Mihanpostگوناگون

سه شناور تجاری در بندرگناوه طعمه حریق شد/ لزوم احداث و جانمایی بندر جدید گناوه

به گزارش خبرنگار مهر، خور بندر گناوه به لحاظ عرضی و حتی طولی برای شناورهای مختلف در حال تردد در این بندر بسیار حادثه آفرین و بحران ساز است و در مواقع بحرانی  چون طوفان و یا سانحه آتش سوزی معمولا شناورهای موجود در آن دچار خسارت های فراوان می شوند.

در گفتگوی چندی پیش ما با فرمانده پایگاه دریابانی گناوه نیز وی بر حادثه خیز بودن این خور تاکید کرد و استاندار سابق نیز در یکی از سفرهای خود به گناوه از لزوم جانمایی و احداث بندر جدید گناوه سخن گفت.

693084

در خور بندر گناوه یک پست اسکله برای شناورهای کانتینری و یک پست  اسکله دیگر نیز برای شناورهای کوچک طراحی شده است که این ظرفیت موجود پاسخگوی اینهمه شناور تجاری چوبی را ندارد.

از آنجا که بندر گناوه بزرگترین بندر سفاری ایران به شمار می آید و لنج های تجاری بسیاری در آن تردد می کنند، تنها یک  اسکله کوچک با امکان پهلوگیری حدود شش شناور در روز وجود دارد که معمولا این امر باعث می شود تا تعداد زیادی شناور که از سفر برگشته اند مدت زیادی را در ابتدای خور و محلی به نام نمره چهار توقف می کنند.

متاسفانه در طول این سال ها هرگز هیچگونه کار تاثیرگزاری برای رفع این مشکل یعنی افزایش تعداد اسکله های ویژه این شناورها در خور بندر گناوه صورت نگرفته و این مشکل همچنان به قوت خود باقیست.

در کنار مسائل مطرح شده باید از نبود سیستم اطفای حریق مرکزی یا متمرکز در بندر گناوه نیز یاد کرد و باید پرسید که چرا مسئولان استان بوشهر در این زمینه نیز کاری اساسی انجام نداده اند.

بامداد امروز یک شناور تجاری در محل نمره ۴ این بندر دچار حریق شده و پس از آن حریق این شناور به دو شناور همجوار نیز سرایت می کند که خوشبختانه با درایت پرسنل شناور قیام اداره بندر و دریانوردی گناوه آتش به دیگر شناورهای مستقر در این محدوده سرایت نکرده ولی سه شناور دچار حریق و خسارت ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی می شوند.

693085

رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح این سانحه اظهار داشت: متاسفانه این سانحه در ساعت ۴و ۳۰ دقیقه بامداد امروز به وقوع پیوسته است ولی خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

محمد فاتحی گفت: ملوان یک شناور تجاری چوبی در حال روشن کردن پمپ بنزینی تخلیه آب شناور بوده که ناگهان آتش سوزی از این پمپ شروع می شود و هنوز مشخص نیست که این پمپ چه مشکلی داشته است.

فاتحی بیان داشت: چون نفرات کافی برای خاموش کردن حریق این پمپ در شناور وجود نداشته، ملوان این شناور زمانی که می خواهد کپسول آتش نشانی برای اطفای حریق بیاورد و آتش را خاموش کند، آتش شعله ور شده و نتوانسته کاری از پیش ببرد ولی حریق به دو شناور همجوار این شناور نیز سرایت و آنها را نیز دچار حریق می کند.

وی ادامه داد: در این زمان کار مثبت شناور قیام متعلق به اداره بندر و دریانوردی گناوه این بوده که اجازه سرایت آتش از این شناورها را به دیگر شناورها نداده و اجازه نمی دهد که به دیگر شناورها چسبیده و آنها را از شناورهای دیگر جدا کرده و به نقطه‌ای که شناور نبوده هدایت کرده است.

فاتحی اضافه کرد: متاسفانه در این سانحه سه شناور تجاری دچار حریق شدند که در یک شناور حدود ۷۰ درصد و دیگری ۱۰۰ درصد به کالاهای آنها خسارت وارد شده است.

693086

وی تصریح کرد: متاسفانه خود شناورها نیز تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده اند و باید گفت که یکی از شناورها نیز با کالاهای خود به صورت ۱۰۰ درصد از بین رفته است.

فاتحی با اشاره به هماهنگی بین نهادهای امدادرسان در زمان بروز حوادث افزود: در عملیات خاموش کردن حریق این سانحه آتش سوزی، آتش نشانی اداره بندر گناوه و بوشهر، دو شناور ناجی اداره بندر گناوه و خارگ، آتش نشانی شرکت نفت بهرگان، آتش نشانی شهرداری دیلم و هلال احمر شهرستان گناوه مشارکت داشتند.

رییس اداره بندر و دریانوردی گناوه در پاسخ به پرسش مهر در زمینه اینکه آیا اداره بندر گناوه در حوزه خور دارای یک سیستم اطفای حریق مرکزی است یا خیر، گفت: در محدوده خور بندر گناوه سیستم اطفای حریق مرکزی وجود ندارد و عملیات اطفای حریق در ساعت ۱۳ به پایان رسیده است.

……………………………………….
گزارش : حسین غلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا