گوناگون

مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در گرمی ايجاد شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمود علایی عصر یکشنبه در بررسی راهکارهای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی جهاددانشگاهی در گرمی اضافه کرد: این شهرستان جزو مستعدترین مناطق استان در رویش گیاهان دارويی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی و شرایط اقلیمی خاص اين شهرستان عنوان کرد: وجود گونه‌های متعدد گیاهان دارویی در گرمی ایجاد مرکز مطالعه و تحقیقات کارشناسي گیاهان دارویی را ضروری ساخته است.

فرماندار گرمی رويش گياهان دارویی در این شهرستان را ناشي از اقليم، ارتفاع، خاك و آب مناسب منطقه دانست.

وی تصریح كرد: اين شهرستان از شرايط ويژه‌اي در زمينه گياهان دارويي برخوردار است و شناسايي و فناوري آن مي‌تواند نقش عمده‌اي در رشد و شكوفايي منطقه داشته باشد.

مدیر اجرایی معاونت پژوهشي جهاددانشگاهی استان اردبیل نیز در اين جلسه گرمی را يكي از زیستگاه‌هاي مهم گونه‌های گیاهی دنیا و برخي گونه‌هاي کمیاب‌ دانست و گفت: تنها گیاه ثبت شده ملی که در حال انقراض است گیاه سوسن چلچراغ نام دارد که در گردنه حیران یافت می‌شود.

سيده صغري جوادي از آغاز بكار مرکز رشد و فنآوری فرآورده‌هاي گیاهان داروئی جهاددانشگاهي اردبيل خبر داد و افزود: در اين مركز تلاش مي شود با حمايت از ايده‌هاي خلاقانه شرکت‌ها و هسته‌هاي علمي زمينه شناسايي و معرفي گياهان دارويي استان و تجاري سازي آنها فراهم شود. 

وي با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان متولی ساماندهي تحقیقات فندق در استان است، متذکر شد: در این راستا سند راهبردی طرح جامع مطالعاتي فندق استان اردبيل تهيه شده است.

جوادي از آمادگي اين نهاد براي ایجاد شعبه پژوهشكده گیاهان دارویی در گرمي خبر داد و یادآور شد: با توجه به وجود گونه‌هاي متنوع گیاهی، در صورت فراهم شدن زمينه، اين پژوهشكده در آينده نزديك كار خود را آغاز خواهد كرد.

وی عنوان كرد: جهاددانشگاهی آمادگي دارد در راستاي شناسايی و کشت گونه‌های مختلف گیاهان دارويی و راهكار صحيح برداشت از عرصه‌هاي منابع طبيعي، دوره‌هاي آموزشي و تخصصي كوتاه مدت برای علاقه‌مندان برگزار نمايد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا