گوناگون

آب و خاک فارس را 25 سال فدای مقام نخست گندم کشور کردیم/ غم نهفته در سروده های شاعران نشانه مظلومیت محیط زیست

به گزارش خبرنگار مهر، احمد همتی ظهر پنجشنبه در آیین پایانی جشنواره شعر پریشان با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: اکنون برای دمی آساییدن در کنار جوی آبی و طرف چمن ناچاریم با وجود مناطق زیبایی چون کازرون و دیگر نقاط در گذشته خوش آب و هوای استان آنرا ترک کنیم. اگر آن روزها سفره های آب زیرزمینی و میزان برداشت آن را محاسبه می کردیم ناچار نبودیم امروز مضطرب این باشیم که چه وقت پرندگان مهاجر دوباره به تالاب های فارس باز خواهند گشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس، تاکید کرد: از بس قدر داشته هایمان را ندانستیم، امروز باید برای تفریح و گردش در طبیعت دست به دامن دیگر استان ها شویم و در آنجا بیاساییم.

غم نهفته در سروده های شاعران نشانه مظلومیت محیط زیست است

وی غم نهفته در سروده های شاعران را نشانه مظلومیت محیط زیست دانست و گفت: انسان همواره نیاز به طبیعت داشته و متاسفانه همانها که شعار حفظ محیط زیست را در جهان سر می دهند سلاح های شکاری شان است که زیست حیات وحش ایران را به خطر انداخته است. درحالی که گاهی اوقات برای انقراض یک گونه جانوری تمام دنیا را متوجه خود می کنند.

مدیر ارشاد فارس با تقدیر از تلاش های مهر در برپایی جشنواره شعر پریشان، گفت: زبانی نافذتر از زبان شعر تاثیرگذاری موضوع حفظ محیط زیست را نمی تواند بازگو کند. زیراکه تاثیرگذارترین اثر تبلیغاتی را زبان شعر دارد.

وی خاطرنشان کرد: این حسن سلیقه است که کسانی نگران تالاب های کشور را دارند چراکه باید صدها هزار نفر نگران این موضوع باشند.

این مقام فرهنگی استان با اشاره به اینکه باید برای حفظ محیط زیست پیوست و نسخه فرهنگی فراهم کرد، افزود: این ابتکار عمل را خبرگزاری مهر به دست گرفت و باید آنرا به سراسر کشور تعمیم داد تا دوباره در سال های نزدیک فضا به گونه ای رقم بخورد تا خانواده ها دوباره در کنار دریاچه های ایران به گردش و تفریح بپردازند.

از بین رفتن پایداری اکوسیستم ها خطرناکتر است

همچنین در این آیین که با حضور گرم شاعران سراسر کشور برگزار شد مسئول تشکل 13 فروردین کازرون هم وضعیت کنونی دریاچه ها و تالاب های فارس را مورد تاکید قرار داد و گفت: اینکه امروز پریشان، بختگان و دیگر دریاچه ها در شرف نابودی است آنچه را در پی دارد از بین رفتن پایداری اکوسیستم هاست که این خطرناکتر است.

علی اکبر کاظمینی با اشاره به اینکه جامعه پایدار در چهارچوب محیط زیست پایدار تحقق می یابد، خاطرنشان کرد: یکی از ارکان این موضوع توجه به علوم محیط زیستی است که می تواند نیاز جامعه پایدار را فراهم سازد.

این فعال محیط زیست، افزود: قطعا اشعار محزونی که در این جشنواره سروده می شود حاکی از آه و ناله ایست که از سوی مردم بابت خشکی دریاچه پریشان سر داده شده است.

جشنواره شعر پریشان با معرفی برگزیدگان در سه سطح و تقدیر از شایستگان ظهر پنجشنبه به کار خود پایان داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا