Mihanpostآثار تاریخیاجتماعیپیشنهاد سردبیرگوناگون

نگاهی به قدیمی ترین زبان های زنده دنیا که هنوز رسمیت دارند

اکثر زبان هایی که هم اکنون در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند، در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی بوده اند و ما در این مطلب قصد داریم قدیمی ترین زبان های زنده دنیا که در طول زمان تغییر زیادی نداشته‌ اند را برای شما کاربران عزیز معرفی کنیم. در ادامه با میهن پست همراه شوید .

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا که در این لیست به آنها اشاره خواهیم کرد همگی دارای یک ویژگی مشترک هستند و آن هم عدم تغییرات اساسی در ساختار آنها است . البته باید بدانید که بطور دقیق نمی توان مشخص کرد که قدیمی ترین زبان کدام است.

گالیک ایرلندی : گرچه زبان گالیک ایرلندی در بین اقلیتی از ایرلندی‌های رواج دارد اما تاریخ طولانی پشت این زبان وجود دارد. این زبان از شاخه زبان‌های سلتی و خانواده هندواورپایی است و پیش از ورود ژرمن‌ها به ایرلند و جزیره انگلیس رواج داشته‌است. زبان‌های اسکاتلندی، گالیک و مانکس (زبان رایج در جزیره مَن) از این زبان منشعب شده‌اند. گرچه تمام زبان‌های اروپایی از الفبایی لاتین برای نگارش استفاده می‌کنند اما گالیک-ایرلندی زبان‌ها الفبا خود را حفظ کرده‌اند.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

گرجی : منطقه قزاقستان یکی از جذاب‌ترین نقطه‌های جهان برای زبان‌شناس‌ها ست. سه زبان رسمی اصلی منطقه یعنی ارمنی، آذری و گرجی از خانواده‌ زبان‌های کاملاً متفاوتی می‌آیند: ریشه زبان ارمنی هندواروپایی، زبان آذری ترکی و گرجی کارتولی. گرجی بزرگترین زیرشاخه زبان‌های کارتولی است و تنها زبان قزاقی با ادبیات کهن است. الفبای منحصر به فرد گرجی یکی از قدیمی ترین زبان های زنده دنیا است و احتمالاً از قرن سوم پیش از میلاد مورد استفاده قرار گرفته.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

فنلاندی : گرچه نوشتن فنلاندی تا قرن ۱۶ میلادی روایج نداشته‌ است اما این یکی از قدیمی ترین زبان های زنده دنیا بشمار می آید. فنلاندی از خانواده زبان‌های فین‌واوگری است که زبان‌های استوانیایی، مجاری و… می‌شود.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

باسک : از نظر زبان شناسی هنوز معماهای زیاد در مورد زبان باسک وجود دارد. این زبان در بین مردمان باسک که در اسپانیا و فرانسه ساکن هستند رواج دارد. این زبان هیچ خویشاوندی با زبان‌های لاتین (فرانسه و اسپانیایی) و دیگر زبان‌های دنیا ندارد.زبان‌شناس‌های سال در مورد ریشه این زبان تحقیق کرده‌اند اما هیچ یک از نظریه‌های پیشنهادی نتواسته‌ جواب دقیقی به معما ریشه زبان باسک بدهد. تنها نکته‌ی مسلم در مورد زبان باسک این است که سال‌ها پیش از ورود رومی‌ها به منطقه و روایج لاتین در فرانسه و اسپانیا ، باسک روایج داشته است.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

مقدونی : خانواده زبان‌های اسلاوی که  شامل زبان‌های روسی، لهستانی، چک و کرواتی می‌شود تقریباً یکی از زبان‌های جدید است. این شاخه از اسلاوی-مادر یا پروتو-اسلاوی منشعب شده‌است. سیریل و متودیوس دو کشیشِ پایه‌گذار کلیسای اسلاوی در قرن ۹ میلادی بودند که زبان مقدونیه را به عنوان زبان مذهبی انتخاب کردند. ابداعِ الفبا و دستور زبان برای این زبان از اقدامات سیریل و متودیوس بود.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

ایسلندی : زبان ایسلندی یکی از زبان‌های هندواروپایی و از شاخه زبان‌های ژرمنی شمالی است. بسیاری از زبان‌های ژرمنی در طول زمان ساده شده‌اند و بسیاری از ویژگی‌های زبان‌های هندواورپایی را از دست داده‌اند. اما زبان ایسلندی در برابر تغییرات مقاوم‌تر بود و خصوصیات زیادی را حفظ کرده. ایسلندی زبان‌ها به راحتی نوشته‌ها و کتاب‌های قرون پیش را می‌توانند بخوانند.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

لیتوانیایی : بیشتر زبان‌های اروپایی جزء خانواده زبان‌های هندو-اورپایی هستند و احتمالاً در سال ۳۵۰۰ پیش از میلاد از همدیگر جدا شدند. این زبان‌های به شاخه‌های آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی تقسیم شدند و به تدریج اشتراکات زبانی‌ها آنها کمتر و کمتر شد. یکی از شاخه‌های خانواده زبان‌های هندو-اروپایی زبان‌های بالتیک است که حدود سال ۳۵۰۰ پیش از میلاد جدا شد. زبان لیتوانیایی بیشتر آواها و دستور زبان خود را از این زبان دارد. بنابراین زبان‌شناسان لیتوانیایی را قدیمی‌ترین زبان زنده دنیا نامیده‌اند.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

تامیلی : تامیلی زبان حدود ۷۸ میلیون نفر در دنیا و همچنین زبان رسمی کشور سری‌لانکا است. این زبان تنها زبان کلاسیکی می‌باشد که در طول زمان به طور کامل حفظ شده‌است. تاملی از خانواده زبان‌های دراویدی است که بیشتر زبان‌های محلی جنوب هندوستان را شامل می‌شود. تاملی همچنین به عنوان زبان رسمی ایالات تامیل نادو هند شناخته می‌شود. نوشته‌های تامیلی به جامانده از قرن سوم پیش میلاد نشان می‌دهد این زبان تغییرات زیادی نداشته‌است. برخلاف سانسکریت که در سال ۶۰۰ میلادی از روایج افتاد و تنها به عنوان زبان مذهبی استفاده می‌شود،تامیلی هنوز پویا و مورد استفاده  است.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

عبری : عبری سرگشت جالبی دارد. این زبان حدود سال‌ ۴۰۰ میلادی از روایج افتاد و تنها در مراسم مذهبی یهودی استفاده می‌شد. گرچه در اواخر قرن نوزدهم و بیستم با گسترش ملی‌گرایی یهودی‌ها این زبان احیا شد. هرچند که عبری مدرن با عبری تورات متفاوت است اما عبری‌زبان‌ها کاملاً می‌تواند آیات تورات را متوجه شوند.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

فارسی : فارسی زبان رسمی  کشورهای ایران، افغانستان ، تاجیکستان و ازبکستان است. فارسی نوین شاخه‌ای از فارسی باستان و زبان رسمی امپراتوری ایران است که یکی از قدیمی ترین زبان های زنده دنیا می باشد. فارسی نوین حدود سال ۸۰۰ میلادی رایج شد. یکی از ویژگی‌ها خاص زبان فارسی نوین این است که تغییرات کمی در طول تاریخ داشته و امروزه فارسی زبان‌ها تقریبا می‌تواند به راحتی کتاب‌های قدیمی را بخواند برخلاف انگلیسی زبان‌ها که به سختی می‌تواند مثلاً نمایشنامه‌های شکسپیر را بخوانند.

قدیمی ترین زبان های زنده دنیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا