گوناگون

وقتی که گرما بهانه‌ای برای حجاب گریزی می‌شود

 زینب برخورداری پژوهشگر حجاب و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: علت استفاده از پوشش سرما نبوده است که علت برطرف کردنش گرما باشد. این امر بر ما سلم است که چه در سرما و چه در گرما رعایت پوشش بر ما واجب است.

گرچه رعایت کردن پوشش مناسب در فصل گرما دشوار است،اما باید این را در نظر داشته باشیم که هر امری که با هدف خاص انسانی صورت بگیرد سخت است.

وی در ادامه افزود: کسانی که از علت فقهی و دینی رعایت حجاب آگاه هستند می توانند با استفاده از پوشش مناسب فصل که با ارزش‌های دینی مغایرت نداشته باشند حجاب خود را حفظ کنند.

وی در ادامه بیان داشت: در قرآن آمده است هنگامی که پیامبر(ص) مردم را برای شرکت در جنگ دعوت می‌ کرد اگر زمستان بود سرما و اگر تابستان بود گرما را بهانه می‌کردند و از رفتن به جنگ سر باز می‌زنند. این عذر و بهانه‌ای برای اجرای تکالیف شرعی قابل اجرا نیست.

برخورداری در ادامه افزود: در کشورهای غربی برهنگی و خود نمایی زن به نحوی که بخواهد نظر دیگران را جلب کند کار مناسبی نیست و هیچ فرد عاقلی چنین امری را فتوا نمی‌دهد. زیرا این امر به مبتذل شدن و دم دستی شدن زن می‌انجامد و زن همانند شی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه بیان داشت: افرادی که تابع مدهای نامناسب و حجاب گریز هستند باید نیم نگاهی به صاحبان این مدها داشته باشند و بدانند که در کشورهای غربی هم تا این مدل مبتذل شدن از سوی اندیشمندان غربی امری مردود است. 
 
وی در ادامه گفت: جامعه ما تحت تأثیر تبلیغات شدید است و مسئولین نیز در این زمینه بخوبی فعالیت نمی‌کنند. ما از نظر اطلاع‌رسانی و تولید پوشاک مناسب با اقتضای زمان خیلی پیشرفت نکرده‌ایم.

در کشورهای همسایه پوشش‌های حجاب مناسب برای فصل‌های گوناگون دیده می‌شود به صورتی که در کشور ما این امر به صورت سیستماتیک وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان  کرد: ما نباید تمام تقصیرها را بر گردن شهروندان بیندازیم و همه را به یک چشم نگاه کنیم. بلکه باید برای خود بازی مناسب ایجاد کنیم که در خور شأن و فرهنگ اصیل ایرانی باشد تا بانوان ما بتوانند از محصولات مناسب این بازار استفاده کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا