گوناگون

وضعیت هشداردهنده‌ی دیابت در کردستان

2313401 177به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،«محمد کریمی»، با اشاره به اینکه روزانه بطور میانگین 100 بیمار دیابتی برای انجام معاینات، ویزیت پزشک و آزمایشگاه بصورت سرپایی به کلینیک دیابت توحید سنندج مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: بر اساس آمار 2.4 درصد جمعیت استان مبتلا به دیابت شناسایی شدند.

وی افزود: تخمین زده می‌شود که حدود 9.8 درصد جمعیت بالای 25 سال در استان به دیابت مبتلا باشند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با بیان اینکه روند شیوع دیابت در استان رو به افزایش است، گفت: باید در زمینه‌ی راه‌های کنترل، پیشگیری و شناسایی دیابت به گروه‌های مختلف جامعه اطلاع‌رسانی شود.

کریمی با تأکید بر لزوم مشارکت همه‌ی رسانه‌های گروهی در راستای پیشگیری و مبارزه با دیابت، تصریح کرد: طی اجرای برنامه‌ی غربالگری دیابت در جمعیت شهر سنندج، پارسال بالغ بر 3928 نفر با سن بیش از 30 سال، غربالگری شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود 3000 نفر از نظر فاکتورهای ابتلا به دیابت(شاخص توده‌ی بدن، پر فشاری خون و کم تحرکی) در معرض خطر شناسایی شدند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه تغذیه‌ی مناسب، افزایش فعالیت‌های بدنی و کاهش اضافه وزن جزو اصول اولیه در پیشگیری از دیابت است، خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی می‌تواند، قدم بزرگی به سمت پیشگیری از دیابت باشد.

کریمی، با ذکر این نکته که افرادی با سن بیشتر از 45 سال و اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلاء به دیابت هستند، یادآور شد: درصورت بروز هر یک از علائم باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرد.

انتهای پیام/م

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا