گوناگون

مناقشات سیاسی منطقه بر زیبایی فرهنگ ایرانی پرده انداخته است

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عصر امروز دوشنبه 22 اردیبهشت در همایش فرهنگی ایران از دیدگاه سیاحیان سفرنامه نویس فرانسوی قرن 17 که با حضور سفیر و جمعی از ایران‌پژوهان فرانسوی در محل این سازمان برگزار شد در سخنانی گفت: در هیاهوی مناقشات سیاسی و هسته ای و خشونت آمیز در منطقه، چیزی که من فکر می کنم مغفول مانده و مظلوم واقع شده، فرهنگ ایرانی است. متاسفانه مجموعه شرایطی که در خاورمیانه برقرار است، پرده بر این زیبایی انداخته است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی یک فرهنگ مانا و پایدار است به چند ویژگی آن که سبب این ماندگاری شده است اینگونه اشاره کرد: اولین ویژگی فرهنگ ایرانی انعطاف‌پذیری آن است. ما در طول تاریخ، فرهنگ با عظمت شوش را داشته ایم که در آن مقطع 72 ملت زیر چتر این فرهنگ به طور مسالمت آمیز می زیسته اند بدون اینکه تخاصمی بین آنها باشد.

صالحی امیری ادامه داد: مرحوم مطهری به نقل از علامه طباطبایی می گوید که این فرهنگ آنقدر بزرگ بوده که برخی آن را ذوالقرنین می نامیده اند. بعد از این تمدن، ما تمدن هگمتانه را داشتیم که البته میراث آن در هگمتانه همدان اکنون محفوظ است. ما همچنین میراث‌دار تمدن با عظمت جیرفت هستیم. در کنار این و بعد از آنکه فرهنگ اسلامی در دوره ساسانیان وارد ایران شد، نوعی ادغام بین فرهنگ ایرانی و اسلامی به وجود آمد و مجموعه شواهد نشان می دهد که جامعه ایرانی تعارضی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی نمی بیند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه تاکید کرد: امروزه علیرغم این که اسلام در همه نقاط با تغییرات بنیادین فرهنگی پذیرفته شده است، در ایران، ایران فرهنگی باقی مانده و عجیب اینجاست که قدرت سازگاری آنچنان در این فرهنگ وجود دارد که هیچگاه در فرهنگ های دیگر حذف نشده است.

وی ویژگی دیگر فرهنگ ایرانی را که سبب مانایی آن شده است، تعامل فرهنگی نهفته در آن عنوان کرد و یادآو شد: من از این تعامل فرهنگی به عنوان دیپلماسی فرهنگی نام می برم که از ویژگی های خاص فرهنگ ایرانی است. ویژگی سوم در ماندگاری فرهنگ ایرانی، هویت ایرانی است که دارای تنوع و تکثر است و به انسجام ملی کمک کرده است. امروز جامعه ایرانی یک جامعه متنوع قومی است ولی شما تعارضی درون این جامعه نمی بینید و این از مختصات جامعه ایرانی است.

این مسئول فرهنگی با اشاره به نتایج تحقیقی که با همکاری 10 تن از دانشجویان مقطع دکتری در حوزه فرهنگ انجام داده است، یادآور شد: بیشترین وجوه اشتراک فرهنگی میان ما و فرانسه است. هر دوی این فرهنگها دنبال اقتدار فرهنگی هستند. هر دوی این فرهنگها دارای زبانی اصیل هستند. هر دوی این فرهنگها از تنوع و تکثرگرایی فرهنگی بهره مند هستند، هر دوی این فرهنگها از یک میراث فرهنگی با اصالت، کهن و مهم برخوردارند. هردوی این فرهنگها مردمی و همگانی هستند و در نهایت هر دوی این فرهنگها دارای یک انسجام درونی هستند که این نکته اخیر در سیاستگذاری فرهنگی برای هر کشوری بسیار تاثیرگذار و مهم است.

صالحی امیری با بیان اینکه ما باید از دریچه فرهنگ به روابط ملت ها نگاه کنیم و نه از دریچه سیاست، اظهار کرد: شواهد نشان می دهد که تعامل فرانسوی ها با ما بیش از 5 قرن دوام داشته است و شاید به همین خاطر است که به تدریج مقصد اول دانشجویان ما، فرانسه شده است و اسناد مکاتبات ما هم در مقاطع مختلف به زبان فرانسوی بوده است. مطالعه این 5 قرن روابط ایران و فرانسه، حاکی از غلبه نگاه فرهنگی بر این روابط است و نشان می دهد که این روابط با نگاهی آشتی جویانه صورت می گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا