گوناگون

آرتروز و عوامل ایجادکننده آن چیست

یک جراح استخوان و مفاصل گفت: آرتروز یا ساییدگی به بیماری گفته می‌شود که سطح غضروف خاصیت صیقلی خود را از دست می‌دهد، مایع مفصلی رقیق‌تر و کاهش یافته تا حدی که ضخامت بافت غضروفی کم می‌شود.

به گزارش فارس، آرش شرافت‌وزیری گفت: مفاصل مختلف بدن توسط سطوح صیقلی به نام غضروف پوشانده شده اند که با واسطه مایع داخل مفصلی صیقلی تر شده و اجازه یک حرکت آزاد با حداقل اصطکاک را برای مفاصل فراهم می کند.

وی ادامه داد: بافت غضروفی فاقد عروق خونی بوده و تغذیه آن از طریق مایع مفصلی و استخوان زیرین آن است و دارای درصد آسیب پذیری بالا و سرعت بازسازی پایین است.

این جراح استخوان و مفاصل گفت: بافت غضروف علاوه بر اینکه دارای عروق خونی نیست، فاقد پایانه‌های حسی عصبی درد است و این باعث می‌شود که مفاصل بتوانند بارها در طول شبانه روز حرکت کنند و فرد متوجه این حرکت نشود.

شرافت وزیری گفت: آرتروز یا ساییدگی به بیماری گفته می‌شود که سطح غضروف خاصیت صیقلی خود را از دست می‌دهد، مایع مفصلی رقیق تر شده و کاهش یافته و ضخامت بافت غضروفی کم می‌شود.

وی تصریح کرد: این اختلال می‌تواند به قدری شدید شود که استخوان بر روی استخوان برهنه شده سمت مقابل خودش ساییده شود و در این صورت هرگونه حرکت مفصل بسیار دردناک خواهد شد.

این جراح استخوان و مفاصل گفت: آرتروز یا استیوآرتریت علل مختلفی دارد ولی مهمترین آن پیری است با این حال عوامل دیگری مانند چاقی،مصرف سیگار، بیماریهای مزمن مثل دیابت، سابقه شکستگیهای داخل مفصلی، آسیبهای رباطی و آسیبهای غضروفی می‌توانند سن ابتلا به این اختلال ناتوان کننده را کاهش دهند.

وی ادامه داد: آرتروز بیشتر در مفاصل تحمل کننده وزن بدن مثل زانو و لگن ایجاد می‌شود ولی در طول زمان می‌تواند تمام مفاصل بدن از ستون فقرات گرفته تا مفاصل کوچک دست را نیز درگیر کند.

شرافت وزیری افزود: پیشگیری کامل از روند ایجاد آرتروز تقریبا امکانپذیر نیست و به هر حال به عنوان جزیی از روند کهولت و پیری است با این حال با حذف عوامل موثر می توان تا جای ممکن شروع آن را به تاخیر انداخت و سرعت پیشروی آن را نیز آهسته کرد.

وی همچنین در مورد درمان آرتروز گفت: درمان این بیماری در قسمتهای مختلف بدن متفاوت بوده و از تغییر در برنامه تغذیه ای تا انجام اعمال جراحی تعویض مفصل را شامل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا