Mihanpostاینترنتپیشنهاد سردبیر

۱۰ روش شناسایی لینک های جعلی هدیه و جایزه منتسب به برندهای مشهور اقدام به هک است ؟

حتما در طول سال و بیشتر در نوروزی امسال لینک های جعلی هدیه و جایزه منتسب به برندهای مشهور را دریافت کرده اید. اگر چنین است و روی آن لینک ها کلیک کرده اید حتما سازنده آن لینک توانسته است به اطلاعاتی در گوشی شما دسترسی پیدا کند.

در این میان لینک های جعلی هدیه و جایزه منتسب به برندهای مشهور و شرکت در قرعه کشی و نظر سنجی کاربران، همانند Nike جهت دریافت جایزه از جمله لباس و کفش ، لینک های منتسب به سازندگان گوشی از جمله SAMSUNG و IPHONE و مهمتر از همه لینک های هدیه و جایزه منتسب به برندهای داخلی از جمله بانک ها و خودروسازهای داخلی از جمله ایرانخودرو و سایپا ، شرکت های هواپیمایی و .. مطلقا جعلی است و هرگونه نظرسنجی با هدف دادن هدیه و جایزه از طریق سایت اصلی بانک ها و شرکت های خودرو سازی و یا هر شرکت و برند دیگه ای اعلان و اطلاع رسانی می شود.

در مواجعه با لینک های جعلی هدیه و جایزه منتسب به برندهای مشهور چه باید کرد ؟ 

۱- در اینجا قبل از توضیح در مورد روش‌های شناسایی لینک های جعلی هدیه و جایزه مخرب و ساخته شده توسط هکرها باید پذیرفت که فضای مجازی اصلا قابل اعتماد نیست و اخبار و اطلاعاتی که در این فضا منتظر می شود کاملا با آن چیزی که در دنیای واقعی رخ می دهد، متفاوت بوده که نمونه آن را این روزها بیشتر از گذشته و در میان تصاویری منتشر شده ی مجازی و واقعی یکی از ورزشکاران کشور برای ما محرز شده است.

پس اولین موضوع برای عدم اعتماد به اخبار ، اطلاعات ، مقالات ، لینک ها و … در فضای مجازی پذیرفتن این موضوع است که هر خبری و هر لینکی قابل اعتماد نیست مگر این که اخبار ، اطلاعات ، مقالات ، لینک ها و … از لاین و منابع معتبر آن منتظر شود.

بنابراین اگر از امروز به بعد لینک های جعلی هدیه و جایزه منتسب به برندهای مشهور برای شما ارسال شد، حتما از ارسال کننده بخواهید که در مورد لینک ارسالی توضیحی ارائه دهد ؟ مثلا لینک ارسالی از طرف دوست شما است بنابراین او در پاسخ به شما خواهد گفت که مثلا این لینک مربوط به قرعه کشی برند Nike است. در چنین مواقعی مطلقا نباید بر روی لینک ارسالی کلیک کرد و اگر کنجکاو به شرکت در چنین قرعه کشی هستید می توانید با مراجعه به GOOGLE.COM سایت شرکت Nike  یا هر شرکت و برند دیگری را سرچ و به سایت اصلی آن مراجعه کنید در چنین مواقعی  اگر خبر قرعه کشی و دریافت جایزه درست باشد این واقعه مهم در صفحه ی اصلی سایت همان شرکت ها ازلاع رسانی بنری شده و حتما شما نیز می توانید آن را مشاهده کنید.

۲- به لینک های جعلی هدیه و جایزه منتسب به برندهای معروف و ارسالی از طریق افراد ناشناس و حتی دوستان و بستگان در شبکه های اجتماعی و از جمله پیامک های تبلیغاتی توجه نکنید و در اولین اقدام آن را حذف کنید.

همان طور که در تصویر می بینید لینک ارسالی جهت شرکت در نظرسنجی و دریافت جایزه شرکت ماهان ایر یا همان هواپیمایی ماهان است. بنابراین اگر به آدرس لینک ارسالی در واتساپ توجه کنید، حتی اسم mahanair نیز در آن درج شده است که در چنین مواقعی و همانظور که در بالا گفته شد کافی است که شما کلمه mahanair را در گوگل سرچ کنید و خواهید دید که نتیجه به دو صورت فرق دارد ۱- این که آدرس لینک سایت ارسالی در واتساپ با لینک اصلی سایت هواپیمایی ماه که https://www.mahan.aero کاملا تفاوت دارد.

۳- همانند تصویر زیر و به هنگام ارسال لینک جعلی برای ما ،  با مراجعه به سایت اصلی هواپیمایی ماهان هیچ خبری مبنی بر شرکت کاربران در قرعه کشی و دریافت جایزه، نه تنها دیده نمی شد بلکه در جستجو آرشیو خبرهای سایت نیز هرگز چنین خبری بر روی سایت ماهان ایر هرگز منتظر نشده است.

لینک های جعلی هدیه و جایزه

تصویر صفحه اصلی سایت هواپیمایی ماهان

۴- از دیگر روش شناسایی لینک های جعلی هدیه و جایزه منتسب به برندهای مشهور این است که بلافاصله بعد از کلیک بر روی لینک های دریافتی، به سرعت روی سایت های و آدرس های دیگر ریدایرکت می شود و حتی گاهی صفحه مرورگر شما را قفل می کند. بنابراین دوباره تکرار می کنیم که هرگز بر روی لینک های نامعتبر و ارسالی در پیامک های تبلیغاتی ، ایمیل و یا شبه های اجتماعی از جمله واتساپ ، تلگرام ، فیسبوک ، اینستاگرام ، لینکدین و … کلیک نکنید، موضوعی که پلیس فتا نیز همواره بر این موضوع تاکید ویژه داشته و دارد.

۵-از دیگر موارد برای تشخیص سایت جعلی پرداخت باید به آن توجه کنید، Https در ابتدای آدرس است. S در Https نشان می دهد که وب سایت از رمزگذاری برای انتقال داده استفاده می کند و از شما در برابر هکرها محافظت می کند.

اگر یک وب سایت از Http (بدون S) استفاده کند، هرگز نباید اطلاعات شخصی را در این سایت ها وارد کرد. البته نداشتن S نشانه ای برای کلاهبرداری بودن یک سایت نیست ولی نشانه ای از این است که این سایت امنیت زیادی ندارد.

شناسایی لینک های جعلی

برخی از مرورگرهای اینترنتی، مانند Google Chrome، به شما  در مورد وب سایت های ناامن هشدار می دهند. هنگامی که یک سایت امن است، ممکن است یک قفل کوچک در کنار آدرس وب مشاهده کنید یا آدرس آن به رنگ سبز برجسته شود. همچنین ممکن است قبل از Https نام دامنه در کنار قفل را مشاهده کنید. این بدان معنی است که وب سایت دارای بالاترین سطح رمزگذاری است و می توان به آن اعتماد کرد.

در این میان بعضی از مرورگرها آدرسهای وب ناایمن را به رنگ قرمز برجسته می کنند یا به سادگی می گویند “Not secure”. بنابراین اگر مطمئن نیستید، می توانید برای دیدن جزئیات بیشتر درباره امنیت وب سایت، بر روی قفل یا روی “Not secure” کلیک کنید. استفاده از این روش برای تشخیص صفحه اصلی بانک بسیار مناسب است و یکی از راههای تشخیص صفحات جعلی در اینترنت می باشد.

۶- تشخیص سایت های جعلی با چک کردن دامنه نیز از دیگر راه های شناسایی لینک های جعلی است . بنابراین ترفند مورد علاقه کلاهبرداران برای به وجود آوردن سایت تقلبی بانک ها و موارد مشابه، ایجاد وب سایت هایی با آدرس هایی شبیه به سایت های بزرگ مانند https://shaparak.ir یا همان سایت درگاه پرداخت الکترونیکی است. کلاهبرداران می دانند که اکثر کاربران از دیدن آدرس و نام دامنه صرف نظر می کنند، بنابراین اگر از صفحه دیگری به وب سایتی هدایت شدید، همیشه باید نوار آدرس را دوباره بررسی کنید. مطلب جلوگیری از هک با دامنه می تواند به شما در زمینه جلوگیری از کلاهبرداری کمک کند. که در این میان بارها اتفاق اقتاده است که هکرها از دامنه های شبیه مثلا https://shapark.ir و یا https://shaprak.ir استفاده کرده اند.

پس با مطالعه این مطلب از این به بعد حتما قبل از کلیک بر روی لینک ها  یا در مواقع پرداخت به لینک ها توجه کنید که لینک جعلی و ساختگی نباشد.

۷-تشخیص فروشگاه های تقلبی با ای نماد هم از دیگر راه های شناسایی سایت های تقلبی است . بنابراین هر فروشگاه معتبر آنلاین باید دارای ای نماد باشد تا نشان دهد که یک سایت خرید و فروش اینترنتی قانونی است یا خیر. شما در آخر صفحه فروشگاه باید نماد اعتماد اینترنتی آن فروشگاه را پیدا کنید و پس از کلیک بر روی آن باید وارد سایت enamad.ir شده و سپس با صفحه آن فروشگاه در این سایت مواجه شوید.

شناسایی لینک های جعلی 3

اگر یک فروشگاه اینترنتی تنها از یک عکس بدون لینک ای نماد استفاده کرد یا لینک آن شما را به صفحه ای به جز پروفایل فروشگاه در سایت نماد اعتماد الکترونیکی فرستاد، این نشان از فیشینگ بودن آن سایت است.

۸- تشخیص و شناسایی صفحه فیشینگ یا همان صفحات معرفی محصولی خاص با تخفیفی جادویی هم می تواند از هک شدن شما جلوگیری کند.

لینک های جعلی هدیه و جایزه

در این میان گاهی فروشگاه های آنلاین جهت فروش سریعتر برای کالاهای قدیمی خود ، تخفیف در نظر می گیرند تا کالاهای جدیدی را جایگزین و یا جایی برای محصولات جدید ایجاد کنند اما اگر سایتی را پیدا کردید که دارای آخرین مدل iPad با تخفیف ۸۰٪ تخفیف باشد، به سرعت از آن فاصله بگیرید. به احتمال زیاد هرگز کالاهایی را که خریداری می کنید یا پولی که خرج کرده اید را نخواهید دید.

۹- لینک های جعلی زیادی هم برای دانلود اپلیکیشن در سایت های مختلفی وجود دارند. این لینک ها ، به وسیله هکرها و شاید از روی نا آگاهی از سوی دوستان برای شما ارسال می شود و یا موقع سرچ در اینترنت آن هم با باز کردن یک سایت به صورت پاپ آپ و اتوماتیک برای شما فعال می شود و یا این که موقع جستجو در اینترنت برای دانلود اپلیکیشنی به سایت های جعلی برخورد می کنید.

در چنین مواقعی توصیه می شود که همیشه اپلیکیشن ها را از جاهای معتبر همچون کافه بازار یا اپستور که اصولا برای انتشار اپلیکیشن مجوزهای لازم را بررسی می کنند ، اقدام کنید.

۱۰- موضوع داغ ارز دیجیتال نیز که این روزها نقل محافل نیز شده است هم بازاری داغ برای جولان هکرها است . بنابرای اگر علاقه مند به خرید و نگهداری ارز دیجیتال هستید حتما و حتما با کارشناس مورد اعتماد در این حوزه مشورت کنید، لذا در غیر اینصورت هرگز برای خرید از کانال های مختلف مجازی اقدام نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا