Mihanpostگوناگون

نیازمند ۱۶۰ میلیارد تومان برای واکسیناسیون و تست کشتار دام‎های لرستان

رئیس اداره بهداشت مدیریت بیماری‎های دامی دامپزشکی لرستان گفت: برای واکسیناسیون و تست کشتار دام‎های استان ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان،«علی حسنوند» در شورای سلامت استان درباره بیمار تب مالت افزود: بیماری تب مالت برخلاف مورد انسانی در دام هیچگونه علائم بالینی ندارد و فقط علاوه بر سقط، نازایی و کاهش تولید را به‌دنبال دارد که نگهداری چنین دامی مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه اگر غرامت دام به دامدار پرداخت نشود به ما اجازه کشتار نمی‎دهند، افزود: چنانچه بودجه کافی در اختیار داشته باشیم می‎توانیم قانون تست کشتار را در استان عملیاتی کنیم.

رئیس اداره بهداشت مدیریت بیماری‎های دامی دامپزشکی لرستان با اشاره به اینکه بیشترین ایجاد این بیماری از طریق تماس مستقیم با دام است، افزود: باید آموزش‎های لازم جهت مقابله با این بیماری در سطح دامداران روستایی و عشایری داشته باشیم.

حسنوند با بیان اینکه عدم وجود سیستم شناسایی و هویت دام در کشور از جمله مشکلات دامپزشکی است، اظهار کرد: متأسفانه تردد و نقل و انتقالات دام به راحتی انجام می‌شود؛ ترشحات یک دام آلوده می‎تواند دام‎ها و افراد را آلوده کنند، چون میزان میکروب در این ترشحات بسیار بالاست.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی ۸ میلیارد تومان غرامت به دامداران بدهکار است و این در حالیست که اعتبارات این سازمان پاسخگوی هزینه‎های جاری آن نیست.

رئیس اداره بهداشت مدیریت بیماری‎های دامی دامپزشکی لرستان یادآور شد: برای واکسیناسیون تست کشتار ۱۰۰ درصد دام‎های استان به ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و امسال برای واکسیناسیون دام‎ها ۱٫۵ میلیارد تومان نیاز داریم.

به‌گفته‌ی حسنوند، در شهرستان‎های الیگودرز و خرم‎آباد بیشترین آلودگی تب مالت انسانی را داریم.

وی خاطرنشان کرد: به ازای کشتار هر رأس دام آلوده ۲۰۰ هزار تومان هزینه نیاز است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا