گوناگون

معاون استاندار خوزستان: تکنیک‌های مناسبی برای مبارزه با مواد مخدر نداریم

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در حوزه سلبی و مبارزه با مواد مخدر، تکنیک‌های مناسبی نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، فرج‌اله خبیر در همایش ارتقای رفاه اجتماعی و فقرزدایی که با رویکرد جلب مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد برای کاهش اعتیاد در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همکاری جمعی در استفاده از توان سازمان‌های مردم‌نهاد در جهت ارتقای رفاه اجتماعی بسیار ضروری است. در این راستا، در استان خوزستان می‌توان فعالیت‌هایی انجام داد و تصمیماتی اتخاذ کرد که در همه حوزه‌ها به خصوص پیشگیری از معلولیت‌ها و اعتیاد مشکلات کمتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال‌ها است در سطح ملی با مشکلات مواد مخدر درگیر هستیم. تجارت جهانی مواد مخدر، تجارت بسیار پرسودی است و حدود 400 میلیارد دلار از حجم تجارت جهانی، مربوط به مواد مخدر است. حجم تجارت مواد مخدر در افغانستان در همسایگی کشور ما، حدود 70 میلیارد دلار برآورد می‌شود و طبیعتا سوداگران مرگ به این سادگی از این تجارت دست بر نمی‌دارند.

خبیر بیان کرد: قاچاقچیان و تولیدکنندگان حاضر در این تجارت، شبکه وسیعی از توزیع‌کنندگان خرد ایجاد کرده‌اند. ما نیز در مقابل برای مقابله با این پدیده، گروه‌هایی را تحت عنوان پلیس مبارزه با مواد مخدر سازمان‌دهی کرده‌ایم که درگیر مبارزه‌ای بی‌امان هستند.

وی گفت: اگر جامعه توانمند باشد و قدرت دفاع از خود و همچنین قدرت نه گفتن در برابر سوداگران مرگ را داشته باشد، قاعدتا نباید پلیس کار و فعالیتی در این حوزه داشته باشد. یکی از مشکلات اساسی ما در کشور این است که چرا مردم ما در مقابل مصرف مواد مخدر تا این حد آسیب‌پذیرند؟ برای پاسخ به این پرسش، لازم است مرم کشور از نظر شخصیتی مورد بررسی قرار گیرند.

معاون استانداری خوزستان به دستور وزیر کشور مبنی بر پایلوت قرار گرفتن استان خوزستان در طرح استان پاک از اعتیاد اشاره کرد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت‌هایی دارند که در کاهش اعتیاد می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. این کانون‌های قدرتمند می‌تواند در جهت رفع معضلات به طور اختصاصی و کارشناسی اقدام کنند.

وی اظهار کرد: سازمان‌های دولتی هنوز به این باور نرسیده‌اند که جایگاه سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه اهمیت دارد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان افزود: یک فرد معتاد، به تنهایی درگیر مساله اعتیاد نیست بلکه محیط و اطرافیان این فرد نیز درگیر اعتیاد می‌شوند. هزینه‌هایی هم که متوجه فرد و خانواده او می‌شود، موجب افزایش فقر خانواده خواهد شد که فقر نیز از هم‌پاشیدگی کانون گرم خانواده را در پی دارد.

خبیر گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در حوزه شیوع مواد مخدر، در استان خوزستان حدود 150 هزار معتاد وجود دارد که رقم کمی نیست. در این شرایط لازم است مشارکت جمعی وجود داشته باشد، ضروری است سازمان‌های مردم‌نهاد وارد صحنه شوند و از ظرفیت مردم در جهت کاهش اعتیاد استفاده شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا