گوناگون

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان: آورد رودخانه های استان 41 درصد کاهش یافته است

81207425 5771464

ˈمحمدرضا شمسایی ˈ چهارشنبه شب در همایش فرمانداران که برای بررسی مشکلات حوزه آب شهرستان ها در محل استانداری خوزستان برگزار شد گفت: با توجه به مشکل تامین آب، سازمان آب و برق نمی تواند به طرح های جدید کشاورزی که مجوزهای تخصیص آب آن ها در هشت سال گذشته صادر شده آب اختصاص دهد.

وی افزود: یکی از معضلات استان خوزستان این است که به دلیل نرخ بالای بیکاری تمامی مسوولان و جوانان در صدد ایجاد اشتغال از طریق کشاورزی هستند.

این در حالیست که ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی با توجه به شرایط خشک اقلیمی کشور و کمبود آب به صرفه نخواهد بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه هم اینک 92 درصد از منابع آبی کشور صرف طرح های کشاورزی می شود گفت: تنها دو درصد از منابع آبی کشور صرف طرح ها و پروژه های صنعتی می شود که لازم است بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه صنعت تشویق شود.

شمسایی با بیان اینکه در بخش تخصیص آب به صنایع در استان خوزستان مشکلی وجود ندارد افزود: تمامی نیاز آبی صنایع بزرگ و کوچک استان در سال جاری از سوی سازمان آب و برق خوزستان تامین می شود.

وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان تمامی زمین های مستعد کشاورزی استان را شناسایی کرده و اکنون یک میلیون و 150 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان خوزستان وجود دارد.

شمسایی گفت: آنچه در پایین دست وارد اروند می شود زه آب است زیرا تمام آب رودخانه های در مسیر توسط پمپ ها برداشت می شود واین برداشت های بی رویه موجب شده ای سی آب در شهرستان خرمشهر به دلیل ورود زه آب ها به بیش از 4هزار میکروموس برسد.

وی بیان کرد: تامین آب آشامیدنی یکی از مشکلات تمامی شهرهای استان است زیرا آب آشامیدنی مورد نیاز 90 درصد از شهری های استان از طریق رودخانه ها تامین می شود.

شمسایی با اشاره به اجرای طرح غدیر در استان خوزستان گفت: با اجرای این طرح آب آشامیدنی 52 درصد از شهرهای استان تامین می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به مشکلات نقدینگی در کشور گفت: در سال جاری تنها پروژه هایی که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند ادامه داده خواهد شد.

شمسایی افزود: هم اینک400هزار هکتار شبکه آبیاری در استان وجود دارد که بخشی از این شبکه ها پیش از انقلاب ساخته شده و اکنون فرسوده شده اند که با توجه به مشکلات نقدینگی تلاش خواهیم کرد مشکل شبکه هایی که بیشترین معضل را دارند حل شود.

وی گفت: در 10 سال اخیر بیش از 300هزار هکتار به اراضی کشاورزی استان افزوده شده درحالی که میزان آورد روخانه های استان 41 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه کشت شلتوک در خوزستان توجیه ندارد بیان کرد: بنا به اظهار مسوولان وزات جهاد کشاورزی کشت شلتوک در استان خوزستان توجیه ندارد زیرا کشت این محصول چهار برابر سایر محصولات به آب نیازدارد.

شمسایی در خصوص پروژه لایروبی رودخانه های استان گفت: طرح لایروبی رودخانه کارون از سال گذشته در پایین دست رودخانه انجام شده اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته ایم هزینه های پیمانکاران را پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حریم رودخانه ها باید به فضای سبز تبدیل شود بیان کرد: بر اساس قانون نمی توان حریم رودخانه ها را به فروش رساند و سازمان آب و برق خوزستان نیز علاقه ای به این کار ندارد زیرا معتقدیم این حریم ها باید به فضای سبز تبدیل شود.

در این جلسه فرمانداران شهرستانهای خوزستان به بیان مشکلات خود در حوزه های آبی پرداختند.

538/7161

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا