گوناگون

هرگز از آب سرد برای خنک کردن فرد گرمازده استفاده نکنید

81227855 5806727

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر کامران فیروزی مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی فارسدر این زمینه افزود : در صورت مواجهه با فرد گرمازده ، مصدوم را سریعا از محیط گرم خارج کرده و در محیط سایه دار وخنک به پشت بخوابانید ،لباس های مصدوم را خارج کرده و سعی کنید با آب ولرم و ملحفه یا پارچه هایی که درآب ولرم خیسانده اید بپوشانید .

وی با اشاره به اینکه بدن انسان به طور خودکار هنگام گرما مکانسیم تعریق را فعال می کند تا گرمای اضافی را از این طریق دفع کند ودر این زمان مقداری از سدیم بدن هم به همراه آب دفع می شود، اظهار داشت : درگرمازدگی علایمی مانند پوست داغ ، برافروخته ، خشک و یا مرطوب وجود دارد ، دمای مرکز بدن بسیار بالاست.سردرد ، سرگیجه ،افت فشار خون، حالت تهوع و استفراغ پیش می آید و تنفس های مصدوم درابتدا سریع وسپس آهسته می شود و عمیق است .

دکتر فیروزی بیان کرد : نبض فرد گرمازده درابتدا تند و سپس آهسته می شود و به علت از دست دادن مایعات بدن امکان شوک خفیف ، وقوع تشنج و در نهایت از دست دادن هوشیاری و مرگ هم وجود دارد .

وی گفت : باد زدن و پاشیدن آب به صورت مصدوم ، نوشاندن خوراکی مایعات خوراکی سرد به مصدوم در صورت هوشیار بودن ،از اقدامات درمانی است که برای فرد گرمازده می توان انجام داد و از آنجایی که مصدوم به همراه تعریق نمک از دست داده است، پیشنهاد می گردد محلول آب ونمک( یک قاشق چای خوری نمک در یک لیترآب ) به وی بنوشانید .

دکتر فیروزی افزود : غوطه ور سازی مصدوم گرمازده را در آب ولرم را به عهده پرسنل مراکز درمانی بگذارید و در صورت عدم توانایی در انجام هریک از مراحل ذکر شده از همکاری پرسنل اورژانس 115 استفاده کنید .

وی با اشاره به اینکه افرادی که دچار بیماری هایی چون دیابت یا بیماری های قلبی هستند در معرض خطرگرمازدگی قرار دارند ، بیان کرد : افرادی هم که ورزش ها و فعالیت های سخت انجام می دهند ، مانند نانواها ،چون مجبور هستند مدت زمان بیشتری در معرض حرارت باشند، به علت تعریق بیشتر آب بیشتری از دست می دهند و بنابراین درمعرض گرمازدگی قرارمی گیرند .

دکتر فیروزی گفت : عوامل محیطی هم می توانند شرایط مناسب تری برای گرمازدگی در فرد ایجاد کنند ، مثلا ساکنان مناطقی که شدت گرما در آنجا بیشتر از دیگر نقاط است و عوامل تشدید کننده گرما مانند رطوبت و باد در آن مناطق بیشتر است ، ممکن است بیشتر دچار گرمازدگی شوند .

وی اظهار داشت : به طور کلی همواره پیشگیری ایده ال ترین راه درمان است و بر این اساس بهتر است از شرایط اقلیمی منطقه زندگی خود یا مکانی که برای مسافرت می رویم مطلع شویم ، مایعات کافی بنوشیم و سعی کنیم در معرض گرما ،آن هم به مدت طولانی، قرار نگیریم . ک/3

677

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا