گوناگون

مهم‌ترین عامل شیوع بیماری‌های قلبی

مسئول کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: مصرف کم سبزیجات و میوه‌جات و عدم فعالیت منظم فیزیکی عامل بیماری‌های قلبی شده است.

به گزارش فارس، فرخ رامش امروز گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بیماری‌های قلبی و عروقی که شامل بیماری عروق کرونر(رگ‌های تغذیه‌کننده عضله قلب)، سکته و بیماری عروق محیطی است، مهم‌ترین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود و در کشور ما و به ویژه استان خوزستان نیز این بیماری‌ها عامل اول مرگ و میر شهروندان است.

وی در ادامه با بیان اینکه سن وقوع این بیماری‌ها در کشور و به خصوص در خوزستان کاهش یافته است، تاکید کرد: این نوع بیماری‌ها عامل40 درصد از مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه بیشتر عامل‌های شناخته شده خطرساز بیماری‌های قلبی و عروقی توسط اصلاح شیوه زندگی و درمان دارویی کمکی در صورت لزوم قابل تغییر است، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل‌های خطرساز شامل سیگار کشیدن، اختلالات چربی، فشار خون بالا، دیابت (بیماری قند)، چاقی شکمی، فاکتورهای روانی ـ اجتماعی همچون استرس، اضطراب و …، مصرف کم سبزیجات و میوه‌جات، عدم فعالیت منظم فیزیکی و مصرف بالای الکل است.

رامش به راهکارهای کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی اشاره کرد و گفت: رژیم غذایی سالم، قطع سیگار، کنترل فشار خون، کاهش وزن، کنترل قند خون در افراد دیابتی، کنترل اختلالات چربی و فعالیت فیزیکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی در ادامه اظهار کرد: به خوبی اثبات شده است که فشار خون یک عامل خطرساز برای بیماری های قلبی و عروقی است که شامل مرگ و میر و عارضه‌های ناشی از سکته، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی است.

کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه فشار خون عموما به فشار خون بالاتر از 14 روی 9 اطلاق می‌شود، افزود: بیماران با فشار خون 12تا 9/13 روی 8 تا 9/8  تحت عنوان پیش فشار خونی تعریف شده و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی در این افراد نیز افزایش می‌یابد.

رامش در پایان افزود: بیماران دیابتی و یا کسانی که بیماری مزمن کلیوی با دفع پروتئین دارند، فشار خون هدف پایین‌تری دارند.

وی در پایان گفت: درمان‌های غیر دارویی شامل کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند، محدودیت مصرف نمک و فعالیت منظم فیزیکی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا