گوناگون

مه‌دود فتوشیمیایی و تابش‌های فرابنفش، دو معضل اصفهان

رییس مرکز شیمی جو هواشناسی استان اصفهان گفت: مه دود فتوشیمایی و تابش‌های فرابنفش دو معضل استان اصفهان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، ویکتوریا عزتیان امروز(چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که در قرن 18 و 19 با انفجار صنعت، توسعه صنعتی محور توسعه در جهان قرار گرفت که موجب آلودگی هوا و پس از آن تشکیل سازمان هواشناسی با هدف پایش پارامترهای جوی، لایه اوزون سطح زمین و بارش‌های اسیدی شد، گفت: بارش‌های اسیدی مانند برف و باران‌های رنگی و بارش‌های خشک گرد و غبارهایی است که روی زمین، آب‌ها، سازه‌ها و گیاهان رسوب می‌کند.

رییس مرکز شیمی جو و ازون سنجی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: آلودگی نوری حاصل تابش‌های خورشیدی با طول موج‌های کوتاه مانند امواج فرابنفش است که از جمله خطرناک‌ترین تابش‌هایی است که در کشور به ویژه در مناطق مرکزی به دلیل وضعیت اقلیمی و تابش‌های طولانی با آن روبه‌رو هستیم.

عزتیان با بیان این‌که تابش‌های فرابنفش یکی از معضلات استان است، گفت: این تابش‌ها در اصفهان از 2 تا 11 درجه‌بندی می‌شود، شاخص تابش نور در فصل پاییز و زمستان 2 است و سایر ماه‌ها بین 7 تا 11 و در شرایط بسیار خطرناک و بحران است که با توجه به وضعیت اقلیمی همیشه وجود داشته و پدیده جدیدی نیست.

وی با اشاره به این‌که میزان تابش اشعه فرابنفش در ماه‌های تیر و مرداد بین 9 تا 11 است، ادامه داد: این میزان تابش با توجه به شرایط اقلیمی اصفهان همواره وجود داشته و اطلاع‌رسانی در خصوص آن باید با افزایش آگاهی انجام شود، زیرا بیان این اطلاعات بدون ارائه آگاهی موجب تنش و نگرانی در میان مردم می‌شود.

وی عدم خروج از منزل در ساعات شدت تابش‌های فرابنفش یعنی 10 صبح تا 14 بعد از ظهر،‌ پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و کلاه‌های لبه‌دار، کرم‌های ضدآفتاب، مصرف قرص‌های آسپرین و استفاده از چترهای ضد آفتاب از راهکارهای مقابله با تابش‌های فرابنفش است.

رییس مرکز شیمی جو و ازون سنجی اداره کل هواشناسی استان اصفهان دومین معضل اصفهان را مه دودهای فتوشیمایی عنوان کرد و گفت: مه دود اصفهان با توجه این‌که رطوبت در آن کم است ترکیبی از مه دود لندنی (ترکیب آلاینده‌های گوگردی و رطوبت در برابر نور خورشید) و لس‌آنجلسی (ناشی از ترکیبات ازته در برابر نور خورشید و رطوبت) است.

عزتیان ادامه داد: شهر اصفهان معمولا در بعد از ظهر با ترافیک سنگین روبه‌روست و آلاینده‌های ناشی از سوخت خودروها در مجاورت سطح متراکم می‌شود و عدم وزش باد موجب می‌شود این در مقابل نور خورشید واکش نشان دهند و ترکیباتی ایجاد کنند.

اصفهان با خشکسالی هیدرولوژیک روبه‌رو است

هم‌چنین مسئول بخش تحقیقات و هواشناسی کشاورزی هواشناسی استان اصفهان گفت: در حال حاضر 40 ایستگاه هواشناسی کشاورزی در کشور وجود دارد که از این تعداد دو ایستگاه در شهر اصفهان است.

مسعود مصطفوی ادامه داد: در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد امنیت غذایی مقرر شده تا خدمات هواشناسی کشاورزی در قالب طرح تهک (ترویج هواشناسی کشاورزی) بر اساس نیاز کشاورزی انجام شود و بر این اساس در بخش‌های مختلف کشاورزی برای ارائه خدمات مورد نیاز نظرسنجی خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر خشکسالی در استان کاملا مشهود است، ادامه داد: نخستین نوع خشکسالی در استان، خشکسالی هواشناسی است که به دنبال کاهش بارندگی و رطوبت خاک ایجاد می‌شود، پس از آن خشکسالی هیدرولوژیکی اتفاق می‌افتد که در نتیجه آن سطح آب‌های زیرزمینی و میزان منابع آبی کاهش پیدا می‌کند و در نهایت خشکسالی اقتصادی و اجتماعی اتفاق می‌افتد.

مسئول بخش تحقیقات و هواشناسی کشاورزی هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به این‌که میزان بارش‌ها در استان بیش از میانگین بلند مدت است در بیشتر نقاط استان با خشکسالی هواشناسی روبه‌رو نیستیم.

مصطفوی اضافه کرد: در بخش‌های غربی (چادگان و فریدن) شرق (خور و بیابانک) و در شمال (کاشان) استان شاهد خشکسالی خفیف و بر اساس شاخص‌های SPI 12 ماهه در مناطق غرب و جنوب استان (سمیرم و فریدن) شاهد خشکسالی هیدرولوژیک هستیم.

وی با بیان این‌که بارش‌های مناسب پاییزی نمی‌تواند خشکسالی هیدرولوژیک را از بین ببرد،‌ ادامه داد: میزان سرانه آب تجدید شونده در استان پیش از سال 1357 برای هر نفر چهار هزار مترمکعب بوده است در حالی که این میزان در حال حاضر به یک هزار و 600 مترمکعب رسیده است.

مسئول بخش تحقیقات و هواشناسی کشاورزی هواشناسی استان اصفهان گفت: کاهش سرانه آب به کمتر از یک هزار و 600 مترمکعب، موجب تنش آبی می‌شود و کشورهایی که 60 درصد منابع آبی خود را استفاده می‌کنند در معرض بحران قرار می‌گیرند که ایران در حال حاضر 80 درصد منابع آبی خود را مصرف کرده است.

مصطفوی با اشاره به این‌که بیشترین نیاز آبی کشور از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: آب موجود در جو در 9 روز تجدید می‌شود در حالی تجدید آب منابع زیرزمینی نیاز به زمان بیشتری دارد، اما متاسفانه حفر بدون مجوز چاه‌های آب، احداث سد و عدم مدیریت صحیح موجب شده تا منابع آب زیرزمینی کشور به شدت آسیب ببیند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا