گوناگون

پسته‌های آمریکا در بازار ایران

382834 998به دلیل افزایش قیمت خشکبار بویژه پسته در ایران، آمریکا در حال جذب بازار‌های ایران در جهان بوده و حتی در حال صادرات پسته خود به ایران است.

علا میرمحمدصادقی، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران در این‌باره به ایسنا گفت: نرخ خشکبار درایران فوق‌العاده افزایش‌یافته، این درحالی است که آمریکا صادرات پسته خود را افزایش داده و حتی آن را به ایران نیز صادر می‌کند.

وی درباره اعلام تورم 5/ 26درصدی در صادرات کشور اظهار داشت: گران شدن کالا در ایران به صادرکنندگان لطمه زده و باعث می‌شود بازارهای هدف را از دست بدهیم. صادقی با اشاره به اینکه افزایش نرخ تورم داخلی در صادرات ما تاثیر زیادی گذاشته است، گفت:‌ درباره برخی کالاها رفته‌رفته در حال از دست دادن بازارهای خود در جهان هستیم.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، با وجود روند افزایشی حجم صادرات کشور، تورم صادراتی قدرت رقابت کالاهای ایرانی را در بازارهای جهان از دست داده و رفته‌رفته تعداد بازارهای هدف کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم کمبودها را جبران کنیم، تصریح کرد: قیمت تمام شده برای کالاهای صادراتی در ایران در حال افزایش است و به مرور زمان باعث می‌شود توان رقابتی خود را از دست بدهیم. بنابراین دولت و مردم باید کاری کنند تا تولید افزایش یافته و در راستای آن با کاهش نرخ تمام شده کالا قدرت رقابت‌پذیری را بالا ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا