Mihanpostسیاسی

یک اقلیم و دو سلطان در کشور افغانستان + عکس

به گزارش میهن پست – افغانستان در سال ۲۰۱۴ یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ جدید خود را تجربه و از سر گذراند؛ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای دومین بار با تکیه بر توان اداری، امنیت داخلی و اعلام خروج نیروهای خارجی از این کشور بعد از سیزده سال اشغال.

اما آن چه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری افغانستان جالب و شنیدنی است تقسیم علنی قدرت مابین رئیس جمهور و رئیس اجرایی دولت برای کم کردن تنش های بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر – سال ۲۰۱۴ – میلادی در این کشور بود.
دو سلطان در یک اقلیم
می‌گویند ده درویش بر گلیمی بخسبند و دو سلطان در اقلیمی نگنجند، اما در افغانستان می‌گنجد. انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به عنوان دومین تجربه دموکراتیک پس از اشغال این کشور در سال ۲۰۰۱ یکی از عجیب‌ترین نتایج را به دست داد که در عین ناباوری نیز عملیاتی گشته است.

 اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان
اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان

به گفته برخی کارشناسان انتخاب دو رییس برای یک دولت؛ یکی با عنوان رییس‌جمهور و دیگری رییس اجرایی دولت، در عین حال که افغانستان را با چالش داخلی در آینده تهدید می‌کند، می‌تواند به وحدت میان مردم و دولت و اقوام مختلف در این کشور نیز کمک کند.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان
عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان

برخی ناظران که از نزدیک در جریان تحولات افغانستان هستند، معتقدند به دلیل تعدد اقوام و مذاهب در افغانستان، وحدت در میان آنها و تشکیل دولتی واحد همواره با دشواری رو به رو بوده است از این رو اگر نیاز باشد ۱۰ رییس‌جمهور بر سر کار باشند،چنانچه به آرامش و امنیت افغانستان منجر شود، قابل پذیرش است.

منبع:isna

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا