گوناگون

‌وجود 85 هزار سالمند در‌ یزد

*شناسایی 35 نوزاد مبتلا در طرح غربالگری شنوایی سنجی

*کمک هزینه سه میلیون تومانی برای کاشت حلزون گوش

مدیر کل بهزیستی استان یزد با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی سنجی در بود تولد نوزادان و اهمیت شناسایی و درمان سریع این مشکل در مراحل ابتدایی زندگی، از اختصاص کمک هزینه سه میلیون تومانی به خانواده‏‏ها برای کاشت حلزون گوش در این کودکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، دکتر “جلیل عفتی” امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به هشتم مهرماه روز جهانی ناشنوایان، گفت: به طور متوسط 350 هزار نفر ناشنوا در ایران زندگی می‎‎کنند که از این تعداد شش هزار نفر در یزد زندگی می‎‎کنند و قریب 55 درصد از آنها یعنی سه هزار و 250 نفر از خدمات بهزیستی استان بهره می‎‎گیرند.

وی از جمله این خدمات را کاشت حلزون و تربیت شنیداری و رفع اختلالات و مشکلات اجتماعی و درمانی این افراد ذکر کرد و افزود: همچنین بهزیستی در زمینه توانبخشی آموزشی و مهارت آموزی و ارائه تسهیلات برای اشتغالزایی به افراد معلول از جمله ناشنوااین ارائه خدمت می‎‎کند.

مدیر کل بهزیستی استان یکی از اقدامات مطلوب در همین رابطه را انجام طرح غرابلگری ناشنوایی در بیمارستان‎‎های استان در چند سال گذشته ذکر کرد و گفت: این اقدام در بدو تولد نوزادان و در چند مرحله پس از آن انجام می‎‎شود و نهایتاً در صورت تشخیص بیماری، نوزاد در اسرع وقت و برای جلوگیری از عواقب بعدی این نقیصه برای انجام عمل جراحی کاشت حلزون به مراکز مربوطه معرفی می‎‎شود.

وی با بیان این که در سال گذشته قریب 35 نوزاد ناشنوا در قالب این طرح در استان شناسایی شدند، در رابطه با عمل کاشت حلزون گوش گفت: البته تنها یکی دو مرکز دولتی در این رابطه در استان فعالیت دارند، ولی مسئله قرار گرفتن در نوبت از عمده مشکلات در این خصوص است.

وی با اشاره ره وجود مراکز خصوصی هزینه‎‎های ای عمل جراحی در این مراکز را 30 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: این عمل در مراکز دولتی در حدود شش میلیون تومان هزینه دارد که بهزیستی در رابطه با این عمل جراحی بخشی از هزینه‎‎ها را که حدود سه میلیون تومان است را تقبل و پرداخت می‎‎کند.

وجود 85 هزار سالمند در استان یزد

دکتر عفتی یکی از سیاست‏‏‌های بهزیستی را در اولویت قرار گرفتن خدمات پیشگیری ذکر کرد و افزود: البته متاسفانه اعتبارات مناسبی به این بخش تخصیص داده نمی‎‎شود و شرکت‎‎های بیمه‎‎ای نیز در این رابطه حمایتی ندارند ولی با این حال در سفر اخیر وزرای بهداشت و کار، این درخواست را به آنها اعلام داشته‎‎ایم.

وی در ادامه به نهم مهرماه روز جهانی سالمندان نیز اشاره کرد و تصریح کرد: متوسط سالمندی در کشور 7.3 درصد ولی این رقم در یزد حدود 8.3 درصد است که شاید به دلیل تفاوت تعریف سالمندی که متغییر بین سنین 60 تا 60 سال به بالا است، باشد.

وی گفت: استان یزد در حال حاضر حدود 85 هزار سالمند دارد و متاسفانه رشد سالمندی در استان همانند کشور بیش از رشد جمعیت است به طوری که این نسبت 2.5 به 1.7 است و این در حالی است که شاخص امید به زندگی به 73 سال افزایش یافته است و کنترل موالید نیز مزید بر علت شده تا شاهد رشد جمعیت سالمندی کشورمان باشیم.

فعالیت 10 مرکز روزانه سالمندی

مدیر کل بهزیستی استان از تلاش برای تحقق سیاست تکریم سالمندان و زندگی سالم برای سالمندان خبر داد و گفت: در همین راستا نیز تاکید ما بر توسعه مراکز روزانه سالمندی و طرح ویزیت در منزل سالمندان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 10 مرکز روزانه سالمندی در استان دایر است که در این مراکز خدمات آموزشی و مهارت اموزی، خدمات پزشکی و توانبخشی به سالمندان ارائه می‎‎شود و درصدد افزایش این مراکز هستیم.

وی همچنین از فعالیت چهار مرکز ویزیت در خانه به همراه تیم‎‎های ضایعه نخاعی در استان خبر داد و گفت: به طور معمول 450 سالمند در مراکز روزانه سالمندی استان و 900 سالمند نیز از خدمات مراکز ویزیت در خانه و تیم‎‎های ضایعه نخاعی بهره می‎‎گیرند.

عفتی با اشاره به چهار مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در شهرهای یزد، مهریز، تفت و اردکان به ظرفیت 500 تخت، از اسکان 390 سالمند در این مراکز خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تدوین سند سلامت سالمندان و سند جامع سالمندی استان در شورای ساماندهی سالمندان استان به ریاست استاندار خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این اسناد در جلسات بعدی به تصویب این شورا برسد.

وی یکی از مباحث این اسناد را تاکید بر مناسب سازی محیط شهری برای سالمندان خواند و گفت: متاسفانه هنوز در ذهن مسئولان ما بحث مناسب سازی محیط جامعه برای این قشر جا نیفتاده است و همین موضوع باعث شده تا سالمندان به دلیل عدم امکان بهره برداری مناسب از فضاهای شهری به گوشه نشینی روی آورند.

مهدهای کودک یک نیاز است

مدیر کل بهزیستی استان همچنین به در پیش رو بودن هفته کودک(16 تا 22 مهرماه) اشاره کرد و گفت: در شرایط امروزی که خانواده‎‎ها به سمت تک فرزندی روی آورده‎‎اند، مهدهای کودک نه تنها بحث جنبی به دلیل عدم امکان نگهداری در خانواده‎‎های شاغل بلکه به دلیل نبود همبازی برای کودکان یک نیاز است.

وی بهزیستی را متولی رشد و تربیت و مباحث مراقبتی کودکان سه ماهه تا انتهای 5 سالگی در قالب مهدهای کودک خواند و افزود: در حال حاضر 276 مهد کودک شامل 155 مهد کودک شهری و 121 مهدروستا در استان یزد فعالیت دارند.

وی گفت: این مهدها با بهره مندی از 810 مربی مهد بیش از هشت هزار و 500 کودک را تحت پوشش خود دارند.

عفتی با اشاره به برخی برنامه‎‎های بهزیستی در هفته کودک از جمله این اقدامات را ارائه حداقل یک وعده غذای گرم روستامهدهای استان در طول این هفته برشمرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا