گوناگون

موانع پیش روی صادرات کیفی ترین پسته دنیا

مدیر جهادکشاورزی شهرستان دامغان با اشاره به کیفیت بالای پسته دامغان و اهمیت صادرات و ارزآوری این کالای استراتژیک، گفت: تعاونی پسته‌کاران دامغان باید به دنبال ظرفیت‌سازی صادرات پسته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، عباس علیان‌نژاد مدیر جهادکشاورزی شهرستان دامغان در جلسه کمیته تنظیم بازار و توسعه صادرات محصولات کشاورزی که به منظور بررسی راه‌های توسعه صادرات پسته و رفع موانع آن برگزار شد با اشاره به رشد و توسعه سطح زیر کشت باغات پسته در استان گفت: از قریب 16هزار هکتار باغ پسته استان بیش از 70درصد سطح کشت و از 38 هزار تن تولید پسته تولیدی استان بیش از 77 درصد در شهرستان دامغان تولید می‌شود.

وی با اشاره به افزایش راندمان تولید محصول سالم پسته اظهار کرد: تعاونی پسته کاران دامغان باید به دنبال ظرفیت سازی صادرات این محصول باشد.

هم‌چنین نماینده گمرک استان در این نشست با اشاره به موضوع استانداردهای اجباری در خصوص صادرات به اروپا گفت: برای اعزام کارشناس به شهرستان دامغان جهت ترخیص کالا مشکلی از نظر گمرک استان وجود ندارد.

وی با اشاره به مصوبات این نشست گفت: در این نشست با توجه به اهمیت صادرات پسته، مقرر شد مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی کلیه موارد مربوط به صادرات پسته از جمله آزمایشگاه و مباحث استاندارد را پیگیری کند. هم‌چنین مقرر شد، لیست مشخصات صادرکنندگان پسته توسط مدیریت جهادکشاورزی دامغان، انجمن پسته و صنف کشاورزی شهرستان به ستاد تنظیم بازار و مدیریت باغبانی استان ارائه شود.

به گزارش ایسنا؛ ساماندهی تعاونی پسته‌کاران دامغان توسط سازمان تعاون روستایی استان، واگذاری اراضی مورد نیاز به متقاضیان برای کشت پسته توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دامغان بر اساس نظر کمیسیون واگذاری و برنامه‌ریزی برای جشنواره پسته در سال آینده توسط انجمن پسته استان و با همکاری بهره برداران از دیگر مصوبات این نشست بود.

به گزارش ایسنا؛ پسته دامغان با وجود این‌که باکیفیت‌ترین پسته جهان محسوب می‌شود، عمدتا به صورت خام خوری به مصرف می‌رسد و سالانه جز موارد محدودی که تا سال گذشته از طریق سایر استان‌ها صادر می‌شد، در داخل به مصرف می‌رسد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا