گوناگون

مقاوم سازی 1.6 میلیون واحد روستایی در کشور/ اجرای طرح هادی نیازمند اعتبار است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شاملو در حاشیه سفر به اردبیل و تبیین همایش ملی توسعه پایدار کلبدی، فضای روستایی در گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: مابقی واحدهای بهره مند از تسهیلات نیز هم اکنون در دست اجرا بوده و در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید.

وی اجرای طرح ملی مقاوم سازی مسکن روستایی را در کاهش خسارات ناشی از حوادث موثر ارزیابی کرد و ادامه داد: علاوه بر این، در بحث معماری روستایی با مشکلاتی مواجه بودیم که تلاش شد با اجرای این طرح و نظارت مستمر به معماری بومی و محلی توجه ویژه ای صورت گیرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با تاکید بر اینکه نباید چهره روستاها شهری شوند، تصریح کرد: این موضوع یکی از مباحث اصلی در برگزاری همایش ملی توسعه پایدار کلبدی، فضای روستایی که اوایل تیرماه در اردبیل برگزار می شود، خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که دولت قبلی در اواسط دوره مدیریتی اتمام طرح ملی مقاوم سازی کامل واحدهای روستایی را طی دوسال وعده داده بود، اما محقق نشد، این طرح در دولت فعلی چه زمانی به اتمام خواهد رسید، متذکر شد: ما اعتقاد داریم که تا هر وقت روستا است ساخت و سازها نیز ادامه خواهد یافت و عملا زمانی برای پایان آن نمی توان متصور بود.

شاملو عنوان کرد: براین اساس حتی پیش بینی می کنیم که در برنامه توسعه ششم و هفتم و با شرایط فعلی اعتبار غالب برای  واحدهای غیرمقاوم سطح کشور بویژه روستایی، بازسازی و مقاوم سازی خواهد شد.

اجرای طرح هادی در 38 هزار روستای کشور

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح هادی در روستاهای کشور متذکر شد: 38 هزار روستای بالای 20 خانوار با اولویت اجرای طرح هادی داریم که تاکنون برای 30 هزار روستا طرح هادی تهیه شده که در مجموع 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور را شامل می شود.

رئیس اولین همایش ملی توسعه پایدار کلبدی، فضای روستایی کشور با بیان اینکه از این تعداد نیز در 13 هزار و 500 روستا تاکنون کارهای اجرایی در زمینه بهسازی شبکه معابر به اتمام رسیده است، بیان داشت: مابقی روستاهای در دست اجرا به دلیل کمبود اعتبارات در این خصوص نیمه تمام مانده است.

وی اعتبارات مورد نیاز سالانه برای اجرای کامل این طرح را دو هزار میلیارد تومان برشمرد و تاکید کرد که عملا و در روی کاغذ آنچه اختصاص یافته 50 درصد این اعتبار بوده است. بنابراین اجرای طرح هادی در کشور نیازمند اعتبارات ویژه ای که باید تخصیص یابد.

شاملو با بیان اینکه این طرح از 24 سال پیش و با ایجاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطرح شده و قبل از انقلاب چنین چیزی نبوده است، یکی از چالش های اساسی طرح هادی را بهره گیری از مشاوران شهرساز دانست و افزود: در ابتدای آغاز این طرح با کمبود منابع نظری مواجه بودیم، از مشاورانی استفاده می شد که عموما نگاه شهرسازی داستند و همین امر باعث شد که چهره اکثر روستاها شهری شود.

وی با تاکید بر اینکه اما طی سال های اخیر کارهای تحقیقاتی زیادی در این زمینه انجام شده و امروز رویکردها تغییر یافته و ضوابط و مقررات کافی تولید و در اختیار استان ها قرار گرفته است، ادامه داد: براین اساس میزان رضایت مندی نیز با رفع این مشکلات ایتدایی در اجرای طرح هادی افزایش یافته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن طرح هادی را بازار مسدود کننده و کنترل کننده دانست و در بیان علل بروز برخی مخالفت ها با این طرح اضافه کرد: اجرای این طرح تاکیدی بر این است که در هر جایی نمی توان راهسازی و ساخت و ساز کرد، مناطق رانشی و غیرقابل استفاده را مشخص و مرزبندی می کند، بنابراین ممکن است این محدودیت نارضایتی را در پی داشته باشد که طبیعی است.

وی در عین با اشاره به اینکه امروز با اجرای این طرح بسیاری از دستگاه های خدماتی براساس آن برنامه ریزی می کنند، یادآور شد: ما برنامه ریزی طولانی مدت در دست داریم که براساس آن تمام شبکه های خدماتی طراحی شده و هزینه های اضافی جلوگیری می شود.

شاملو با اشاره به مزیت های اجرای این طرح و نیاز به تداوم آن با جذب اعتبارات مناسب ملی گفت: بنا به تحقیقات صورت گرفته در روستاهایی که طرح هادی اجرا شده میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش، مهاجرت به شهرها کاهش و حتی در برخی از روستاها با مهاجرت معکوس روبرو بوده ایم.

وی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمنیه انتخاب و ساماندهی روستاهای هدف گردشگری تصریح کرد: انتخاتب این روستاها در کارگروه ملی بررسی و مورد تصویب هیئت وزیران قرار می گیرد که در مجموع متولی آن میراث فرهنگی است.

امسال 150 روستا به روستاهای هدف گردشگری تبدیل می شوند

شاملو تاکید کرد: اما در مرحله اول و با توافق پنج جانبه بین وزارت کشور، میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، دفتر توسعه روستایی ریاست جمهوری و… حدود 500 روستا در سطح کشور انتخاب شده تا بحث های زیرساختی، بهسازی محیطی، راهسازی و.. آن انجام شود که هم اکنون در 120 روستای هدف گردشگری کارهای مطالعاتی، طراحی و اجرا شروع شده است.

به گفته رئیس اولین همایش ملی توسعه پایدار کلبدی، فضای روستایی کشور انتخاب و آماده سازی 150 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری تا پایان امسال هدف گذاری شده است.

وی در خصوص برگزاری همایش ملی توسعه پایدار کلبدی، فضای روستایی کشوردر اردبیل نیز تاکید کرد که این همایش در راستای توسعه روستایی و در سه محور و موضوع ابعاد مکانی و فضایی توسعه پایدار روستایی، مسکن و بهسازی روستایی و حکمروایی محلی و مدیریت برگزار خواهد شد.

شاملو افزود: در محور اول جایگاه منظومه های روستایی و نقش آن در توسعه، برنامه ریزی مکانی در روستاهای کوچک و پراکنده، توسعه کالبدی روستاهای حاشیه شهرها، مکان یابی برای روستاهای جدید و روابط  و پیوند روستاهای شهری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی موضوعات مورد بررسی در محور دوم این جشنواره را جایگاه طرح هادی در توسعه پایدار روستایی و توجه به نقش اجتماعی و فرهنگی این طرح، مقاوم سازی مسکن روستایی، برنامه ریزی و طراحی مسکن روستایی، بهشازی و احیا بافت های فرسوده، توجه به معماری و طراحی روستایی و جایگاه گردشگری روستایی برشمرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور یادآور شد: محور سوم همایش توجه به مدیریت در توسعه روستایی است، اعتقاد داریم حکمروایی محلی و مدیریت روستایی از نکات بسیار مهم در توسعه پایدار روستایی است و می تواند در تحقق این مهم نقش آفرین باشد.

وی با بیان اینکه جامعه روستایی مشکلات و کاستی های قابل توجهی دارد، ادامه داد: تحقق توسعه پایدار روستایی نیازمند بهره گیری از اندیشه های نو و کارشناسان و اساتید علوم روستایی است و باید از مراکز دانشگاهی و پژوهشی برای توسعه روستاها استفاده کرد که در این راستا اولین همایش ملی توسعه پایدار کلبدی، فضای روستایی در این استان برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا