گوناگون

مساجد مهمترین پایگاه اعتقادی مسلمانان/ به فکر آبادانی مادی و معنوی مساجد باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی ظهر دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن با تفسیر آیه 18 سوره مبارکه توبه با بیان اینکه این آیه در خصوص آباد کنندگان مساجد است، اظهار داشت: شان نزول این آیه از آیه قبل از آن تفهیم می شود.

وی با بیان اینکه آیه 18 سوره مبارکه توبه می گوید کسانی که می توانند خانه خدا را آباد کنند چه مادی و چه معنوی باید شرایطی داشته باشند، افزود: ایمان به خدا و روز قیامت از جمله این ویژگیهاست. این دو امر از اصول دین ما هستند چرا که هر کس ایمان به خدا و قیامت داشته باشد باعث می شود عمل پاک و شایسته انجام دهد.

وی با بیان اینکه این آیه هم به اصول دین و هم به فروع دین اشاره دارد، ادامه داد: ما وقتی اصول دین مان قوی باشد و به اصول دین بپردازیم به فروع دین خوب عمل می کنیم و وقتی ما خداشناسی مان قوی باشد عشق و علاقه مان به خدا زیاد می شود و باعث می شود خداوند را عبادت کنیم که بهترین راه عبادت نماز است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان اقامه نماز و پرداخت زکات را از دیگر شرایط آباد کنندگان خانه خدا دانست و افزود: ابتدا باید شخص خودسازی کند بعد وارد مسجد برای آبادانی شود. انسان وقتی اعتقادش به خدا قوی شد این اعتقاد را عملیاتی می کند و در زندگی اش اجرا می کند.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: انسانی که مومن است در عملش این موضوع متجلی می شود.

وی عنوان کرد: اگر ما در زمینه اصول دین مطالعه نداشته باشیم فوری با یک شبهه کوچک دچار دوگانگی می شویم. پس باید اول در اصول دین تدبر کنیم تا به فروع دین بپردازیم. اگر نماز قبول باشد بقیه اعمال ما هم قبولند و اگر نماز قبول نباشد بقیه اعمال ما هم پذیرفته نیست.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با بیان اینکه میان نماز خوان و اقامه کننده نماز تفاوت وجود دارد ادامه داد: نماز خوان برای خودش نماز خود را می خواند اما اقامه کننده نماز، این فریضه را با هم می خوانند و به اعضای خانواده خود توصیه می کند.

وی ادامه داد: یکی از راه های عمران مسجد این است که در خانه خدا نماز بخوانیم. ما در قرآن فقط صحبت از اقامه نماز داریم و از نماز فرادا صحبتی نشده است.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه اسلام دین اجتماعات است و همه باید با هم باشند، یادآور شد: اقامه نماز پیوند با خداست و پرداخت زکات هم پیوند با خلق خداست. طبق دستور خدا ما باید به فکر یکدیگر باشیم و برای همین است که هر جا اسم نماز در قرآن می آید اول می گوید نماز را اقامه کنید و پس از آن به پرداخت زکات اشاره می شود.

وی خشوع را از دیگر شرایط افرادی دانست که خانه خدا را آباد می کنند افزود: خشوع فقط باید در برابر پروردگار باشد و کسانی که مومن هستند فقط و فقط از خدا می ترسند.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: اگر در مورد عدالت خدا مطالعه کنیم خوف خدا در درونمان ایجاد می شود و باعث می شود که ما در زندگی مان خطا نکنیم و اگر خوف در ما ایجاد نشود در زندگی دست به هر خطایی می زنیم.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در اسلام سه نوع مسجد محله، مسجد جامع و مصلی داریم یادآور شد: باید مساجد محله ها را زیاد کنیم.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: ما باید به فکر آبادانی مادی و معنوی مساجد به خصوص آبادانی معنوی باشیم یعنی حضور پررنگ در مساجد و فرزندانمان را نیز به مسجد ببریم.

وی عنوان کرد: ارتباط یک کودک با مسجد خود به خود باعث تربیت معنوی آن کودک می شود و اگر ما برای فرزندانمان و حضور در مسجد برنامه ریزی نکنیم کسانی دیگر بر روی ذهن آنها کار می کنند و با توجه به تبلیغات دشمن مساجد بهترین مکان و پایگاه اعتقادی برای مسلمانان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا