گوناگون

هجرت امام رضا(ع) به ایران بزرگ‌ترین حادثه تاریخ سرزمین ایران است

مدیرکل هماهنگی امور استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هجرت امام رضا(ع) به ایران را بزرگ‌ترین حادثه تاریخ سرزمین ایران دانست و گفت: در میان انبوه تحولاتی که در تاریخ ایران و اسلام صورت گرفته است بدون شک سفر علی بن موسی الرضا(ع) به ایران بزرگترین حادثه‌ای است که تاریخ این سرزمین تاکنون به خود دیده است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، منطقه خراسان، محمد مهدی احمدی، تصریح کرد: اصولاً حوادث روزگار امامت علی بن موسی الرضا(ع) یکی از حوادث حائز اهمیت فراوان در تاریخ اسلام و تاریخ تشیع بوده و هست.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این‌که برخی محققان این دوره را با حماسه عاشورا و گروهی آن را با نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) و جمعی دیگر آن را با موقعیت امام سجاد(ع) و گروهی نیز آن‌را با انقلاب فکری و فرهنگی صادقین(ع) مقایسه و شبیه می‌دانند، نشان دهنده همین اهمیت خاص و چند بعدی بودن وضعیت آن مقطع تاریخی و پیامدهای آن دولت سیاسی بوده است.

وی افزود: سیاست امام رضا(ع) برای سفر به خراسان تنها در افشای سیاست‌های مامون محدود نمی‌شود بلکه از این هجرت هدف‌های دیگری نیز دنبال شد که برقراری و پیوند با ایرانیان متمایل به تشیع، تبدیل خراسان به کانون تشیع و مرکز عمده تمرکز حضور امام در ایران از جمله آنهاست هجرت آن حضرت استمرار مبانی تمدن اسلامی است که توسط پیامبر شکل گرفته بود و ائمه اطهار آن را استمرار دادند.

احمدی اظهارکرد: یکی از شاخص‌های تمدن رشد یک جامعه، فضای باز سیاسی، گفت‌وگو با اندیشه‌های مخالف و پیشرفت علم و دانش و آگاهی می‌باشد که دقیقاً تمام این ویژگی‌ها در هجرت امام رضا(ع) دیده می‌شود.

جشنواره امام رضا(ع) و جریان سازی فرهنگی

وی هم‌چنین به اهداف جشنواره امام رضا(ع) اشاره و اظهارکرد: هدف از برگزاری جشنواره‌ها جریان سازی و معرفی نخبگان و شخصیت‌های دینی، علمی، فرهنگی و هنری در جامعه است و جشنواره بین المللی امام رضا(ع) هم مصداق همین موضوع است این جشنواره در سطح ملی و بین المللی باعث جریان سازی فرهنگ رضوی خواهد شد و افکار عمومی اعم از مسلمان و غیرمسلمان با دیدگاه‌های متعالی آن حضرت آشنا می‌شوند و با معرفت به شخصیت والای امام رضا(ع) سبک زندگی خویش را بر این اساس شکل می‌دهند چراکه انسان فطرتاً اجتماعی است و لازمه اجتماعی بودن الگو پذیری است.

احمدی با اشاره به اینکه توسط این جشنواره با نخبگان و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و دینی، آشنا خواهیم شد و از آثار علمی آنان که مرتبط با امام رضا(ع) است استفاده خواهیم نمود، تاکید کرد: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با جریان سازی که ایجاد می‌کند میزان آگاهی انسان‌ها را ارتقا می‌دهد و جامعه به ویژه نسل جوان با شناخت به نگاه و عملکرد آن امام همام ایشان را به عنوان الگو و راهنمای عمل در سبک زندگی خود قرار می دهند.

احمدی با بیان اینکه در اداره کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) دو موضوع مورد توجه است و تاکنون در خصوص آنها اقداماتی صورت گرفته است، گفت: تاکید به استان‌ها جهت برپایی جشنواره‌های رضوی با موضوعات مختلف و ایجاد فضای معنوی و نشست‌های تخصصی در حوزه شناخت ابعاد متعالی امام رضا(ع) که موجب ارتقای معرفت و شناخت مردم آن استان می‌شود از راهبرهای ماست. ما معتقدیم محبت به آن حضرت اگر پشتوانه معرفتی نداشته باشد با مواجه با چالش‌ها شبهاتی در افراد ایجاد می کند که به اساس دین لطمه خواهد زد.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های ارزیابی در فعالیت‌های موفق مدیران کل استان‌ها مشارکت با بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و حضور فعال در برنامه‌های فرهنگی و هنری جشنواره امام رضا(ع) است که در این زمینه عموم استان‌ها مشارکت بسیار مطلوبی داشته‌اند و جشنواره‌های مختلفی با موضوعات متفاوت و مفید در جامعه برگزار نموده‌اند که تاثیرگذار هم بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا