تیر ماه در گالری هما بر قرار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا